פורטוגל תקשיח את החוק המעניק אזרחות לצאצאי מגורשי ספרד ופורטוגל

הצעת חוק חדשה מבקשת לקבוע כי החל מ-1 בינואר 2022 יתבקשו צאצאי מגורשי ספרד ופורטוגל המגישים בקשת אזרחות לגור במשך שנתיים בפורטוגל • הסיבה: זילות במטרה שלשמה נפתח רעיון הדרכונים – חיזוק הקשר של צאצאי המגורשים עם פורטוגל ותיקון העוול ההיסטורי

דרכון פורטוגלי / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
דרכון פורטוגלי / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

לפורטוגלים נמאס. הצעת חוק חדשה בפורטוגל מבקשת להקשיח את תנאי החוק המעניק אזרחות לצאצאי מגורשי ספרד ופורטוגל. לפי הצעת החוק, מבקשי אזרחות פורטוגלית שיגישו בקשה לאזרחות החל מ-1 בינואר 2022 יתבקשו לגור במשך שנתיים בפורטוגל לפני שיוכלו לקבל את האזרחות המיוחלת. מדובר על בקשות שיגישו צאצאי המגורשים, ולא על בקשות שמוגשות על רקע אחר.

רחוב בפורטוגל / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
 רחוב בפורטוגל / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

בנימוק להצעת החוק, מסבירה עו״ד ונוטריון אירית ישראל את ה"מסחרה" שהתפתחה סביב עניין האזרחות הפורטוגלית, ואשר מציגה את הדרכון הפורטוגלי כדרכון לאיחוד האירופאי. כלומר, מגישי הצעת החוק חשים שיש זילות במטרה שלשמה נפתח רעיון הדרכונים - חיזוק הקשר של צאצאי המגורשים עם פורטוגל ותיקון העוול ההיסטורי.

"מדובר בהקשחה משמעותית של החוק שתוביל לכך שההליך כבר לא יהיה רלוונטי הלכה למעשה עבור מרבית המבקשים. ככל שתתקבל הצעת החוק, היא תחול רק על מי שיגישו את בקשות האזרחות החל מ-2022. משמעות הדברים עבור ישראלים שמעוניינים לקבל את האזרחות הפורטוגלית בתנאים המקלים הנוכחיים היא להזדרז ולהגיש את בקשתם עד לסוף השנה הבאה".

עו"ד אירית ישראל. קרדיט: טל זלינגר / צילום: טל זלינגר
 עו"ד אירית ישראל. קרדיט: טל זלינגר / צילום: טל זלינגר

בנימוק להצעה פורטו גם מספרים שמראים על זינוק בבקשות שהוגשו מכל העולם: ב-2017 הוגשו 4,000 בקשות, וב-2019 יותר מ-21,000 בקשות. השנה, בינואר בלבד, הוגשו 4,000 בקשות.

עיקר הבקשות מגיעות מישראל ומטורקיה. "בדברי ההסבר לחוק מציינים שיווק אגרסיבי במיוחד בישראל וטורקיה תוך דגש כאמור על היות הדרכון כרטיס כניסה לאיחוד האירופאי". לדבריה של ישראל, הוצאה של דרכון פורטוגלי כרוכה בעלות של 9,000-12,000 שקל, מחיר יקר יותר מאזרחויות אחרות גם בשל אגרות והוצאות נלוות.

יצוין כי כמעט 100% מהמגישים - יזכו לקבל את הדרכון. בחברת פורטוגליס שמציעה הנפקת אזרחות מעריכים כי מאז חקיקת החוק הוגשו כ- 60 אלף בקשות לאזרחות פורטוגלית מצד יהודים ספרדים ברחבי העולם, וכ-20 אלף כבר קיבלו את האזרחות.

הצעת החוק עדיין לא עברה, אולם סיכוייה לעבור טובים, היות שהיא הוגשה על ידי מפלגת השלטון. כך לדברי עו"ד ישראל. כך, היא זוכה לתמיכה רבה בקרב הפרלמנט הפורטוגלי, והסיכוי לחקיקה גבוה, "אם כי הנוסח הסופי עשוי להשתנות, והיא כפופה גם לאישור הנשיא".

עוד היא מסבירה כי יש גם קולות שמתנגדים להצעה בטענה כי הדרכונים שמונפקים לצאצאי המגורשים הם בבחינת תיקון עוול היסטורי. לדבריה, "ברוב המדינות יש תנאי דומה של מגורים במדינה למשך שנתיים לפחות. הרעיון התחיל מזה שגם בספרד פורסמו הקשחות בתנאים למבקשי דרכון ספרדי, בין השאר עם דרישה לעבור מבחן בספרדית ולנסוע לחתום בפני נוטריון בספרד על תצהיר.

"גם שם כבר לא מספיק להגיש בקשה על בסיס היותך צאצא למגורשים. כיום החוק בפורטוגל הוא מקל כשהוא לא דורש מבחנים ואפילו לא מחייב לטוס לפורטוגל. בשנתיים האחרונות נהייתה הצפה של בקשות לדרכונים, לא ברוח המטרה שלשמם הם מוצעים ועימה הגיעה מפלגת השלטון למסקנה שיש להקשיח את התנאים, זאת לאחר שהרצון לייצר זיקה למדינה הפך לשיווק דרכון לאיחוד האירופאי.

עד שייכנס החוק, במידה ויעבור, מספר הבקשות צפוי לזנק. לפי שי כהן, סמנכ"ל שיווק בפורטוגליס: "במידה ותתקבל הצעת החוק היא תיכנס לתוקף רק בינואר 2022. מדובר בחלון הזדמנויות המאפשר לכל מי שטרם התחיל תהליך וחפץ בכך, לצאת לדרך ולהבטיח לעצמו את התהליך בתנאים המקלים הקיימים כיום".