שכחו שהיתה פה מגפה: עד כמה הראלי שנרשם בשווקים עוצמתי?

פחות מחודשיים לאחר התפשטות הקורונה במדינות המערב, המגמה השלטת כיום בשווקים ברורה: התאוששות מרשימה ומהירה

רכישת מסכות להגנה מפני וירוס הקורונה בסופרמרקט בספרד  / צילום:  Zabulon Laurent /ABACA, רויטרס
רכישת מסכות להגנה מפני וירוס הקורונה בסופרמרקט בספרד / צילום: Zabulon Laurent /ABACA, רויטרס

התפשטות נגיף הקורונה בעולם הובילה במרץ לקריסה מהירה של מדדי המניות בישראל ובעולם, בקצב שלא נראה במשברים קודמים בשווקים. ואולם, פחות מחודשיים מנקודת השפל, המצב קרוב מתמיד לחזור לקדמותו.

לפני שמונה שבועות, חזינו בדיעבד בנקודת השפל של אחד המשברים העוצמתיים ביותר שתקפו את השווקים הפיננסיים בתקופה המודרנית. חודש בלבד לפני כן, מרבית מדדי המניות המרכזיים בארץ ובחו"ל עמדו על רמה גבוהה, בשיעור של יותר מ-50% ביחס לשפל שנרשם זמן קצר לאחר מכן.

רק כדי לסבר את האוזן, מדדי S&P 500 בארה"ב ות"א-125 בישראל איבדו יותר משליש מערכם בתוך חודש בלבד. אפילו במשברים של השנים 2000 ו-2008, קצב הירידות היה איטי יותר.

עד כאן החדשות הרעות. הסיפור החשוב יותר כעת הוא המגמה השלטת כיום בשווקים, והיא ברורה מאוד: התאוששות מרשימה ומהירה. אז עד כמה הראלי הנוכחי עוצמתי?

לא כל המניות התאוששו באופן דומה

נכון להיום, שוקי המניות הגדולים סגרו חלק ארי מהירידות החדות שחווינו עם פרוץ משבר הקורונה, וכעת הם נדרשים לעלות בין 15% ל-20% כדי לחזור לרמות השיא ערב המשבר. ואולם, עם כל הכבוד לרמות הנוכחיות של המדדים העיקריים, חשוב לזכור שהם מייצגים את הממוצע בשוק.

בפועל, יש לא מעט מניות שספגו היטב את המשבר ועדיין נמצאות במצב קשה ורחוק מאוד מ"חזרה לשגרה". דוגמה בולטת לכך היא חברות האנרגיה, התעופה וגם חברות בתחום התיירות והפנאי, שמניותיהן נסחרות כיום עשרות רבות של אחוזים מתחת למחירן ערב המשבר.

השפעת הקורונה על ביצועי המדדים בשווקים
 השפעת הקורונה על ביצועי המדדים בשווקים

קרן הסל JETS, שעוקבת אחר מדד מניות תעופה עולמי, נסחרת כעת ב-60% פחות מערכה לפני שלושה חודשים, וצריכה יותר מלהכפיל את עצמה כדי לחזור לרמתה בתחילת השנה. מדד מניות התיירות והפנאי של חברת המדד הבינלאומית STOXX איבד כ-55% בשיא המשבר במרץ - וכעת, לאחר התאוששות מכובדת במחירי המניות בחודש האחרון, עדיין צריך לעלות כ-74% נוספים כדי "לשכוח" מהקורונה.

מגזר האנרגיה הוא מהנפגעים הבולטים

אצלנו בישראל ניכר כי המגפה פגעה בעיקר במניות של חברות הגז והנפט המקומיות, שבדומה למניות האנרגיה בעולם, השילו ערך רב בתקופה האחרונה.

עוד תחום מרכזי שנפגע בשוק שלנו הוא הסקטור הפיננסי, שחווה עד לפני כמה שבועות קריסה של ממש במחירי מניות הבנקים וחברות הביטוח והאשראי החוץ-בנקאי הנסחרות בבורסה - אבל באחרונה חלה התאוששות מהירה ומרשימה מאוד בקרב מניות אלה.

מנגד, יש גם מניות של חברות שחוו מכה קלה בכנף כתוצאה מהתפשטות הנגיף. למשל, חברות קמעונאות בתחום הצריכה הבסיסית (מזון ומוצרי יסוד לבית), שכידוע, נהנו מנהירה המונית של לקוחות ברחבי העולם לצורך הצטיידות ואגירת מזון כחלק מהמלחמה בנגיף. מדד מניות הצריכה הבסיסית אמנם איבד כרבע מערכו בחודש הראשון למשבר, אבל התאושש בצורה מכובדת - ונדרש להשלים כעת עלייה של 10% בלבד כדי לחזור לרמות ערב המשבר.

גם סקטור הטכנולוגיה לא ספג את מלוא עוצמת הקורונה, ואף על שהתחיל את המשבר בירידה דומה לממוצע בשוק, העלייה החדה בערך המניות בתחום זה הביאה אותו למרחק של אחוזים בודדים מסגירת הפער שנוצר מתחילת המשבר.

וכנראה שבאופן לא מפתיע, תחום פעילות שמחירי מניותיו נמצאים כעת קרוב מאוד לרמת השיא שלהן, הוא חברות הציוד הרפואי. הנגיף אמנם יצר בתחילה פגיעה קשה במניות הענף (ירדו 33% בין אמצע פברואר לאמצע מרץ), אבל מאז הביא הביקוש הגובר לציוד רפואי לזינוק חד בערך המניות - וכאמור כעת, הן נדרשות לעלות שיעור קל של כ-3% בלבד כדי להיות הראשונות שחוזרות לשגרה.

האג"ח קרובות לחזרה לשגרה

עם כל הכבוד לאירועים הקשים שפקדו את שוקי המניות, צריך לזכור שעיקר החסכונות שלנו מושקעים בשוקי החוב - איגרות החוב הממשלתיות והקונצרניות.

כאן, כצפוי, השוק התחלק לשתי מגמות ברורות ומוכרות במשברים פיננסיים. מצד אחד, אג"ח מדינה נהנו מביקושים, שנבעו מבריחת המשקיעים מנכסי סיכון ונהירה לאזור ה"בטוח". בתקופה שבין אמצע פברואר לאמצע מרץ נרשמו עליות שערים נאות באג"ח הממשלתיות בישראל ובעולם, אבל מאז שהתחיל הראלי במניות לפני כשמונה שבועות, חלה נסיגה במחירי אג"ח מדינה.

מצד שני, האג"ח של החברות המקומיות סבלו ביתר שאת מהפאניקה שאפיינה את השוק המקומי, כשפדיונות עתק בקרנות הנאמנות ומימוש השקעות סחירות בתעשייה גרמו לירידות חדות של עשרות אחוזים במחירי האג"ח, כולל גם של מוסדות פיננסיים איתנים וחברות ענקיות במשק, שאיבדו בתוך זמן קצר את אמון המשקיעים.

מדד אג"ח בנקים וביטוח בבורסת תל אביב רשם בשפל ירידה בשיעור של 17%. מדובר בנתון מדהים, שמדגים את עוצמת המשבר, שהרי באף שלב במשבר הנוכחי לא היה איום אמיתי על המערכת הפיננסית בישראל, ויחד עם זאת, איגרת חוב ממוצעת של בנק וחברת ביטוח איבדה כשישית מערכה. נציין כי בחודשיים שחלפו מאז, התאושש השוק שלנו באופן מרשים - וכעת, רוב איגרות החוב בדירוגי A ו-AA רחוקות כמה אחוזים בודדים מחזרה לשגרה.

אז כנראה שזיכרון הקורונה ייצרב בנפשנו עוד לזמן רב, אבל התנהגות השווקים בתקופה האחרונה מלמדת כי המדדים כבר התקדמו הלאה. 

הכותב הוא מייסד ומנכ"ל אינדקס מחקר ופיתוח מדדים בע"מ, המתמחה במחקר ופיתוח, חישוב ועריכת מדדי ניירות ערך למגוון צרכי השקעה. לכותב יש אינטרס אישי באמור לעיל וכן, יובהר כי חלק מהמדדים המצוינים לעיל מוצעים כמוצר השקעה על ידי לקוחות החברה. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואין באמור משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירת ני"ע או מוצר פיננסי כלשהו.