מתנת פרידה: שר המשפטים היוצא אמיר אוחנה יזם דחייה בתשלום אגרות

בבוקר השבעת הממשלה החדשה ובצל משבר הקורונה, הפיץ אוחנה תזכיר חוק לדחיית מועדי תשלומי חלק מהאגרות הממשלתיות • בין יתר האגרות שתשלומן יידחה: האגרות השנתיות של מתווכי מקרקעין ואגרות הסיוע המשפטי

שר המשפטים אמיר אוחנה / צילום: רפי קוץ
שר המשפטים אמיר אוחנה / צילום: רפי קוץ

המועד לתשלום חלק מהאגרות אשר מועד תשלומן חל במהלכה של תקופת החירום שהוכרזה בעקבות התפשטות נגיף קורונה, יידחה ל-30 יום לאחר תום תקופה החירום - כך יזם שר המשפטים אמיר אוחנה, שהפיץ להערות הציבור את תזכיר "חוק דחיית מועד לתשלום אגרות".

תזכיר החוק מתייחס לאגרות החלות הן על יחידים והן על בעלי עסקים ותאגידים, ונועד לפי דברי ההסבר בו להקל על מי שמתקשים לעמוד במועדים הקבועים בדין לתשלום אגרות מסוימות כתוצאה מהצעדים שנקטה הממשלה כחלק מהמאבק בהתפשטותו של הנגיף.

בין יתר האגרות שתשלומן יידחה לפי תזכיר החוק, ניתן למצוא את האגרות השנתיות למתווכים במקרקעין, אגרות בעד מסירת מידע ממאגר לצו נותני אשראי ואגרות של הרשות הארצית לכבאות והצלה. בנוסף, מוצע לדחות את המועד לתשלום האגרה עבור הסיוע המשפטי, שתשלום שלה במועד הקבוע בדין מהווה תנאי הכרחי למתן הסיוע המשפטי.

בנוסף לכך שהחוק יאפשר לשלם את האגרות במועד מאוחר יותר מבלי שהתשלום ייחשב כפיגור בתשלום שבגינו יוטלו תשלומים נוספים, מוצע גם להאריך "תקופות מזכות" אשר תשלום אגרה במהלכן מזכה בהטבות, כמו זכות לתשלום אגרה מופחתת, גם זאת לתקופה של עד 30 יום לאחר תום תקופת החירום.

בהקשר זה כולל התזכיר התייחסות לאגרות השנתיות בהן מחויבות חברות, שותפויות ועמותות, וכן לאגרות התקופתיות החלות על שמאי מקרקעין.

עוד לפי התזכיר שהופץ, במקרים מסוימים ניתן יהיה לפטור מקנסות ותוספות של סכומים שכבר הוטלו בגין איחור בתשלום אגרה, כאשר כל מי ששילמו הפרשים אלה בין 10.3.2020 ליום פרסום החוק יהיו זכאים להחזרים, ובתנאי שהגישו בקשה בעניין לרשות שלה שילם את ההפרשים.

כמו כן כולל התזכיר הוראה לפיה רואי חשבון ונוטריונים ששילמו אגרה באיחור במהלך תקופת החירום, בטרם כניסת החוק לתוקף, יהיו רשאים לפנות בבקשה להחזר של תוספת התשלום שנוספה לו בגין אותו האיחור.

לפי החוק המוצע, שר האוצר רשאי להוסיף בצו אגרות נוספות אליהן יתייחס החוק או לגרוע ממנו.

לתזכיר החוק שהופץ קדמה פנייה למשרדי הממשלה וארגונים נוספים מטעמה של מחלקת ייעוץ וחקיקה (משפט כלכלי) במשרד המשפטים, שהייתה זו שגיבשה את ההסדר. גם יועצת השר, עו"ד מרגנית לוי, סייעה בקידום החוק.

שר המשפטים אמיר אוחנה מסר: "דחיית תשלום האגרות הוא צעד מתבקש במסגרת מאמצי המדינה לסייע לאזרחים ולאפשר להם מרחב תמרון, קטן כגדול". 

את תזכיר החוק המלא ניתן למצוא באתר החקיקה הממשלתי של משרד המשפטים