גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יונדאי דיינו: המעבר לתיבה רובוטית ב-I10 פוגם בביצועים

הדור החדש של המיני לבית יונדאי מאופיין בעיצוב אטרקטיבי ובוגר ותא נוסעים עם שימושיות מרשימה עבור תא משפחתי טיפוסי ● היא נוחה, איכותית ונעימה לנהיגה אך המעבר לתיבה רובוטית לטובת הפחתת הפליטה פוגם בביצועים

בימי קדם, לפני עידן הקורונה - כלומר בשנה שעברה - סברו יצרני הרכב הגלובליים שהאתגר הגדול ביותר שניצב בפניהם הוא הרגולציה הסביבתית. בתחילת 2021 אמורה הייתה להיכנס לתוקף רגולציה קשוחה של האיחוד האירופי, שמאלצת את כל היצרנים להפחית את ממוצע הפליטה של דגמיהם משמעותית או לשלם קנסות עתק, והשינוי המתקרב הכניס את כולם לפאניקה.

הבעיה הייתה חמורה במיוחד בפלח כלי הרכב העירוניים, שבו מתח הרווחים של היצרנים הוא מזערי ולפיכך מוגבלת היכולת לשלב בהם טכנולוגיות מתקדמות ויקרות להפחתת הפליטה. חלק מהיצרנים הודיעו שהם מתכוונים לסגת כליל מהפלח העירוני. אחרים דיווחו על כוונה לעבור להנעה חשמלית/היברידית בלבד. והיו גם כאלה, כמו יונדאי למשל, שאימצו "פתרונות מדף" מהירים ומוכחים כמו החלפת התיבה האוטומטית בתיבה רובוטית, שהיא למעשה תיבה ידנית ממוכנת, שמייצרת פליטה נמוכה משמעותית.

כיום זו אחת הבעיות האחרונות שמעסיקות את התעשייה. משבר הקורונה אתחל את תעשיית הרכב מחדש, חתך את המכירות, דרדר יצרנים גדולים וחזקים למשבר נזילות, שיבש את שרשרת האספקה והקפיא תוכניות ייצור ופיתוח. כרגע מהמרים בתעשיית הרכב שהאיחוד האירופאי יאלץ לדחות את יישום הרפורמה הסביבתית, כדי לא לדחוף עוד יותר את היצרנים לכיוון התהום.

רכב

מרחב לראש ולכתפיים של הנהג

מכיוון שבתעשיית הרכב אי אפשר לשנות פאזה במהירות, כלי הרכב החדשים שנוחתים אצלנו ב-2020 מייצגים נאמנה את עידן הטרום-קורונה הפרו-סביבתי. אחד מהם הוא הדור החדש של יונדאי I10.

עיצובה של ה-I10 החדשה מייצג את קפיצת הדרך הגדולה ביותר, שעשתה השושלת עד כה. היא עדיין קצרה מאוד אבל כעת יש לה רוחב של מכוניות מקטגוריה גבוהה יותר; מפסק גלגלים נדיב, שמעניק לה יציבה אתלטית על הכביש; וחרטום דינמי, שבמרכזו פנסי היי-טק וגריל טרפזי רחב, שקורץ לכיוון שוק הפרמיום ומחקה את אאודי. הגרסאות המאובזרות יותר משלימות את הרושם המשודרג עם שלל עזרים קוסמטיים אופנתיים דוגמת גג "צף" בצבע שונה מצבע הגוף וחישוקים רחבים ונאים במידה 16 אינץ'. גרסאות הבסיס מסתפקות ב-14 אינץ' עם כיסוי פלסטיק על חישוקי מתכת.

הדבר המרשים ביותר בכניסה לתא הנוסעים הוא ניצולת הממדים לטובת החלל הפנימי. זו עדיין מכונית באורך 3.67 מטר בלבד עם בסיס גלגלים צנוע של 2.43 מטר. אבל הרוחב המשופר והגלגלים, שדחוקים לפינות המרכב, מספקים שפע מרחב לראש ולכתפיים של הנהג והנוסע מלפנים עם בונוס של מושב אחורי, שיכול לאכלס במידת הצורך שלושה, או לכל הפחות שני מבוגרים וילד או כיסא תינוק. ריפוד המושב האחורי די צנוע וספק אם הוא יספק פיתרון נוח לנסיעה בין עירונית ממושכת בהרכב משפחתי מלא, אבל תיאורטית האופציה קיימת. תא המטען מכיל 252 ליטר, כמה ליטרים פחות מהאחות קיה פיקנטו אבל במונחים של מכונית מהקטגוריה הוא בהחלט שימושי.

סביבת הנהג לא נופלת מזו של מכוניות גדולות ויקרות יותר והיא כוללת לוח מחוונים אנלוגי עשיר במידע, מערכת מולטימדיה יעילה עם מסך גדול ומערך די מקיף של מערכות בטיחות אקטיביות. גרסת הבסיס בה נסענו הסתפקה במערכת אקלים עם שליטה מכאנית אך הגרסאות היותר מאובזרות מחליפות אותו בבקרה דיגיטלית ראויה.

כל העסק מורכב היטב ועטוי בחומרי דיפון עם טקסטורות נאות וקווים נעימים לעין. אמנם אין בנמצא משטחי דיפון רכים אבל התחושה הכללית מושקעת, הדלתות נטרקות בצליל מכובד ובידוד הרעשים מרשים.

לשמור על קצב ראוי בנסיעות עירוניות

המנוע היחיד שמגיע לארץ הוא 1.2 ליטר בנזין, שמייצר 84 כוחות סוס ומומנט צנוע של 12 קג"מ. בעידן מנועי הטורבו-בנזין הקטנים, שבהם מצוידים כיום רוב הדגמים בקטגוריות הגבוהות יותר, התרגלנו לנתונים מרשימים יותר אבל בזכות משקל עצמי קליל של כ-930 קילו ויכולתו של המנוע לטפס בקלות יחסית לעבר הקו האדום על קשת הסל"ד, אפשר לשמור על קצב ראוי בנסיעות עירוניות ופרבריות טיפוסיות ולא להרגיש מחוץ לעניינים גם במהירויות של כביש 6 פלוס.

מנגד, עליות ארוכות, עם שניים-שלושה נוסעים ברכב, מאתגרות את יכולות המנוע ודורשות שימוש ידני בהילוכים כדי לשמור על מומנטום ראוי. תיבות אוטומטיות-רובוטיות הן די נפוצות בפלח המיני והיתרונות העיקריים שלהן הם הפחתה במשקל, בצריכת הדלק ובפליטה.

מבין התיבות הרובוטיות שפגשנו בפלח, זו של יונדאי היא אחת הטובות יחסית ועם רגל מתונה על המצערת היא מעבירה הילוכים בצורה די חלקה בעת שיוט ברחובות העיר הפקוקים. אבל תחת עומס היא עדיין לוקה בתסמונות המוכרות של תיבות כאלה, בעיקר השהיה מוחשית ומטרידה של תגובת התיבה בעת האצה. גם נתון תאוצה מאפס ל-100 של 15.8 שניות הוא לא מקדם מכירות מרשים, בלשון עדינה.

התיבה האוטומטית היוצאת הייתה הרבה יותר רהוטה, אבל אלה הם האילוצים של רגולציית הפליטה החדשה. אפשר להתנחם בצריכת דלק מרשימה של כ-18 קילומטר לליטר בתנאי נהיגה מעשיים.

מי שישתמש בתיבה הרובוטית כפי שהתכוונו מתכנניה, כלומר שליטה ידנית במשך רוב הזמן והותרת המצב האוטומטי לפקקים בלבד, יגלה שה-I10 מרגישה בוגרת ונעימה בנהיגה. האחיזה טובה באופן מפתיע, המאסה הנמוכה מעודדת שעשועים ואחרי ניתוק מערכת הסיוע האקטיבית לשמירה על הנתיב, שכדרכן של מערכות כאלה הופכת את תחושת ההיגוי לסינטטית, ההיגוי הטבעי של הרכב מרגיש זריז ומאוזן. גם נוחות הנסיעה היא אחת הטובות בפלח והמתלים מנטרלים היטב אספלט עירוני משובש.

המחיר של יונדאי I10 אוטומטית נע בין כ-80 ל-84 אלף שקל, די קרוב למחיר הרשמי של המתחרות הקוריאניות הצמודות ספארק ופיקנטו. אבל כמקובל בפלח, ובמיוחד בשוק רכב מוכה מיתון כמו הנוכחי, המחיר המעשי צפוי להיות נמוך משמעותית ותלוי בכושר המיקוח, בשוק האפס קילומטרים וכו'.

הוויתור על תיבה אוטומטית מקובלת הוא ללא ספק מהמורה תחרותית שתגזול לא מעט מכירות לטובת אלו מהמתחרות, שעדיין מצוידות בתיבה רגילה. אבל כל היצרנים, שמשחקים בפלח המיני באירופה, צפויים לישר קו עם המהלך הזה במוקדם או במאוחר - כולל האחות פיקנטו - ולכן זו מהמורה זמנית. כך או כך ה-I10 היא מכונית עירונית נאה ומרווחת, שלא משדרת לסביבתה "הבנק הגביל את מסגרת האשראי שלי" אלא בחירה מודעת באופציית תחבורה יעילה ואופנתית. 

חלק מהמתחרות

קיה פיקנטו

האחות והמתחרה הצמודה של ה-I10 נהנית כרגע מיתרון תחרותי של תיבה אוטומטית מקובלת אך הדור המחודש שלה, שנמצא מעבר לפינה, יישר קו עם המפרט של אחותה. לפיקנטו שעברה חידוש אשתקד יש מערכת הנעה נמרצת, רמת אבזור מכובדת וחבילה מקיפה של אבזור בטיחותי מתקדם, עם מנוע 1.2 מחירה מתחיל ב-83 אלף שקל

שברולט ספארק

הספארק, שמיוצרת בקוריאה, צרה ב-8 סנטימטרים מה-I10, מציעה תא מטען של 185 ליטר והמושב האחורי שלה מתוכנן לשניים. אבל יש לה עיצוב רענן, תא נוסעים מאובזר ומנוע 1.4 ליטר, שמייצר 98 כוחות סוס ו-13 קג"מ ובסיוע תיבה רציפה מאיץ את הרכב מאפס ל-100 ב-12.6 שניות. מחירה מתחיל ב-79 אלף שקל

מיצובישי ספייס-סטאר

לספייס-סטאר, שקיבלה לאחרונה עיצוב בוגר ונאה יותר, יש ממדים גדולים במעט מרוב המתחרות בפלח ובסיס גלגלים של 2.45 מטר המנוע הוא 1.2 ליטר עם 80 כוח סוס שמשודך לתיבה רציפה (CVT) ובסיוע משקל עצמי של 895 ליטר היא מאיצה ל-100 ב-13.5 שניות. מחיר הגרסה האוטומטית מתחיל ב-78 אלף שקל

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

צה"ל מאשר: חיסלנו את סגן מפקד יחידת הרקטות והטילים של חיזבאללה

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

מטבעות דיגיטליים / אילוסטרציה: Shutterstock

מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8%; הביטקוין צמוד ל-70 אלף דולר למטבע

היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות אירופה ובוול סטריט ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה ● מחיר הביטקוין עומד על כ-69.7 אלף דולר למטבע ● נעילה ירוקה באסיה, מדד שנגחאי עלה ב-1%

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר