ממשל טראמפ מתכנן: ניתוק וואווי משרשרת האספקה של תעשיית השבבים

לשכת הסחר האמריקאית הודיעה כי יצרניות שבבים שיתבססו על טכנולוגיה ותוכנה אמריקאיות לא יוכלו למכור לוואווי מבלי לקבל ממנה אישור

וואווי / צילום: Eric Gaillard, רויטרס
וואווי / צילום: Eric Gaillard, רויטרס

ממשל טראמפ הודיע על הגבלות יצוא שימנעו מחברת וואווי הסינית לקבל מוצרים מספקים מחוץ לסין, במהלך שמציף מחדש את המתח הכלכלי בין ארה"ב לסין. לפי ההגבלות, חברות שבבים שמתבססות על טכנולוגיה ותוכנה אמריקאיות, לא יוכלו לספק מוצרים לוואווי מבלי לקבל רישיון מצד הרגולטור האמריקאי. כך למעשה, לשכת סחר האמריקאית מקבלת זכות הטלת וטו על אספקת טכנולוגיה לוואווי.

על פי ההגבלת החדשות, לשכת הסחר האמריקאית תוכל לחסום מכירת שבבים המיוצרים על ידי חברת TSMC אשר נמכרים לחטיבת HiSilicon של וואווי וכן שבבים המיוצרים בסין ובדרום קוריאה ומתבססים על טכנולוגיה אמריקאית. בוואווי לא מסרו תגובה. במשרד החוץ של סין פרסמו הצהרה ובה הפצירו בארה"ב להפסיק לאלתר את "הדיכוי הבלתי סביר של וואווי". עוד כתבו כי המהלכים של הממשל האמריקאי פוגעים באינטרסים של מפעלים אמריקאיים וגורמים נזק לשרשרת האספקה והערך העולמית.

ההודעה הגיעה יום לאחר שחברת TSMC הודיעה כי היא מתכננת להקים מפעל שבבים מתקדם באריזונה. בכירים בלשכת הסחר וב-TSMC אמרו כי אין קשר בין שתי ההודעות. דוברת TSMC מסרה כי החברה תמיד עומדת בחוקים ובתקנות של המדינות בהן אנו פועלים.

לפי אנליסטים, לשכת הסחר תוכל למנוע מ-TSMC מלהיות ספקית של וואווי, ותפגע ביכולת של החברה הסינית לרכוש שבבים מתקדמים, תפגע בפוטנציאל שלה להשיק סמארטפונים מתקדמים ולייצר ציוד טלקום מתקדם. השבבים של וואווי נמצאים בשימוש נרחב בכל הקווים העסקיים שלה.

יצרניות שבבים אמריקאיות חוששות כי הכללים החדשים יצמצמו את מכירותיהן גם לחברות סיניות נוספות, שיחששו מכך שלשכת הסחר האמריקאית תטיל גם עליהן מגבלות בעתיד. החשש הוא כי החברות הללו יחפשו ספקים טכנולוגיים שאינם אמריקאים. למרות שהמגבלות החדשות יכולות להיכנס לתוקף באופן מיידי, בלשכת הסחר אמרו כי היישום שלהן יתעכב בארבעה חודשים כדי לאפשר לחברות להיערך לכך.