טראמפ שוקל לחזור לממן את ארגון הבריאות העולמי – ב-10% מהסכום הקודם

בשנים 2018־2019 תרמה ארה"ב לארגון הבריאות העולמי 893 מיליון דולר • נשיא ארה"ב כתב בטוויטר שהוא טרם קיבל החלטה סופית בעניין, אך הוא מתכוון להשוות את סך המימון לזה שסין משלמת

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בבית הלבן בשבוע שעבר. המגפה הגלובלית דווקא הייתה יכולה להיות שעתו היפה / צילום: Patrick Semansky, Associated Press
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בבית הלבן בשבוע שעבר. המגפה הגלובלית דווקא הייתה יכולה להיות שעתו היפה / צילום: Patrick Semansky, Associated Press

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הודיע כי  ארה"ב שוקלת להחזיר מימון חלקי לארגון הבריאות העולמי, אחרי ההודעה על הקפאת המימון לארגון, מהלך שהוא הוביל בנימוק שתגובתו של הארגון למשבר הקורונה הייתה "כושלת".

הנשיא הודיע בשבת בבוקר שהממשל שוקל הצעה למימון הארגון בגובה המימון הסיני. מהלך כזה, אמר טראמפ , יפחית את תרומת ארה"ב הכוללת לארגון הבריאות העולמי ב-90%.

טראמפ צייץ בטוויטר כי "זו רק אחת מכמה תפיסות שנשקלות, שלפיהן נשלם 10% ממה ששילמנו שנים רבות, ובכך נשתווה לתשלום הסיני הנמוך בהרבה".

טראמפ הוסיף כי הוא לא קיבל החלטה סופית, וכל הכספים לארגון הבריאות נשארים קפואים לפי שעה.

טראמפ מסר באפריל שארה"ב תחדל לממן את ארגון הבריאות, והצביע על מה שהוא כינה כישלונו של הארגון להגיב בצורה נאותה להתפרצות הנגיף. הוא גם האשים את הארגון בהטיה פרו-סינית.

בשנתיים 2018-2019 תרמה ארה"ב 893 מיליון דולר לארגון הבריאות, כך לפי התיעוד של הארגון. הממשל האמריקאי אמר לפני כן שארה"ב סיפקה לארגון 453 מיליון דולר בשנת התקציב 2019.

סין תרמה לארגון הסחר רק פחות מ-86 מיליון דולר באותה שנה. בחודשים האחרונים העלתה סין את תרומותיה לארגון, והודיעה על עוד תרומות ב-50 מיליון דולר.

בכירים דמוקרטים ומומחי בריאות ציבור מתחו ביקורת על הקפאת המימון לארגון על ידי ממשל טראמפ, והזהירו שהיא עלולה להקשות את המאמצים להגיב למגפה.

מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטיירז, גינה באפריל את עצירת התרומות של ארה"ב, באומרו ש"זה לא הזמן" לחתוך משאבים לארגון הבריאות. הארגון עצמו לא הגיב להודעת טראמפ.