טראמפ שוב מפטר ומסתבך: הדמוקרטים חוקרים מדוע פיטר את המפקח הכללי במשרד החוץ

המפקח הכללי במשרד החוץ בדק חשדות כי מזכיר המדינה פומפיאו השתמש במינוי פוליטי במשרדו כדי לבצע עבורו ועבור אשתו מטלות פרטיות • "הפיטורים מאיצים את דפוס התגובה המסוכן של הנשיא נגד משרתי הציבור הפטריוטים שממונים על פיקוח עבור העם האמריקאי"

דונלד טראמפ / צילום: Alex Brandon, Associated Press
דונלד טראמפ / צילום: Alex Brandon, Associated Press

מחוקקים דמוקרטים השיקו חקירה של החלטת הנשיא טראמפ לפטר את המפקח הכללי של משרד החוץ, שקיים חקירה נגד שר החוץ, מייק פומפיאו. דובר בבית הלבן מסר שפומפיאו המליץ על הדחת ליניק, והנשיא אימץ את ההמלצה.

יו"ר ועדת יחסי החוץ בבית הנבחרים, הדמוקרט אליוט אנג'ל, והחבר הדמוקרטי הבכיר בוועדת ענייני החוץ בסנאט, הסנאטור רוברט מננדז, הודיעו שלשום שהם דורשים מן הבית הלבן, ממשרד החוץ וממשרד המפקח הכללי במשרד הזה מסמכים בנושא הזה.

אנג'ל אמר ביום ו' שהמפקח הכללי במשרד החוץ, סטיב ליניק, פתח בחקירה נגד פומפיאו. לפי עוזר דמוקרטי, משרדו של ליניק בדק האשמות שפומפיאו השתמש במינוי פוליטי במשרדו כדי לבצע עבורו ועבר אשתו מטלות פרטיות.

"פעולה כזו, שנועדה להגן על השר פומפיאו מנשיאה באחריות אישית, תערער את בסיס המוסדות הדמוקרטים שלנו, והיא עשויה להיות צעד גומלין לא חוקי", אמרו בשבת אנג'ל והסנאטור מננדז בתגובה להדחת ליניק.

דוברת ועדת יחסי החוץ בבית הנבחרים, לזלי שד, מסרה בשבת שגם הוועדה בודקת את הנושא. "המפקח הכללי במשרד החוץ מבצע פיקוח חיוני במשרד, ולכן כשמפטרים אותו זה מעורר שאלות", היא מסרה בהודעה.

במכתב לקונגרס ביום ו', טראמפ מסר שהוא מעביר מתפקידו את המפקח הכללי במשרד החוץ בתוך 30 יום מפני שאין לו יותר אמון בו. שמו של ליניק לא צוין במכתב.

פקיד במשרד החוץ אישר בשבת שליניק פוטר. הוא לא השיב לשאלות בנוגע לסיבות הפיטורים או להאשמות כלפי פומפיאו.

הפקיד מסר שסטפן אקארד, עם קריירה בשירות החוץ, יהיה המפקח הכללי (מבקר הפנים) הבא במשרד. אקארד מאינדיאנה כיהן בעבר כיועץ לסגן הנשיא מייק פנס כשהוא כיהן כמושל אינדיאנה, לפי הביוגרפיה שלו במשרד החוץ.

משרדו של ליניק מתח בשנה שעברה ביקורת על נהגי ניהול משרד החוץ, והאשים בדו"ח שלו שפקידים בכירים במשרד נזפו בעובדים מקצועיים על השקפותיהם הפוליטיות, העלו תהיות לגבי נאמנותם והגיבו נגד חלק מהם. הדו"ח תיאר "ליקויי הנהגה וניהול" של כמה בכירים במשרד.

ליניק פרסם גם דוחות ביקורתיים על שרת החוץ לשעבר הילארי קלינטון, וספג ביקורת על כך מצד מחוקקים דמוקרטים. דו"ח ממשרדו של ליניק בקמפיין הנשיאותי של קלינטון ב-2016 גינה את השימוש שלה בשרת של אי-מיילים פרטיים, בניגוד למדיניות המשרד. קלינטון הגיבה שהשימוש בשרת פרטי היה מותר בזמנו.

דובר של ליניק אמר באותה עת שמשרדו "פועל כארגון עצמאי, ברוח החוק".

החלטת טראמפ לפטר את ליניק גררה ביקורת מהירה של מנהיגים דמוקרטים נוספים. "הפיטורים באישון לילה בסוף השבוע של המפקח הכללי במשרד החוץ מאיצים את דפוס התגובה המסוכן של הנשיא נגד משרתי הציבור הפטריוטים שממונים על פיקוח עבור העם האמריקאי", אמרה יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי.

בחודש שעבר החליף טראמפ את המפקח הכללי בפועל במשרד ההגנה, גלן פיין, שהועמד בראש צוות שבדק את חוק התמריצים הכלכליים למגפה הקורונה בסך כ-2 טריליון דולר. כמה ימים לפני כן הוא פיטר את מייקל אטקינסון, המפקח הכללי של קהילת הביון.