רדיו אזורי | בלעדי

חזית נוספת לרשת: האם שיתוף-הפעולה בין חדשות 13 לרדיו האזורי בדרך לסופו?

ל"גלובס" נודע כי בין חדשות 12 לתחנות הרדיו שבבעלות אלי עזור מתנהלים מגעים בהם נבחן כי חדשות 12 תהפוך לספקית מהדורות החדשות של התחנות האזוריות - בהן 99FM ו-103FM הפופולריות • אם המהלך ייצא לפועל, מדובר במכה לחדשות 13

אלי עזור, אבי בן טל ואבי וייס / צילום: אביב חופי, יחיאל ינאי, יניב כהן
אלי עזור, אבי בן טל ואבי וייס / צילום: אביב חופי, יחיאל ינאי, יניב כהן

האם שיתוף-הפעולה ארוך-השנים בין חברת חדשות 13 (לשעבר חדשות עשר) לתחנות הרדיו האזורי בדרך להצטמצם או להסתיים? ל"גלובס" נודע כי בין חברת חדשות 12 לתחנות הרדיו שבבעלות איש העסקים אלי עזור מתנהל משא-ומתן מתקדם, בו נבחנת האפשרות כי חברת חדשות 12 (וזרוע הדיגיטל שלה N12) תהפוך לספקית מהדורות החדשות של התחנות. עזור מחזיק במספר תחנות רדיו אזוריות - המשמעותיות בהן הן 99FM ו-103FM.

כיום משדרות רוב תחנות הרדיו האזוריות את מהדורות החדשות של רשת 13. מדובר בהתקשרות ארוכת-שנים, עוד מהגלגול של החברה כחדשות עשר, כשהיא נוהלה על-ידי רם לנדס, ומודי פרידמן שימש כיו"ר הערוץ.

החיבור של החברה עם הרדיו האזורי שרד שלושה חילופי בעלים וארבעה מנכ"לים, אולם נראה כי השינויים בבעלי המניות של רשת 13 נותנים את אותותיהם גם בכל הקשור לשיתוף-הפעולה הזה, ודווקא בעת שבה חדשות 13 פגיעה במיוחד, כשברקע הכוונה לבצע בחברה תוכנית קיצוצים אגרסיבית

10 מיליון שקל מאלי עזור

נזכיר כי עזור נחלץ לעזרת רשת 13 בימי התהוות המיזוג של רשת עם ערוץ עשר, בעת שבעלי המניות של רשת וערוץ עשר היו בעיצומו של המשא-ומתן. הערוץ היה אז במצוקה תזרימית קשה שאיימה על קיומו, ועזור נחלץ לעזור לו. את החיבור לעזור הוביל יוסי ורשבסקי, אז מנכ"ל ערוץ עשר וחבר קרוב של עזור.

כפי שנחשף אז ב"גלובס", עזור, בעידודו של ורשבסקי, הזרים לרשת 10 מיליון שקל שהוענקו בשתי פעימות. הכסף ניתן כהלוואה שהקנתה לעזור אופציה לרכישת 8% מהחברה הממוזגת, ואפשרות להגיע לעד 25% מהמניות אם יצליח לגבש קבוצת משקיעים.

אולם הבעלות על הערוץ הממוזג התחלקה בסופו של דבר באופן שונה מזה שתוכנן בשלבים הראשונים, ולבעלי השליטה היה כוח ניהולי רב יותר משנדמה היה בהתחלה. לורשבסקי, שכאמור היה לו חלק בחיבור, הייתה מערכת יחסים מורכבת עם נדב טופולסקי, נציגו של בעל השליטה בערוץ לן בלווטניק, ולפני חודשים ספורים ורשבסקי הוזז מתפקידו.

זמן קצר לאחר מכן חשפנו ב"גלובס" כי עזור מבקש מבעלי הערוץ להשיב לו את 10 מיליון השקלים שהעביר לערוץ בתחילת דרכו המשותפת.

אם המשא-ומתן עם חדשות 12 אכן יקרום עור וגידים, והעסקה תצא לפועל, מדובר במכה לא סימפטית לחדשות 13, גם מבחינה תדמיתית וגם מבחינה כלכלית.

לעומת זאת, עבור חדשות 12 זאת הזדמנות לחזק ולמנף את המקום שלה כחברת חדשות גדולה, ויש להניח כי חלק מכובד מהעבודה יושת על N12 - אתר החדשות של החברה שהושק קצת לפני הבחירות, ומאז מושקעים מאמצים גדולים בקידומו. 

נושא לכיפוף ידיים בין הערוצים

האפשרות להפיק עבור תחנות הרדיו האזורי את מהדורות החדשות הייתה במשך שנים ארוכות נושא לכיפוף ידיים בין הערוצים. בעוד חדשות עשר הפיקו את החדשות עבור הרדיו האזורי, חדשות 2 (בהמשך חדשות 12) סיפקה במשך 20 שנה את החדשות לגלי צה"ל.

פרט לפן הכלכלי, לשידור החדשות ברדיו יש גם אלמנטים של תדמית וחשיפה - החדשות נחשפות באופן זה לעוד מיליוני אוזניים ביום, ולכן מנהלי ערוץ עשר באותה תקופה, יוסי ורשבסקי וגולן יוכפז, יצאו למלחמת חורמה נגד גלי צה"ל בניסיון להביא לכך שגם מהדורת החדשות שלהם תשודר בתחנה.

בסופו של דבר ולאחר שהנושא הגיע לבג"ץ, הוחלט בגלי צה"ל לשדר את מהדורות הערוצים ברוטציה. ההחלטה נפלה בסמוך לפרסום שיתוף-הפעולה בין עזור לרשת 13, ויש מי שטען אז כי ההחלטה של גלי צה"ל עלולה לייצר סיטואציה של ניגוד אינטרסים, שכן אם עזור היה הופך לבעל מניות, הוא היה מחזיק חברה שנותנת שירות הפקת חדשות גם לתחנות הרדיו שלו וגם לתחנת רדיו המתחרה בו.

המציאות הוכיחה כי החששות היו מוקדמים - האופציה של הפיכת עזור לבעלים בערוץ הממוזג לא התממשה, וכעת ייתכן כי גם האופציה שהערוץ יפיק חדשות לתחנות שבבעלותו, לא תהיה קיימת יותר. 

בחברת חדשות 12 בחרו שלא להגיב לידיעה. טרם התקבלה תגובת חדשות 13. 

סימן שאלה מרחף גם מעל ynet ו"רדיו ישראל" 

התחנות של עזור אינן היחידות שמתמודדות בימים אלה עם הסוגיה של מי שיפיק עבורם את מהדורת החדשות: ל"גלובס" נודע כי גם שיתוף-הפעולה שבין אתר החדשות ynet לתחנות הרדיו האזורי של קבוצת רדיו ישראל עשויות להסתיים, זאת לאחר ש-ynet הודיעה כבר לפני מספר חודשים על כוונתה שלא להמשיך את ההתקשרות בתנאים הנוכחיים.

ynet אחראית על מהדורת החדשות בתחנות של קבוצת רדיו ישראל, בהן רדיו תל-אביב 102FM, רדיו חיפה 107.5FM, רדיו דרום 101.5FM וגלי ישראל, מאז 2012. מי שהוביל את המהלך של החיבור ל-ynet הוא אבי בן טל, כיום מנכ"ל רשת 13. 

אבי משולם, מנכ"ל רדיו 102FM האחראי על שיתוף-הפעולה עם ynet, וברק קלמנוביץ, מנכ"ל ynet, בחרו גם הם שלא להגיב.

אבי משולם / צילום: אריק סולטן
 אבי משולם / צילום: אריק סולטן