שר החוץ אשכנזי: "השלום עם שכנותינו הוא נכס אסטרטגי, ועלינו לשמור עליו"

לראשונה מזה 11 שנים, מתמנה לתפקיד שר חוץ שאינו ממפלגת הליכוד • בנאום כניסתו לתפקיד אמר אשכנזי כי תוכנית השלום של טראמפ היא "הזדמנות משמעותית באזור", וכי הוא רואה בה "אבן-דרך משמעותית"

ח"כ גבי אשכנזי וח"כ ישראל כ"ץ בטקס חילופי השרים במשרד החוץ / צילום: דוברות משרד החוץ
ח"כ גבי אשכנזי וח"כ ישראל כ"ץ בטקס חילופי השרים במשרד החוץ / צילום: דוברות משרד החוץ

במשרד החוץ נערך היום (ב') טקס חילופי שר החוץ. השר היוצא ישראל כ"ץ בירך את השר הנכנס גבי אשכנזי. כניסתו של אשכנזי לתפקיד מסמנת סיומה של תקופה: לראשונה מזה 11 שנים, מתמנה לתפקיד שר חוץ שאינו ממפלגת הליכוד, זאת בגלל שגם בתקופת כהונתו של אביגדור ליברמן במשרד החוץ, הוא היה חלק מן הרשימה המאוחדת 'הליכוד-ביתנו'.

בנאום כניסתו לתפקיד אמר אשכנזי כי תוכנית השלום של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ היא "הזדמנות משמעותית באזור", וכי הוא רואה בה "אבן-דרך משמעותית". לדבריו, "הנשיא טראמפ מציב בפנינו הזדמנות היסטורית לעצב את עתידה של מדינת ישראל לעשרות השנים הבאות. התוכנית תקודם באחריות ובתיאום עם ארצות-הברית , תוך שמירה על הסכמי השלום והאינטרסים האסטרטגיים של מדינת ישראל".

באשר למצב מערכת היחסים המתוחה של ישראל אל מול ירדן, לאור ההצהרות על כוונות הסיפוח של ראש הממשלה נתניהו ובכירים אחרים בליכוד, אמר אשכנזי:  "כמו העוצמה הצבאית, גם השלום עם שכנותינו הוא נכס אסטרטגי, ועלינו לשמור עליו. אני רואה חשיבות רבה בחיזוק הקשרים האסטרטגיים עם מדינות השלום, מצרים וירדן. הן בעלות ברית חשובות ביותר להתמודדות עם האתגרים באזור".

מלך ירדן אמר בימים האחרונים בראיון לעיתון דר שפיגל כי "סיפוח יוביל להתנגשות גדולה עם הממלכה". עבדאללה אמר כי הוא לא רוצה לאיים "אבל אנחנו בוחנים את כל האפשרויות ומסכימים עם הרבה מדינות באירופה ובעולם שקובעות כי חוק וכוח לא יכול להיות מיושם במזרח התיכון". לדבריו, "מנהיגים שתומכים בפתרון של מדינה אחת לשני עמים לא מבינים את ההשלכות שלו. מה יקרה אם הרשות הפלסטינית תקרוס? נראה יותר כאוס ויותר הקצנה באזור".

אשכנזי ציין כי הוא ימשיך לפעול לקידום הקשרים ושיתופי הפעולה מול מדינות נוספות במרחב, אך לא ציין למה הוא מתכוון. בשנים האחרונות נתניהו, גם בתפקיד שר החוץ, טיפח מערכות יחסים שחלקן לא נחשפו עם מדינות ערביות במפרץ.

אשכנזי התייחס גם לקשרי ישראל-רוסיה במונחים כלליים, ואמר: "אני מצפה להמשיך להדק את קשרינו החשובים עם מוסקבה, ולשיח משמעותי עם בנות בריתנו באירופה, על מנת לפתח את היחסים ולפעול במשותף אל מול האתגרים הבינלאומיים הרבים. ישראל ואירופה הן שותפות חשובות, ואני בטוח שהיחסים בינינו מניבים פירות לתועלת שני הצדדים".

עוד במהלך דבריו שיבח אשכנזי את פעילות משרד החוץ במהלך משבר הקורונה. "אנשי שירות החוץ השאירו את הנציגויות פתוחות ולא חדלו מעבודתם למען אזרחי ישראל. גם במקומות הקשים ביותר באסיה, באירופה , ובצפון אמריקה, וגם כאשר היו חשופים ואף נדבקו בנגיף. הקשרים הדיפלומטים שנבנו לאורך שנים, סייעו להחזרת אלפי ישראלים מרחבי תבל לביתם, תרמו רבות למאמצי רכש הציוד רפואי והתרופות והביאו מידע רב ערך בנוגע לפעילות מדינות העולם, ואסטרטגיות היציאה" אמר אשכנזי.