המורים בניו יורק מתנים חזרה לבתיה"ס רק לאחר שתאומץ תוכנית "5 נקודות בטיחות" שכתבו

התוכנית שנכתבה על ידי איגוד המורים כוללת ריחוק חברתי, הקטנת מספר הילדים בכיתה ופיזור ימי לימוד, אספקת מסכות וחומרי חיטוי, מדידת חום ובדיקות קורונה שגרתיות

חיטוי של אוטובוס של הקהילה חרדית בברוקלין בחודש מרץ / צילום: Chris Pizzello, Associated Press
חיטוי של אוטובוס של הקהילה חרדית בברוקלין בחודש מרץ / צילום: Chris Pizzello, Associated Press

ריחוק חברתי אינו דבר חדש למייקל פרנק, מורה לסוציולוגיה בתיכון בניו יורק סיטי. לפני שהקורונה הביאה לסגירת בתי הספר בעיר ומעבר ללמידה מרחוק במרץ, פרנק כבר נתן שיעורי עזר לכמה מתלמידיו באינטרנט.

כשבתי הספר היו עדיין פתוחים באמצע מרץ, הוא הציע לאפשר לתלמידה עם קשיי נשימה ללמוד מהבית. "לא הייתה לי בעיה להתאים לה את הלימודים", אמר פרנק, שעובד בתיכון ללימודי סביבה במנהטן. "עדיף לי שהיא תהיה בריאה ובטוחה, ולא תגיע לכיתה רק מפני שיש בחינה באותו יום".

כעת פרנק מפיץ את מסר הזהירות שלו למקבלי ההחלטות המבוגרים, שדנים בשאלה איך לפתוח מחדש את מערכת החינוך בעיר בספטמבר. הוא אחד מעשרות אלפי אנשים שתומכים בתוכנית בטיחות של חמש נקודות, שהם מקווים שמחלקת החינוך בעירייה תיישם לפני שהיא תחייב את התלמידים ואנשי ההוראה לחזור לבתי הספר.

מורים והורים דורשים מימון פדרלי

התוכנית קוראת לבדיקות נרחבות, למדידת חום, ניקוי קפדני ואספקת ציוד מיגון, יחד עם תוכנית לריחוק חברתי ומערכת התחקות ובידוד תלמידים שהיה להם מגע קרוב עם תלמידים או מורים שאובחנו כנשאי קורונה. כ-110 אלף מחנכים, עובדי מערכת, הורים ואזרחים חתמו על עצומה שתומכת בתוכנית של הפדרציה המאוחדת של המורים, האיגוד שמייצג את רוב המורים בבתי הספר הציבוריים. החותמים מבקשים מימון פדרלי לבדיקות הקורונה.

המורים חוזרים בדרך כלל לשנת הלימודים החדשה ביום שלישי שאחרי יום העבודה (ה־7 בספטמבר השנה). הממונה על בתי הספר בעיריית ניו יורק, ריצ'רד קרנזה, התחייב "לספק כמה שיותר בהירות מיד כשנהיה מסוגלים לכך".

קרנזה ניסה להרגיע את הציבור באומרו, כי "לא נפתח מחדש את הלימודים אפילו יום לפני שמומחי הבריאות יגידו שזה בטוח".

190 אלף חברי פדרציית המורים המאוחדת, שמייצגת כ־ 120 אלף עובדים של מחלקת החינוך בעירייה, מהם כ־80 אלף מורים, אומרים שהתוכנית מייצגת "רעיונות של הזרם המרכזי", שמקובלים באופן כללי על כל הצדדים לשולחן הדיונים. הפרטים עדיין נדונים.

לבסוף מדינת ניו יורק תקבע הנחיות כלליות לתזמון ואופן פתיחתם מחדש של 1,800 בתי הספר בעיר ניו יורק, ומחוזות החינוך בעיר יתפרו את תוכניותיהם לפי המדיניות שתקבע על ידי המדינה.

"חממה לגל מגפה שני"

פרנק מצפה לראות כיתות לימוד קטנות יותר, לוח שעות שונה שיכלול גם כמה שיעורים מרחוק וחומרי חיטוי כגון אלכוג'ל ומסכות, שיסופקו על ידי מחלקת החינוך העירונית לכל התלמידים וסגל ההוראה.

"בכיתות שלי יש 30 עד 34 תלמידים. הן יכולות להפוך לחממה לגל שני של התפרצות", אמר פרנק, שוותק ההוראה שלו הוא שמונה שנים. "הרבה תלמידים שאני מלמד הם ממשפחות עם הכנסות נמוכות מאד, והייתי שמח לראות שהעיר ומחלקת החינוך מוודאות שלילדים האלו יש מסכות טובות, לא רק לבית הספר אלא גם לחיים מחוצה לו".

מגפת הקורונה פסחה בדרך כלל על אוכלוסיות צעירות, אך רשויות הבריאות בניו יורק פרסמו החודש אזהרה מפני תסמונת דלקתית רב־מערכתית בילדים שקשורה חלקית לקורונה, ונצפתה בכמאה ילדים מאושפזים. על פי הרופאים והמומחים, אם תסמונת זו לא מזוהה בהקדם, היא עלולה לגרום בעיות לב לטווח ארוך.

הסינדרום הדלקתי מגביר את החששות של אנשים כמו קרק שניידר, מורה לגיאומטריה בתיכון טכנולוגי במנהטן. "חלילה אם משהו יקרה לאחד הילדים שלנו או הסבים שלהם", הוא אמר. "יהיה לנו קשה לחיות עם עצמנו, בידיעה שהעמדנו אותם בסכנה מפני שלא נקטנו באמצעים הדרושים".

מאחר שהתיכון של שניידר הממוקם במידטאון מנהטן, חולק בניין עם עוד ארבעה בתי ספר, תיאום השימוש בשטחים משותפים כמו הקפיטריה ואולם הספורט יהיה חיוניים, הוא אומר. הוא צופה שגודל הכיתות יצומצם מ־34 ל־15 תלמידים, וימי הלימוד יפוצלו. לדוגמה, כמה תלמידים יגיעו לבית הספר בימי שני ורביעי, וילמדו מהבית בימים האחרים, וכך יהיה גם עם החצי השני של בית הספר.

גם עם השינויים הללו, אכיפת ריחוק חברתי תהיה אתגר קשה. "אני יכול להכניס 15 תלמידים לכיתת לימוד ולשמור על מרחק ביניהם, אבל מה קורה כשהפעמון מצלצל והם צריכים לצאת מהכיתה? המסדרונות שלנו צרים, אי אפשר לעבור בהם זה מול זה עם ריחוק חברתי".

המורים חוששים לבריאותם

פרנק אומר שהמורים חוששים גם לבריאתם שלהם. "כמה מאיתנו מטפלים בהורים קשישים שיש להם גורמי סיכון. רק להגיע ברכבת התחתית לעבודה זה סיכון גדול, וכך גם להיות בחדר אחד עם ילדים שמתרועעים זה עם זה".

בניו יורק אומרים כי המחלה הזו עשויה להשפיע על הפתיחה מחדש של הלימודים, וההחלטות יתקבלו בחודשים הקרובים. "כל מה שנעשה בבתי הספר יושפע תחילה משיקולי בריאות ובטיחות. לפי שעה אנחנו מאמינים שנוכל לפתוח מחדש את בתי הספר בצורה בטוחה וטובה בספטמבר", אמר ראש העיר דה בלאזיו.

נציב הבריאות העירוני ד"ר אוקזיריס בארבו אמר שכיסוי פנים וריחוק פיזי יהיו חלק מ"גישה מרובדת" לפתיחת בתי ספר בצורה בטוחה.