תוצאות ראשוניות חיוביות מניסוי שלב 1 בחיסון לקורונה של חברת מודרנה

רמות הנוגדנים לקורונה אצל המטופלים השתוו או עלו על רמות הנוגדנים אצל חולים שהחלימו מן המחלה • בינתיים הניסוי לא כלל בדיקה ממשית לגבי האם אותם מתנדבים עמידים בפני הידבקות במחלה, אך זהו השלב הבא

רופאים במחלקת קורונה בבית חולים ברוסיה / צילום: Sophia Sandurskaya, AP
רופאים במחלקת קורונה בבית חולים ברוסיה / צילום: Sophia Sandurskaya, AP

חברת מודרנה האמריקאית, אחת המובילות בעולם בפיתוח חיסון למחלת הקורונה (Covid-19), פרסמה תוצאות ראשוניות מאוד מניסוי שלב I (בטיחות ויעילות ראשונית) בחיסון. בניסוי זה השתתפו 45 נבדקים, כאשר המטרה העיקרית הייתה לבחון את הבטיחות של החיסון.

אולם, החברה דיווחה על סימנים מעודדים גם לגבי היעילות: רמות הנוגדנים לקורונה אצל המטופלים השתוו או עלו על רמות הנוגדנים אצל חולים שהחלימו מן המחלה. בינתיים הניסוי לא כלל בדיקה ממשית לגבי האם אותם מתנדבים עמידים בפני הידבקות במחלה, אך זהו השלב הבא. עדיין ישנה אפשרות כי הנוגדנים שהתפתחו, אינם כאלה שיכולים למנוע את המחלה.

הנבדקים בניסוי חולקו לשלוש קבוצות, שקיבלו מנות חיסון במינונים של 25 מיקרוגרם, 100 מיקרוגרם או 250 מיקרוגרם. המנות ניתנו בהפרש של 28 יום. ולאחר 43 ימים מתחילת הניסוי, נבחנו רמות הנוגדנים. החברה הסבירה כי התוצאות המינון הגבוה ביותר עדיין אינן זמינות, אולם לגבי שני המינונים הנמוכים, התגלתה השפעת מינון: אצל מי שקיבלו 25 מיקרוגרם נמדדו נוגדנים ברמות של חולים שהבריאו, ובמינון הגבוה יותר נמצאו מינונים ברמות גבוהות משמעותית מאצל חולים שהבריאו.

החברה מסרה כי: "בשילוב הצלחה בשכפול הוירוס בריאות בחיות מעבדה, הנתונים הללו מחזקים את אמונתנו שהחיסון שלנו יכול למנוע את מחלת Covid-19 ". החברה הוסיפה כי החיסון היה בטוח. חיסון זה פועל בשיטה חדשה, של הזרקת חומר גנטי, mRNA , אשר מעודד את הגוף ליצר בתוכו את האנטיגן, אותו רכיב המתחזה לוירוס ויותר את התגובה היחסונית. החברה ממשיכה לניסויי יעילות גדולים יותר.