"התאוששות כלכלית מהקורונה תיארך בין שנה לשלוש שנים"

כך מעריכים למעלה מ־80% מראשי העסקים באירופה החברים בשולחן עגול לתעשייה • הערכה דומה סיפקו באחרונה מנכ"לים מארה"ב • ראשי העסקים דירגו הנפקה של אג"ח חדשות וניצול קווי אשראי כאופציות הטובות ביותר לייצוב מצבן הכספי

שער ברנדנבורג בברלין שומם  / צילום: Paul Zinken, AP
שער ברנדנבורג בברלין שומם / צילום: Paul Zinken, AP

הבראה כלכלית עולמית ממשבר הקורונה תיקח בין שנה לשלוש שנים, לפי יותר מ-80% מראשי עסקים אירופיים בסקר שפורסם היום (ג'). הערכותיהם של המנכ"לים והיו"רים החברים בשולחן העגול האירופי לתעשייה, היו פסימיות במידה חריגה לטווח הקצר, ושיקפו גם את התחזיות הפסימיות של מנכ"לים אמריקנים לפי סקר דומה מהעת האחרונה. שני הסקרים נערכו על ידי "קונפרנס בורד", מכון המחקר של העסקים בארה"ב.

מבין מנהלי העסקים באירופה, 53% צופים שהכלכלה העולמית תזדקק לשנה-שנתיים כדי להתאושש, ועוד 39% העריכו שההבראה תיקח שנתיים-שלוש.

ראשי העסקים משני צידי האוקיינוס האטלנטי דירגו את האמון הנוכחי שלהם בכלכלה ברמה של 34 במדרג של 0-100. הציפיות לששת החודשים הבאים נעו בין 48-50 לכלכלה כולה ולמגזרים של המשיבים. דירוג מתחת ל-50 משקף פסימיות במדד האמון של הקונפרנס בורד.

בהשוואת התנאים העסקיים הנוכחיים לאלו ששררו לפני שישה חודשים, גם המנהלים האמריקאים וגם האירופאים נתנו ציון של 3 מתוך 100, "ציון נמוך במידה לא רגילה", לפי הדו"ח שליווה את הסקר.

"ראשי העסקים סיפקו כמעט פה אחד את ההערכה השלילית ביותר האפשרית על סביבת העסקים הנוכחית", בגלל הירידה הפתאומית בפעילות הכלכלית, כתב הכלכלן הראשי של הקונפרנס בורד, בארט ואן אריק, על ממצאי הסקר.

הסקר של 56 החברים בשולחן העגול האירופי נערך במחצית אפריל. הסקר האמריקאי נערך מסוף מרץ עד תחילת אפריל.

אמצעי החיסכון בעלויות שננקטו על ידי החברות כללו דחייה של השקעות מתוכננות, קיצוץ נסיעות והקפאת שכירת עובדים. כמעט שליש מהחברות מסרו שהן סגרו זמנית מפעלים או מרכזי הפצה. ראשי העסקים דירגו הנפקה של אג"ח חדשות וניצול קווי אשראי כאופציות הטובות ביותר לייצוב מצבן הכספי.

השולחן העגול האירופי כולל רבות מהחברות הגדולות ביותר ביבשת, ביניהן יצרניות הרכב ב.מ.וו., דיימלר (מרצדס) ורנו, ענקית הכימיקלים BASF, חברות הטק נוקיה, אריקסון, וודאפון ואורנג', וחברות מוצרי צריכה כמו הייניקן, ברילה ונסטלה.