דעה: המגוון האנושי נמצא בשוק העבודה

יום הגיוון הבינלאומי שיחול מחר לא זוכה להכרה רבה בישראל. אולם דווקא בימים אלו ולאחר משבר הקורונה, כדאי לזכור  שדווקא במקומות התעסוקה נוכל לקיים מערכות יחסים וקשרים שאינם מתאפשרים במקומות אחרים

יריד תעסוקה / צילום: דוברות ההסתדרות
יריד תעסוקה / צילום: דוברות ההסתדרות

מחר נציין את יום הגיוון הבינ"ל. יום זה, שהוכרז על ידי האו"ם כיום בו חוגגים את המגוון האנושי והתרבותי שיש לעולם להציע, הוא יום שזוכה להתייחסות מועטה בישראל.

אוכלוסיות הגיוון בישראל הן האוכלוסיות שאחוז השתתפותן בשוק העבודה אינו מותאם למספרן באוכלוסיה, ולעתים קרובות הן אינן משולבות בתפקידים בעלי השפעה או תפקידים ההולמים את כישוריהן. בין אוכלוסיות הגיוון בישראל נכללות החברה הערבית, החברה החרדית, יוצאי אתיופיה, אנשים עם מוגבלות, להט"בים, מבוגרים ונשים. בחברה משוסעת כמו החברה הישראלית, ראוי ונכון לשים את ערך הגיוון כערך מרכזי בתהליך של צמצום הפערים וחיבורים מחודשים.

זירת התעסוקה היא הזירה בה, במקרים רבים, נפגשות לראשונה אוכלוסיות מגוונות עם אוכלוסיית הרוב. לרוב אנחנו מנהלים את רוב חיינו בקהילות יחסית הומוגניות, ומסלולים שאנו עוברים בהם עד להשתלבות בשוק העבודה כוללים בעיקר את הדומים לנו. המפגש הזה, בעבודה זה לצד זה ובחתירה למטרה משותפת, מצמיח מערכות יחסים וקשרים שאינם מתאפשרים במקומות אחרים. במובן זה, ההזדמנות שלנו ליהנות מהמגוון האנושי שיש למדינה שלנו להציע, נמצאת במקומות העבודה.

השנה, ליום הגיוון הבינ"ל קיימת חשיבות כפולה:

השנה יום זה מצוין במקביל ליום השנה לרצח העם הצ'רקסי, יום ירושלים (שהוקדם ביום), יום הזיכרון ליהודי אתיופיה שנספו בדרכם לישראל וערב חג עיד אל פיטר. כך, בכפיפה אחת, ביום אחד, שמחות ועצב מתערבבים להם, נרטיבים שונים מסופרים, ולכולם יש מקום.

בתוך אלו המציינים את המועדים הללו נמצאים הקולגות, המעסיקים ועובדים שלנו. בימים כתיקונם, חברות חוות את הגיוון האנושי בחדשנות, ביצירתיות, בשבירת הקונספציות באמצעות ריבוי נקודות מבט. מעסיקים שזכו ליהנות ממגוון אנושי יודעים לספר שהמגוון מביא ערך עסקי לצד ערך חברתי.

משבר הקורונה, שלא פסח על אף קהילה, מותיר את כולנו באי ודאות אישית, משפחתית, חברתית, בריאותית וכלכלית. מצד אחד, המשבר גורם לנו להתכנס פנימה, למשפחה, למוכר ולידוע. מצד שני, העובדה שהמרחב הדיגיטלי הפך להיות מרחב בו אנחנו מנהלים הרבה מהפעילות שלנו, הביאה לפריצת גבולות גאוגרפים: זכינו להיכנס אחד לבית של השנייה, ולראות את עצמנו ואת אלו שעובדות איתנו כפי שהן.ם נראות בצורה אותנטית יותר. זו חגיגה של גיוון במיטבה, במובן של הכרת האחר.

גם ביום הזה לא נשכח שיש עוד עבודה רבה לעשות, וזה הזמן לאחד את השורות, את כל המגזרים והאוכלוסיות, ולזכור שגיוון מעסיק אותנו, והיכולת לראות בו את הערך החברתי והעסקי יחד, יוביל לחוסן חברתי וכלכלי.

יום גיוון שמח לכולם!

הכותבת היא מנהלת הפורום הישראלי לגיוון בתעסוקה - מיזם משותף עם מנהל תעסוקת אוכלוסיות מיוחדות במשרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים