סלקום מציגה: לעשות הכול, רק שהמתחרות לא ירכשו במקומה את גולן טלקום

למרות שיש לה חוב בגובה 3.5 מיליארד שקל, התנגדות ציבורית ומכשולים אפשריים בדרך לאישור רשות התחרות, סלקום מתכוונת להמשיך בכל הכוח ברכישת גולן טלקום • מה עומד מאחורי החשש מעליית מחירים, ומי יישאר מאיץ התחרות ביום שאחרי?

מנכ"ל סלקום, אבי גבאי / צילום: כדיה לוי
מנכ"ל סלקום, אבי גבאי / צילום: כדיה לוי

1. אל תשכחו את הוט מובייל

מיכל הלפרין, הממונה על רשות התחרות / צילום: יונתן בלום, גלובס
 מיכל הלפרין, הממונה על רשות התחרות / צילום: יונתן בלום, גלובס

רגע לפני התפרצות הקורונה, בפברואר השנה סוכם על מיזוג גדול בשוק התקשורת המקומי, במסגרתו תרכוש סלקום את גולן טלקום בתמורה לסכום של כ-750 מיליון שקל (בהתאם לביצועים). העסקה, כמובן, הייתה תלויה באישור למהלך מצד רשות התחרות בראשות מיכל הלפרין ומצד משרד התקשורת. הכרעה בעניין טרם הייתה מאחר שהרשות ביקשה דחייה בגלל התפרצות הנגיף ובהתאם תאריך היעד החדש הוא אמצע יוני.  צריך לזכור שיש גם ממשלה חדשה ויהיה מעניין לראות האם שר התקשורת החדש יועז הנדל יתמוך בעסקה ומה תהיה עמדת הדרג המקצועי במשרד. 

בינתיים סלקום  יצאה להנפקה וגייסה 200 מיליון שקל כדי להיערך להשלמת המהלך ברגע שיתקבלו האישורים.

שוק הסלולר בישראל
 שוק הסלולר בישראל

בעוד החברות ושוק התקשורת ממתינים למוצא פי הרשות, בשבוע שעבר פרסם הלובי הציבורי לובי 99 מכתב ששלח לרשות התחרות המסביר מדוע לדעתו אסור לאשר את המיזוג.

לובי 99 עבד על מכתב ההתנגדות. העבודה של הלובי הייתה מקיפה וסדורה והרעיון המכונן בה הוא שגולן טלקום היא מכוננת התחרות בשוק הסלולר לאחר הרפורמה הגדולה מ-2012 ולכן יציאתה מהשוק תביא לעליית מחירים ולחזרה למצב הקודם טרום הרפורמה.

וכך נכתב: "לגישתנו, אישור המיזוג מהווה צעד משמעותי לקראת חזרת השוק למבנה האוליגופולי ההיסטורי שלו. יציאתה מהשוק של גולן, פירמה מחוללת תחרות מובהקת, דווקא לאחר שצברה מסה קריטית של בסיס לקוחות, עלולה לפגוע באופן משמעותי בתחרות בשוק הסלולר ואף להזיק להתפתחות התחרות בשווקים נוספים בתחום התקשורת. בהקשר זה יצוין כי מחוללת התחרות הנוספת בשוק הסלולר - מרתון 018 אקספון בע״מ מפעילת המותג We4G - עדיין לא הגיעה לנקודת איזון המאפשרת לה פעולה רציפה ויציבה, אשר תבטיח בתורה את עתיד התחרות בשוק".

תגובת לובי 99 משקפת חרדה אמיתית, שכן עד היום חלקים נרחבים בציבור מסרבים לשכוח לחברות הסלולר את חטאי העבר והמחירים הגבוהים. למרות זאת, ייתכן כי החרדות מוגזמות ושהלובי רואה צל הרים כהרים. כאשר קוראים את הניתוח, מתבררת נקודה שחסרה בו: אין התייחסות בדוח לקיומה של הוט מובייל והשפעתה על התחרות בשוק. כאילו אינה קיימת. המחברים מתייחסים לשוק הסלולר כאילו יש בו חמישה שחקנים ולא שישה (ללא מפעילים וירטואליים). יכול להיות שפספסו שחקן כמו הוט מובייל, שיש לו קרוב ל-1.5 מיליון מנויים?

זו התגובה שקיבלנו מהלובי: "אנחנו לא חושבים שהיום הוט מובייל תחרותית (בהשוואה לגולן ואקספון למשל), כפי שבא לידי ביטוי בהצעת המחיר שלה. גם נתח השוק שלה הוא גדול יותר והיא פועלת בשווקים רבים נוספים בתחום התקשורת ולכן יש לה פחות תמריץ להתחרות בצורה אגרסיבית".

הלובי צודק חלקית. אכן הוט מובייל הפסיקה למכור במחירים אגרסיביים מעל הקו (המחירים הרשמיים באתר), אבל מתחת לקו (פעילות יזומה ומבצעים) החברה פועלת ומציעה מחירי שימור מאוד נמוכים. אך לא רק זאת, בשבועות האחרונים יצאה הוט מובייל במבצע חסר תקדים של מחירים לכל החיים, דוגמת המודל השיווקי של אקספון, כדי לגרוף נתח שוק. האם שוק של חמישה שחקנים בסלולר, שבו יש שני שחקנים מאיצי תחרות כמו אקספון והוט מובייל, אינו שוק תחרותי?

2. סטטית מכדי לחולל תחרות

ההתייחסות לגולן טלקום כמחוללת תחרות היא מופרזת בעליל. מ-2016 גולן טלקום בקושי צמחה במספר המנויים שלה. זה אומר שהיא הפסיקה להיות שחקנית של נתח שוק וחיפשה להיות חברה יציבה ורווחית תפעולית. ב-2016 היו לה 900 אלף מנויים והיום יש לה בערך 920 אלף מנויים. זה נקרא מחוללת תחרות?

גיל שרון, מנכ"ל גולן טלקום / צילום: יונתן בלום, גלובס
 גיל שרון, מנכ"ל גולן טלקום / צילום: יונתן בלום, גלובס

3. הפעם האוצר לא יתנגד?

כאשר סלקום ביצעה את העסקה בפברואר השנה, טרום הקורונה, היא ראתה לנגד עיניה תרחיש אסטרטגי מסוים שהייתה חייבת להגיב לו. סלקום עמדה אז בפני תרחיש שבו הוט מסתערת על פרטנר. דובר על מיזוג הרבה יותר משמעותי לשוק וסביר להניח שהרגולטור גם לא היה מאשר אותו, אבל עדיין בעיני סלקום התרחיש הזה היה גרוע מבחינתה והיא מיהרה להגיב בהצעה לרכישת גולן טלקום. את הסוף כולם זוכרים: הוט לא הצליחה לרכוש את פרטנר, הרבה בגלל הקורונה ומעט בשל האיטיות של פרטנר, שבהיעדר בעל שליטה גילתה שהחיים נפלאים כשהדירקטוריון עצמאי. אבל סלקום השלימה את העסקה לרכישת גולן ובכך היא למעשה "סגרה את השוק" למיזוגים עתידיים.

צריך להגיד ביושר שמבחינת אבי גבאי, שעוד לא הספיק לחמם את כיסא המנכ"ל בסלקום, זה מהלך מבריק. סלקום הגיעה למסקנה הפשוטה שבניגוד לדעה הרווחת, עסקה לרכישת גולן טלקום איננה ברורה מאליה מבחינת הרשויות, אך היא הדבר שיש לו סבירות מימוש גבוהה יותר. זה אומר שאולי יהיו תנאים לעסקה, אך בשוק כה תחרותי שנמצא בכזה שפל מחירים ובמשבר עמוק, הרשות תתקשה לסרב, מה גם שכל ההערכות מדברות על כך שמשרד התקשורת יתמוך וגם אנשי האוצר צפויים לא להתנגד לאחר שבניסיון המיזוג הקודם בין שתי החברות היו הרוח החיה שסיכלה אותו.

4. חוב גבוה, גיוס מוצלח

בשוק יש הרבה שמועות לגבי יכולתה של סלקום לממן את העסקה. חברה עם חוב של 3.5 מיליארד שקל בשוק שהתחרות בו לא נבלמת, שצריכה פתאום לשלם 750 מיליון שקל, וזה עוד לפני שדיברנו על השקעות בדור החמישי, כל זה מייצר באזז שלילי. יחד עם זאת, צריך לזכור שההנפקה האחרונה של סלקום הצליחה מעל ומעבר למצופה. גיוס של 200 מיליון שקל באמצע הקורונה, בשוק קודר ועם צפי לפגיעה משמעותית בהכנסות, מעיד שהשוק מאמין שסלקום יכולה לעמוד באתגר ושהיא שחקן תשתיות לטווח ארוך, מה שאי אפשר לומר על גולן טלקום, שמהיום שהוקמה היא רק מחפשת להימכר.

5. רוצים את הגזרה של גולן

אבל יש כאן שתי נקודות נוספות שצריך לשים לב אליהן בהיבט של סלקום והצורך שלה בביצוע העסקה. ראשית, אם סלקום תיסוג בה, מה שלא סביר שיקרה, היא יוצרת פתח לרכישת גולן על ידי מתחרותיה. פלאפון גם הייתה שמחה לקנות את גולן וסביר להניח שפרטנר בעיקר הייתה מסתערת על ההזדמנות. קשה להאמין שסלקום תאפשר דבר כזה.

הנקודה השניה היא שסלקום עוברת עכשיו תהליך ארגון מחדש. בתהליך הזה גולן טלקום, למרות שטרם הושלמה העסקה, היא האלטר אגו. בסלקום מסתכלים על גולן ורואים חברת סלולר רזה ושרירית וכמוה הם רוצים להיראות.