גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חברות התעופה מנסות לחזור לשגרה, אך האם הנוסעים מוכנים?

קבוצת טיסות סודיות, בעלת יותר ממיליון עוקבים במדיות השונות, ערכה סקר אינטרנטי שכלל 5,000 נשאלים שהשיבו על התוכניות שלהם לטוס ועל התוכניות שבוטלו ● איך תיראה החזרה לשגרה מצד הנוסעים, והאם הם מוכנים לטוס עם מסכה בכלל?

מטיילים מגיעים לנתב"ג. ניצלו את טיסות החילוץ שהפעילה המדינה / צילום: רויטרס
מטיילים מגיעים לנתב"ג. ניצלו את טיסות החילוץ שהפעילה המדינה / צילום: רויטרס

בשעה שחברות התעופה מתכננות את לו"ז החזרה שלהן לישראל וממנה, הגיע הזמן לבדוק האם הנוסעים הישראלים נכונים לחדש את הטיסות לחו"ל מבחינתם. ב-2019 מספר הנוסעים הישראלים לחו"ל עמד על כ-4.5 מיליון - מחציתם טסו יותר מפעם אחת - המספר הזה, כבר ברור שלא יחזור על עצמו ב-2020 אבל מעניין לבחון כיצד הנוסעים חוו את משבר הקורונה מנקודת מבטם. בדיוק לשם כך, ערך אתר טיסות סודיות, בעל יותר ממיליון עוקבים במדיות השונות, סקר אינטרנטי שכלל 5,000 נשאלים שהשיבו על התוכניות שלהם לטוס ועל התוכניות שבוטלו.

ראשית עם המבט קדימה - 50% מהנשאלים העריכו כי בשנה שקרובה הם יטוסו פחות לעומת השנה הקודמת. כ-32% העריכו שצפי הטיסות שלהם לא ישתנה ביחס לשנה קודמת ולעומתם 18% העריכו שהם יטוסו יותר. לשאלה כמה נסיעות פרטיות מתכננים הנוסעים ב-12 החודשים הבאים, השיבו 35% כי הם מתכננים שתי נסיעות, 20.5% מתכננים נסיעה אחת - שיעור דומה מתכננים שלוש נסיעות. 9% לא מתכננים כל נסיעה פרטית לשנה הקרובה והשאר מתכננים ארבע טיסות או יותר.

 

פילוח תדירות הנסיעות הפרטיות של הנשאלים ב-2019 מגלה כי 25% מתוכם טסו פעמיים במהלך השנה החולפת ו-25% נוספים טסו שלוש פעמים. כ-15% טסו ארבע פעמים לאורך השנה - ושיעור דומה טסו פעם אחת. השאר לא טסו כלל (4%) או שטסו יותר מחמש פעמים.

הטיסות בעולם שאחרי הקורונה ייראו אחרת. נושא הגשת המזון ישתנה ויבוטל בטיסות רבות, הנוסעים יעברו בדיקות חום, יצהירו על בריאות, תהליך טרום הטיסה יהיו אוטומטי ככל האפשר והחובה לעטות מסכה כבר הוכרזה על-ידי חברות תעופה רבות. עד כמה לנוסעים מפריע נושא המסכה? לשאלה כמה שעות היית מוכן לטוס עם מסכה השיבו 35% מהנוסעים שיסכימו לעטות מסכה ללא הגבלת זמן, 27% מוכנים לכך בטיסה של עד חמש שעות, כ-22% יסתפקו בטיסה של עד שעתיים בהתניה של עטיית מסכה וכ-16% לא מוכנים לטוס עם מסכה.

סוגיה אחרת שהנוסעים חוו על בשרם, או למען הדיוק בכיסם היא החזר הכספים על טיסות שבוטלו ביוזמת חברות התעופה (בהתאם להנחיות של מדינות). נזכיר, חוק התעופה (חוק טיבי) קובע כי במקרה של ביטול טיסה הנוסעים זכאים להחזר כספם. החוק גם קובע פיצוי בהתאם למרחק הטיסה (פיצוי שנע בין 1,300 לכ-3,100 שקל). תזכיר לחוק שממתין להצבעה של הכנסת אחרי שעבר אישור ממשלה מבקש להקשיח את החוק עבור הצרכנים - ועדיין הוא מחייב את ההשבה של כספם במקרה של ביטול טיסה. כיום החוק קובע החזר בטווח של 21 ימים ובנוסח המעודכן פרק הזמן הזה יוארך ל-90 ימים.

אלא שחוק לחוד ומציאות לחוד. רבים מהנוסעים לא קיבלו את כספם גם כאשר התקופה הזו כבר חלפה. אל על עצמה הצהירה כי היא מחזיקה ביותר ממיליארד שקל בקופתה, כספים שהיא אמורה להשיב לצרכנים על טיסות שבוטלו. השבה זו, לפי החברה תוכל להתאפשר רק אם היא תקבל סיוע במתווה של הלוואה בערבות מדינה. הסיוע הזה בינתיים לא מגיע לאור מחלוקות עם הבנקים המלווים, והנוסעים הפכו לבני ערובה בהקשר הזה. אל על לא לבד - כנגד שורה של חברות תעופה זרות הוגשו לאחרונה בקשות להכרה בתביעה כייצוגית בטענה שהן לא מחזירות לצרכנים את כספם אלא רק מציעות אלטרנטיבה של שובר למימוש עתידי.

גם מהסקר עולה שרבים לא קיבלו את כספם: 41% מהנשאלים בסקר השיבו שלא קיבלו החזר על טיסה שבוטלה, שיעור זהה השיב שקיבל החזר וכ-18% השיבו כי קיבלו החזר חלקי. כמחצית מהנשאלים השיבו כי הם הזמינו חופשה שהם נאלצו לשנות בעקבות הקורונה - 41% ביטלו את החופשה ו-9% דחו אותה.

 

למשוואה של ההחזרים הכספיים ובגלל נכנסים גם סוכני הנסיעות - במקרה של טיסה שהוזמנה דרך סוכן נסיעות, הדרך להחזר אמורה להיות קלה יותר - נסייג ונציין שבמקרים רבים הסוכנים "נפלו בין הכיסאות" בנושא הזה משום שהם לא יכלו להשיב לנוסעים כספים שלא הוחזרו להם על-ידי חברות התעופה. צינור העברת הכספים מהסוכנים לחברות התעופה עובר דרך מסלקת הכספים של ארגון התעופה יאט"א. נוסעים שהזמינו דרך סוכני נסיעות ציפו לפישוט ההליך הבירוקרטי. רבים מהם גם יצאו מנקודת הנחה שעל הסוכנים, שלהם הם שילמו את הכסף לדאוג להחזר ולא משנה אם יש לו כיסוי. זה לא תמיד עזר, מצד שני, בקרב מי שהזמין דרך חברת בינלאומית (בזירת האונליין), שאין לה נציגות בישראל, היו שסיפרו כי נתקלו בקשיים לא רק בהחזר על כספם, אלא לקבל שירות כלל בנושא הזה. ביום שאחרי הקורונה, האם ההרגלים הצרכניים ובחירת הערוצים להזמנת טיסה ישתנו?

השאלה שעליה התבקשו הנשאלים להשיב היא האם הם יזמינו את הטיסה הבאה שלהם מהערוץ שדרכו היו רגילים להזמין - וכאן הפגיעה הגדולה היא בסוכני הנסיעות: 73% השיבו שלא יזמינו שוב מסוכן בחברת תיירות ישראלית, 37% השיבו שלא יזמינו שוב מסוכנות אינטרנטית בינלאומית. 86% מהנוסעים השיבו שימשיכו להזמין ישירות באתרים של חברות התעופה, 67% השיבו שימשיכו להזמין בסוכנות אינטרנטית ישראל ו-80% ימשיכו לפרגן לסוכן נסיעות אישי.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

הרש גולדברג פולין

דיווח ב-CNN: בממשל ביידן קיבלו את הסרטון של החטוף גולדברג-פולין כבר ביום שני

מטוסי קרב תקפו תשתיות טרור של חיזבאללה ● פרסומים זרים: הוידאו הועבר ע"י הקטארים עקב לחץ אמריקני לקבלת אות חיים מהרש ומחטופים אמריקנים נוספים • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים ובת"א להחזרת החטופים • סנטקום: הפלנו טיל בליסטי וכטב"מים ששיגרו החות'ים • עדכונים בולטים

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם