גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המותגים שהלכו על קמפיינים יצירתיים בזמן הקורונה והרוויחו, בגדול

זו הייתה תקופה מוזרה שאופיינה בלא מעט אומץ יצירתי, אבל יש מי שהצליח לבלוט בה אפילו יותר • "גלובס" נתן למנהלי קהילת creative first לבחור את חמשת הקמפיינים הבולטים של התקופה וביקש מהם חוות-דעת מקצועית ● התוצאות, כמו גם הפרסומות, לא ברורות מאליו

מתוך קמפיין הלוטו. "בסיס אסטרטגי מוצק"  / צילום: אדלר חמוסקי
מתוך קמפיין הלוטו. "בסיס אסטרטגי מוצק" / צילום: אדלר חמוסקי

השבוע, כשמערכת החינוך החלה לחזור לשגרה, ניתן האות הרשמי לחזרה גם של כלל המשק, אם כי באופן שונה מהשגרה שאליה התרגלנו בימים שלפני פרוץ משבר הקורונה. כמעט מתחילת המשבר דובר רבות על ההבדל בהתנהלות המפרסמים ומשרדי הפרסום בהשוואה למשברים קודמים, על כך שהפעם לא הדמימו את הענף לגמרי והתעשייה המשיכה לייצר מהלכים שיווקיים וקמפיינים קריאטיביים. אולם ההתייחסות לשוני הייתה בעצם ההשקעה בפרסום, ופחות בסוג התוצרים הפרסומיים ובמצוינות הקריאטיבית.

החזרה לשגרה היא הזדמנות מצוינת לחזור לאחור ולבדוק האם מבחינה קריאטיבית היו מפרסמים שהצטיינו. פנינו למנהלי קהילת creative first, קהילה המונה כ-8000 אנשי מקצוע מהתעשייה - בעיקר אנשי קריאטיב אך גם אנשי אסטרטגיה ושיווק  - שהמשותף לכולם זה האהבה גדולה לקריאטיביות. ליצירתיות. וביקשנו לבחון באמצעותם מה עורר את תשומת-לב אנשי המקצוע וזכה למחמאות על הקריאטיב בתקופה הזאת. מנהל הקהילה הפרסומאי מירן פחמן, שלף את רשימת חמשת הקמפיינים שזכו לכמות הגדולה ביותר של לייקים ותגובות, ואותם העברנו לאנשי מקצוע עצמאיים כדי שיחוו דעה. באופן טבעי, הרשימה לא בהכרח כוללת את הקמפיינים הגדולים של תקופת הקורונה, בהם הושקע  כסף רב, או אלה שהובלו על-ידי פרזנטורים מוכרים. אחרי הכל קמפיינים כאלה עושים לרוב שימוש במכנה המשותף הרחב, הבנאלי, המתבקש, ולכן הם נתפסים בעיני אנשי קריאטיב כמיינסטרים - ונדיר שמיינסטרים ייתפס כחדשני או מעורר השראה, ובטח שלא בקרב אנשי קריאטיב, גם אם הקמפיין עושה את העבודה שלשמו נוצר.

תקופה של אלם לצד דחקות

ערן גפן: "תקופת הקורונה התאפיינה בשתי תגובות עיקריות של המפרסמים: אלם ודחקות. אומרים שהווירוס שורד על משטחים כ-48 שעות, שזה יותר מאורח החיים של דאחקת פייסבוק ממוצעת בעמודי המותגים. מעטות החברות שמימשו את ההזדמנות לקחת מנהיגות בזמן המשבר, להגיד משהו רלוונטי, שנותן ערך ולוקח מובילות. תקופת הקורונה הפרידה בבירור בין המותגים ששיחקו 'בונקר' לבין אלה שהלכו צעד אחד קדימה, ולדעתי הם יזכו בריבית דריבית על המאמץ שלהם".

ניר פרח: "קריאטיב עושה שימוש ברכיבים שנמצאים בשיח, בתרבות או בתקופה, ורותם אותם לתוצרים פרסומיים. לפעמים הרכיב הזה הוא תובנה ולפעמים הוא סתם סלבריטי נקודתי. בתקופת הקורונה הרכיבים היו מאוד ברורים: שיחות זום, שמירת מרחק, מסכות, כפפות וכו'. היו מותגים שעשו שימוש פשטני במרכיבים האלה בקמפיינים שלהם, כמו תבנית שיחות הזום שנטחנה עד דק, או שחקן שהופיע עם מסכה וכפפות ודחקה תקופתית כזו או אחרת. זה כמו לקחת סלב לקמפיין שלך, רק שבחודשיים האחרונים נראה שכולם לקחו את אותו סלב. מנגד, היו קמפיינים שחפרו עוד טיפה והוציאו תובנות קצת יותר מעניינות".

כיף-כף: "הומור עצמי בלי למצמץ"

(באומן-בר-ריבנאי)

קמפיין שילוט חוצות של המותג.

הקמפיים של כיף־כף לתקופת הקורונה / צילום: צילום מסך

פרח: "מותג כיף-כף לקח המלצה רפואית מבאסת ובשילוב הרבה הומור עצמי מצא את הדרך להגיד על עצמו אמירה מעוררת הזדהות".

פחמן: "שטראוס הוכיחו שהם לא רק יודעים לדבר על חדשנות אלא להיות חדשניים באמת, כשהם מסתגלים למצב במהירות עם אתר איקומרס שמוכר יותר ויותר מוצרים של החברה ישירות לצרכנים. בנוסף, הם הקימו במהירות אתר חדש שמכר אונליין ירקות ישירות מהחקלאים ועוד. אבל אחד המהלכים המהירים שלהם, היה דווקא בשילוט החוצות שהציבו לכיף-כף עוד לפני הסגר, ובו הם לא פחות משינו את שם המותג שלהם וויתרו על ה'כיף' כדי לחנך את הציבור לוותר על ה'כיפים'. שימוש מפתיע וקריאטיבי בשם המותג הפופולרי, כדי להביע הזדהות עם המצב בצורה מחויכת. כך מתנהג מותג גדול ומוביל".

שרי סימן טוב: "אחד החלומות הרטובים של אנשי קריאיטיב, הוא ליצור RTA (real time advertising). הקורונה אפשרה את זה פתאום, בבת אחת ובגדול. הקמפיין של כיף-כף היה מהראשונים להגיב, ובאומץ, תוך חיבור ישיר לשם המותג, על סף פגיעה בו ממש ובלי למצמץ. הם העבירו את המסר שבינתיים מוותרים על הכיופים. אני רואה בזה המשך ישיר לסדרת שלטי החוצות הנועזים שעלית העלתה בשנה האחרונה לחטיפים הקלאסיים האחרים - טורטית, אגוזי וכו'. כלומר, ה-RTA, עם כל הספונטניות שבו, עומד בפני עצמו וגם מחובר לאסטרטגיה הפרסומית. שאפו".

לוטו: "חיבור מדויק לקונספט הקורונה"

(אדלר-חומסקי)

קמפיין הלוטו הציג שיחות זום בן חברים כשמזהים את הזוכה המאושר מעצם זה שיש לו נייר טואלט.

פחמן: "אחד הפיצוחים הכי מדוייקים בתקופת הקורונה שייך ללוטו שחיבר את רוח התקופה לקמפיין המבריק שלו 'אולי זה מישהו שאתה מכיר'. אחרי שחינכו אותנו שאנשים שמזמינים מים מינרליים במסעדה או שמרשים לעצמם לאכול מהמיניבר במלון, הם כנראה אנשים שזכו בלוטו, מגיע סרט שצולם כאילו בזום (עוד לפני שהטכניקה הזו הפכה למשומשת) ובו אחד מהחברים בשיחה משתמש בפזרנות בנייר טואלט שהיה מצרך נדיר באותם ימים ולכן ישר נחשד בכך שזכה בלוטו. כאמור, אחד החיבורים הכי מדויקים ולא מאולצים בין שפה של קמפיין לבין אחד האינסייטים החזקים של תקופת הקורונה".

פרח: "הקמפיין של הלוטו הזדרז לרכוב על הבדיחה על מחירי ניירות הטואלט והאלכוג'לים ולחבר אותה בצורה מושלמת לקונספט ארוך הטווח שלהם".

סימן טוב: "לפני שפרסומות-מסך-מפוצל השתלטו על הברייק, מפעל הפיס בסרטון מבריק, בישר על הפסקת פעילות חיש גד, באחד מסרטוני הזום הראשונים. עם ישראל בדיוק התחיל להתנפל על מאגרי נייר הטואלט, מה שאיפשר לחברים שוב לחשוד בחבר המתעשר... שוב, דוגמה מצוינת המוכיחה שכאשר יש קונספט פרסומי חזק, מבוסס עם בסיס אסטרטגי מוצק, אפשר לעוף לכל כיוון גם אם הוא בלתי צפוי ונכפה עלינו".

ויצו: לא ליפול לקלישאת 'אנחנו כאן בשבילך'

(ליאו ברנט) 

קמפיין ויצו הוא קמפיין שקופיות פשוט שמציג מה מגלים על השכנים בזמן ההסגר. זה מתחיל מגילויים הומוריסטיים כמו שהילד של השכנים לא השתפר בחלילית כבר שנתיים ומסתיים בזה שאלימות במשפחה יכולה להתרחש בבניין של כל אחד.

פחמן: "הרבה מותגים ניסו לרגש אותנו באמצעות סרטונים מעוררי הזדהות עם שוטים קיטשיים ובליווי מנגינת פסנתר. אבל מי שהצליח בעיניי במשימה יותר מכולם, זו ויצו שהכינה סרט כותרות פשוט ובו תיאור כל מיני סיטואציות משעשעות שכולנו גילינו בתקופת הסגר על השכנים שלנו, כמו זיופי החלילית של השכנים, שהשותפים מלמעלה הם קצת יותר משותפים ו... פה מגיע הבוקס".

סימן טוב: "האתגר הקריאטיבי בתקופה כזו הוא איך לא ליפול לקלישאת 'אנחנו כאן בשבילך', המאפיינת לא מעט גופים כעת. משעשע איך מהר כל-כך, ולא רק בישראל, בכל העולם, נוצרה תבנית קריאטיב צפויה לימי המגפה. ארגון ויצו ועמותות בכלל, נמצאים במלחמה על תשומת-לב תקשורתית גם בימי שגרה. עכשיו, נדרש מהם מאמץ יתר כדי לבלוט בסך המצוקות. בסרטון פשוט, המתחבר היטב לרוח היום יום החדש שלנו, הצליחו ויצו ליצור בולטות וחיבור חכם לאחת התופעות המעציבות בשולי הקורונה - עליית רמת האלימות במשפחה".

וגם, בונוס "הצלחה מעל המצופה"

כלמוביל: גם בעת מיתון ניתן לצמוח

³no no no yes

גפן: "כלמוביל יצאה בתוכנית שמציעה לצרכנים לרכוש יונדאי או מיצובישי בביטחון מוחלט, משום שאם חלילה יפוטרו ממקום עבודתם, יוכלו להחזיר את הרכב. בעיני זה מהלך מנהיגותי עם עומק ואימפקט משמעותיים. מסתבר שזה מהלך שהצליח בעבר בארה"ב בעת המשבר של 2008. יונדאי הייתה מותג אנדרדוג באמריקה ועם פרוץ הסאב-פריים הציעה לצרכנים שם לקנות רכב, ושאם יפוטרו יוכלו להחזירו. המהלך הצליח מעבר למצופה, והיא נבחרה בסוף אותה השנה למותג השנה על-ידי אדוורטייזינג אייג'. בסיכומו של דבר, בשעה שכל מותגי הרכב האחרים ראו ירידה ממוצעת של 22% במכירות, יונדאי ראתה עלייה של 27% במכירות הרכבים שלה. היא הוכחה חיה שגם בעת מיתון אפשר לצמוח".

השופטים

ניר פרח - מבכירי אנשי הקריאטיב בענף, שימש במגוון תפקידי ניהול במשרדי הפרסום המובילים, כיום בעלים של סוכנות בוטיק לקריאטיב ופרסום.

ניר פרח / צילום: רוני קליינר

שרי סימן טוב - אשת קריאטיב עצמאית, לשעבר רעיונאית וסמנכ"לית קריאטיב בפרסום פוגל לוין Ogilvy. הרצתה בחוג לתקשורת באוניברסיטת תל-אביב, מעבירה סדנת קריאטיב בביה"ס לתקשורת של המכללה למינהל, יוצרת ושותפה למסעות פרסום מסחריים, ציבוריים ופוליטיים.

שרי סימן טוב / צילום: כדיה לוי, גלובס

מירן פחמן - בעל סוכנות הפרסום העצמאית פונקט, לשעבר סמנכ״ל הקריאטיב של פוגל, ומנהל קריאטיב במקאן. בעל הפודקאסט ear catcher ומנהל קבוצת הפייסבוק creative first.

מירן פחמן / צילום: תמונה פרטית

ערן גפן - מומחה לצמיחה עסקית, מייסד חברת גפן טים שנרכשה לאחרונה.

ערן גפן / צילום: מנחם רייס

עוד כתבות

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם ינון קוסטיקה / צילום: עומר הכהן, מנחם רייס

המייסד של החברה בעלת הצמיחה המהירה בעולם מגלה את הסוד

הסטארט-אפ הראשון שהקימו נמכר למיקרוסופט, חברת אבטחת הענן שלהם מכניסה 350 מיליון דולר בשנה, ורק החודש הם עשו עסקת ענק נוספת ● ינון קוסטיקה, שותף-מייסד ב-Wiz, בשיחה עם ערן גפן על הדרך שלו ושל שותפיו, שהתחילה על האוטובוס בדרך לבקו"ם, הרגע שבו הבינו איך הם הופכים את השוק והטריק שמאפשר להם לעבוד בצוות ● חצי שעה שלה השראה

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Nathan Howard

ארה"ב: מדד הליבה של ההוצאה לצריכה פרטית ירד ל-2.8%, כצפוי

מדד ה-PCE החודשי ירד ל-0.3% לעומת 0.5% בחודש שעבר ● מזרחי טפחות: "אי ההפתעה תומכת להערכתנו בתוואי הפד הנוכחי" ● היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות אירופה ובוול סטריט ● מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8% ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה

מנות במחתרת התאילנדית / צילום: דניה ויינר

אחת המסעדות התאילנדיות הטובות בישראל מסתתרת בכלל בחצר של בית

עגלת קפה שמגישה מאפה פיסטוק נדיר, מרכז הוליסטי שגם הציניקנים יתמסרו לו, מיזם אמנות נשי ומסעדה שאפשר למצוא בה בננה לוטי משובחת ● יום בפרדס חנה כרכור