סימנים ראשונים של השפעות הנגיף: הדוחות של מנצ'סטר יונייטד

החובות של קבוצת הפרמיירליג זינקו ב-127 מיליון ליש"ט בתוך שנה, למרות שהם כוללים רק את תחילת תקופת הקורונה • דוח של דויטשה בנק מציג היקף נזק עצום לברצלונה ולריאל מדריד

מנצ'סטר יונייטד / צילום: רויטרס
מנצ'סטר יונייטד / צילום: רויטרס

הניסיונות לחזות את עוצמת משבר הקורונה על עולם הספורט המקצועני מתמקד בעיקר בטווח הקצר. המועדונים עוסקים בעיקר בשאלה האם עונת 2019/20 תחודש, ועד כמה הפגיעה הכלכלית תהיה אנושה.

אבל מה יקרה אם ההשפעות של הנגיף יימשכו גם לתוך עונת 2020/21 - משחקים אם יתקיימו עדיין יהיו ללא קהל, תיירות הספורט שמביאה אוהדים מחו"ל עדיין תהיה חלשה, תאי הצפייה היוקרתיים שהפכו למקור תזרימי חשוב לא יתמלאו, חברות מסחריות שמשקיעות סכומי עתק בספורט יקרסו. על המשמעות של ירידה בהסכמי השידור - מרכיב ההכנסה העיקרי של תעשיית הספורט - אף אחד לא רוצה לחשוב אפילו.

לכולם ברור שתיקון הכנסות של העונה הנוכחית והבאה לא יוכל להיעשות באמצעות העלאת מחירים. לא של זכויות שידור, לא של מחירי כרטיסים ולא של הסכמי חסות וחוזים מסחריים. האופן שבו תיגמר עונת 2019/20 הוא בור שייגרר כמה עונות קדימה. הוא ישפיע באופן ודאי על דברים גדולים כמו השקעה בתשתיות - מועדונים שחשבו לבנות או לשפץ אצטדיונים יכולים להחזיר את התוכניות למגירה. המצב גרוע יותר בקרב מועדונים שסיימו השקעה בפרויקט גדול ולקחו הלוואות גדולות שנשענות על הכנסות עתידיות. למשל, טוטנהאם שבקושי הספיקה להיכנס לאצטדיון החדש שבו השקיעה כמיליארד ליש"ט - אחרי שנטלה הלוואות בסך 637 מיליון ליש"ט מגולדמן זאקס, בנק אוף אמריקה ומריל לינץ'.

כך שאם פותחים מעט את היריעה בעניין נזקי העונה הזאת, השאלה הגדולה היא האם יש סיכוי מסוים שגם מועדונים גדולים יתחילו לקרוס. ואם לא לקרוס, אז פשוט לחזור הרבה שנים לאחור.

הדוגמה הטובה ביותר היא ברצלונה, מועדון שהספורט שמכניס יותר מכל מועדון אחר בעולם. בעונה האחרונה רשם המועדון הקטאלוני הכנסת שיא של 990 מיליון אירו, שהניבה 5 מיליון אירו רווח אחרי מס בלבד. במלים אחרות, ברצלונה חיה על הקצה גם בעונות ללא פנדמיה.

בראיון ל-ESPN בתחילת החודש אמר סגן נשיא המועדון ג'ורדי קרדונר כי החובות של ברצלונה עומדים על כ-460-470 מיליון אירו, כל זה לצד ירידה צפויה בהכנסות בעקבות הקורונה. מקורות אחרים טוענים שהחוב הוא מעל 800 מיליון אירו.

כבר עכשיו ברור שהעונה הזאת יורדת לטמיון מבחינה כלכלית. ההכנסות לא יתקרבו אל היעד, והחוב יגדל משמעותית. מתן הלוואות לתעשיית הכדורגל בעולם שאחרי המגפה תיעשה בזהירות רבה ובריבית רצחנית שתהפוך לגורם מרכזי בתקציב השנתי. במקום השקעות ברכש, מועדונים ישקיעו בהחזרי חוב.

ברצלונה ניזונה ממרכיבי הכנסה רבים שכרגע כולם לא מתפקדים - למשל, הכנסות מהמוזיאון המפורסם בקאמפ נואו שעמדו ב-2019 על 58 מיליון אירו. המוזיאון סגור כמובן. לברצלונה יש כמה חנויות ברחבי העיר, כולל בשדה התעופה, שמכניסות לה מיליוני אירו בשנה. שדה התעופה בקושי פעיל, והחנות שם גם ככה סגורה. חנות חדשה בגודל 1,900 מ"ר על פני שלוש קומות שנפתחה לפני כמה חודשים בשדרות הראמבלס סגורה. וגם כשתיפתח מי יודע מתי יגיעו תיירים לעיר.

לפי דוח חדש של דויטשה בנק שבוחן את הנזקים של מועדוני הכדורגל, את הנזקים הגדולים ביותר תספוג ברצלונה. לפי דויטשה בנק, ברצלונה צפויה להפסיד בין 120 ל-260 מיליון אירו במידה שהליגה לא תתחדש. היא לא לבד: לפי הדוח ריאל מדריד תספוג אובדן הכנסה של 100 ל-230 מיליון אירו. גם הפחתת השכר שנעשו לא יצליחו למנוע הפסדים כבדים. הדוח מדבר על כך שמועדוני העילים ביבשת יספגו הפסדים של בין 13%-30%.

הבעיה היא מה יקרה הלאה. הדוח מתריע כי במידה ועונת 2020/21 תשוחק ללא קהל אובדן ההכנסה של המועדונים הגדולים יגיע ל-27%-48% בהשוואה לעונה שלפי כן.

האם מועדון גדול יכול ליפול? המקום הטוב ביותר לבחון כמה הדברים נזילים הוא אצל מנצ'סטר יונייטד. המועדון שנסחר בבורסת ניו יורק (10% מהמועדון נסחר) הציג בסוף השבוע איך נראית הפנדמיה במועדון העשיר בעולם: ברבעון הראשון של השנה, שהסתיים ב-31 במרץ, ההכנסות צנחו ב-19% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2019. ההפסדים ברבעון הסתכמו ב-28 מיליון ליש"ט. מאז החלה המגפה להגיע לשערי אירופה איבד המועדון כ-20% משוויו.

הנתון המדאיג ביותר הוא החובות, אלו זינקו בתוך שנה ב-127 מיליון ליש"ט, ל-429 מיליון ליש"ט. זה מדאיג בעיקר לאור העובדה שהנתונים הללו בקושי כוללים את תקופת המגפה אלא רק שבועיים שבהם לא שיחקו כדורגל. ברבעון הבא שיכלול שלושה חודשים של אפס פעילות אפשר יהיה לקבל תמונה ברורה עוד יותר של השפעת המגפה על מנצ'סטר יונייטד ועל עולם הכדורגל.

המספרים הללו יהיו רעים. דרכם אפשר יהיה רק לנחש מה קורה במועדונים שאין להם את השריר הפיננסי והעמידות של מנצ'סטר יונייטד.