שעות לפני משפט נתניהו: הממשלה ה-35 תתכנס היום לראשונה

על סדר היום בישיבת הממשלה יובא לאישור הרכב הקבינט הביטחוני-מדיני • בנוסף, יוחלט בישיבת הממשלה להרחיב את תקציב 2020 ב-14 מיליארד שקל, סכום המיועד להתמודדות עם משבר הקורונה

ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם בהשבעת הכנסת ה-35 / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם בהשבעת הכנסת ה-35 / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

הממשלה ה 35 תתכנס היום (א׳) לראשונה מאז הוקמה לישיבת עבודה רחבה. לפני שבוע, מיד אחרי השבעתה, כונסה הממשלה באופן טקסי והיום תהיה ישיבת העבודה הראשונה.

מפאת העדר מקום בבניין ראש הממשלה, ומתוך הצורך לשמור על ריחוק של 2 מטרים מאדם לאדם, הוחלט לכנס את ישיבת הממשלה באולם שאגאל בכנסת.

מדובר באולם רחב ידיים וללא קירות, כך שישיבת הממשלה תתבצע למעשה בפומבי, וקשה לשער שהיא תהיה אפקטיבית בהינתן שכל השרים, 34 במספר, כמו גם סגני השרים שכבר מונו ישתתפו בה.

הממשלה אמורה להתכנס בשעה 11:00, שעות ספורות לפני שראש הממשלה בנימין נתניהו יצטרך להתייצב בבית המשפט המחוזי בצד השני של העיר ירושלים. בשנים האחרונות נתניהו נוהג להעביר הצהרה בפתח ישיבת הממשלה, ובמרבית המקרים הצהרותיו ממוקדות באיום האיראני או במתיחות בגבולות המדינה.

עם השותפות החדשה עם סיעתו של גנץ, עולה השאלה האם נתניהו ינצל את ההזדמנות כדי לפרסם הצהרה ובה השתלחות בשופטים ובפרקליטים בפתח משפטו. אם יעשה כן, יאלץ את שותפו החדש בני גנץ להגיב, ולהגן על בית המשפט ועל היועץ המשפטי לממשלה.

על סדר היום בישיבת הממשלה יובא לאישור הרכב הקבינט הביטחוני-מדיני. לפי טיוטת הצעת ההחלטה, הקבינט יכלול 16 שרים ו-4 משקיפים מן הליכוד.

המשמעות של הקמת קבינט שרים ביטחוני-מדיני כה גדול מעקרת מתוכן את עבודת הקבינט, שכן נתניהו וגנץ יזקקו בוודאי לפורום קטן בהרבה לקבלת החלטות ביטחוניות. לפי החוק, קבינט ביטחוני-מדיני יכול לכלול עד מחצית מגודל הממשלה, כלומר 16 שרים.

בנוסף, יוחלט בישיבת הממשלה להרחיב את תקציב 2020 ב-14 מיליארד שקל, סכום המיועד להתמודדות עם משבר הקורונה, וזאת על אף הימצאה של המדינה בתקציב מעבר (אחד חלקי 12).

בסדר היום נמצאים גם אישור תפקידי סגני שרים והקמת משרדי ממשלה חדשים: משרד ההתיישבות, משרד משאבי המים ומשרדו של גנץ, משרד ראש הממשלה החליפי, האמור לקבל לשכה וצוות בתוך בניין משרד ראש הממשלה.

בישיבת הממשלה תונח גם הצעת החוק להסמכת השב״כ לאתר חולי קורונה באמצעות איכון ניידים, הליך בו נעשה שימוש באמצעות תקנות שעת חירום בחודשים האחרונים ונחשבת כלי חריג מאוד במדינות דמוקרטיות.

באשר לתקנון עבודת הממשלה, מאחר ומדובר בממשלה פריטטית שכל ההצעות וההחלטות בה צריכות להתקבל בהסכמה מלאה, ובשוויון של שני הצדדים, יוחלט היום כי השרים אלקין וניסנקורן יעבדו ביחד על ניסוח תקנון חדש ויניחו אותו לאישור הממשלה תוך שבועיים מהיום.