קבוצת דלק | פיצ'ר

"לא נראה שיש משקיע מוסדי שישקיע כספי עמיתים בהנפקת דלק"

בסוף השבוע פנה משה ברקת למוסדיים בדרישה לקבלת מידע על הגיוס של 137 מיליון שקל בהנפקת המניות של קבוצת דלק • לפי הערכות בשוק, אף גוף מוסדי לא השקיע בהנפקה כספי עמיתים

יצחק תשובה / צילום: תמר מצפי
יצחק תשובה / צילום: תמר מצפי

הנפקת המניות של קבוצת דלק, שנמצאת בשליטת יצחק תשובה, נבחנת על ידי הרגולטור האחראי על הגופים המוסדיים, ד"ר משה ברקת, הממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. ביום חמישי האחרון פנה ברקת למוסדיים ב"דרישת מידע בנושא גיוס הון קבוצת דלק".

ברשות שוק ההון, המפקחת על הגופים שמנהלים את כספי החיסכון לטווח ארוך של הציבור בישראל, דורשים מהמוסדיים לקבל עד ליום רביעי הקרוב מידע ומסמכים קשורים ביחס להשתתפותם, ככל שהיתה, בהנפקת המניות של דלק. מדובר בגיוס של 137 מיליון שקל שביצעה קבוצת דלק באחרונה בהנפקת מניות ואופציות (שאם ימומשו יביאו להגדלת הגיוס לכ-203 מיליון שקל). בהנפקה לא התקיים מכרז מוסדי, אלא רק מכרז ציבורי, כך שלא ניתן לדעת מי השתתף בו.

עם זאת, החברה הבהירה כי בעל השליטה, תשובה, רכש בהנפקה מניות בתמורה של כ-37.5 מיליון שקל, כך ש"הציבור", שכנראה כולל גורמים המקורבים לתשובה ולדלק, רכש מניות בכמעט 100 מיליון שקל.

הערכות בשוק ההון גורסות כי סביר להניח שאף גוף מוסדי לא השקיע בהנפקה כספי עמיתים, וכנראה שגם לא מכספי הנוסטרו של החברות המנהלות, במיוחד ככל שמדובר בחברה ציבורית. זאת, לא רק בשל שאלת הכדאיות הכלכלית בהשקעה במניות דלק, הקורסות בימים אלה, אלא בעיקר בגלל ההקשר שבו נעשית ההנפקה - בעיצומו של משבר חריף בין הקבוצה ובעל השליטה בה לבין נושיו, מהמערכת הבנקאית ובעיקר מקרב מחזיקי האג"ח.

ברקע הדברים, היו בשוק מי שהזכירו בשבוע שעבר את "הנפקת החברים" שביצעה קבוצת אי.די.בי ב-2012, בזמן שעוד היתה בשליטתם של נוחי דנקנר ושותפיו, ושנועדה להזרים חמצן פיננסי לקונצרן שנקלע לקשיים (בסופו של דבר, איבד דנקנר את השליטה באי.די.בי במסגרת הסדר חוב שנוהל בבית המשפט).

גוף מוסדי בכיר אמר ל"גלובס" בהקשר זה: "לא נראה לי שיש מוסדי שישקיע בהנפקה כזו כספי עמיתים. זה יהיה לא זהיר ולא חכם דיו. מאוד אופתע אם יתברר שהיו כאלה שהשתתפו בהנפקה", ובכך התייחס להערכות שלפיהן עיקר סכום הגיוס, אם לא כולו, מומן מכספים פרטיים.

ואולם, רשות שוק ההון מעוניינת לבחון בדיוק את הסוגיה הזו. לפיכך, היא דורשת מהמוסדיים להשיב לה האם הם השתתפו בהנפקה האמורה, "ובמידה שכן, יש לפרט אילו סכומים הושקעו, תוך חלוקה לכספי נוסטרו וכספי עמיתים". נוסף על כך, דורשת הרשות מהמוסדיים לפרט לה "מה הנימוקים שעמדו בבסיס ההשקעות שבוצעו", תוך צירוף אסמכתאות או מסמכים הקשורים להשקעה זו.

ברקת כיהן כיו"ר הפניקס מטעם דלק

מאסיפת בעלי המניות האחרונה של קבוצת דלק, שהתקיימה לפני כשלושה חודשים, עולה כי לפני ההנפקה החזיקה מנורה מבטחים בכ-4% ממניות קבוצת דלק והיוותה את בעל המניות הגדול מקרב המוסדיים, כשלצדה מחזיקה גדולה נוספת היתה חברת הראל, שהחזיקה במועד האסיפה בכ-1.5% ממניות דלק.

הנפקת המניות של קבוצת דלק היא השלב הראשון בהליך לאישור מתווה ההסכמות של קבוצת דלק עם מחזיקי האג"ח שלה, לקראת השלב המהותי יותר, שבו היא תידרש להשיג את תמיכת מחזיקי האג"ח והבנקים הנושים, כדי להשלים את התנאים לאישור המתווה. במסגרת זו התחייבה דלק בפני המחזיקים, שמנהלים את המו"מ באמצעות נציגות בהובלת נציגי מנורה מבטחים והראל, כי תבצע עוד במהלך 2020 גיוס הון של לפחות 400 מיליון שקל.

נזכיר כי ברקת היה בעבר יו"ר קבוצת הפניקס - מהגופים המוסדיים הגדולים והמובילים בשוק, עוד כשהחברה היתה בשליטתה של קבוצת דלק של תשובה. למעשה, ברקת כיהן כיו"ר הפניקס מטעם קבוצת דלק.