נעילה חיובית בבורסה בת"א: מליסרון קפצה ב-5.6%, מבנה ביותר מ-9%

מדד ת"א 35 טיפס ב-0.8%, ומדד ת"א 90 ננעל ללא שינוי מהותי; מדד הנפט-גז איבד 1.5% • בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 0.1%

הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר
הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

כמיליארד דולר בחודש: בנק ישראל ממשיך לפעול בשוק המט"ח; וגם, מה ההשלכות על השוק והנדל"ן המסחרי בארה"ב נוכח המעבר לעבודה מהבית | דוח השווקים היומי עם גיא בן סימון, הצטרפו לשידור החי

17:26

המסחר בבורסה בתל אביב ננעל היום (ב') בטריטוריה הירוקה, בהמשך לעונת הדוחות לרבעון הראשון ולהודעת הריבית של בנק ישראל. 

ברקע למסחר, המשקיעים ממשיכים לעקוב אחר פרסום הנתונים הכלכליים בעולם, ובראשם אלה הקשורים לכלכלה האמריקאית, ולהשפעות התפשטות וירוס הקורונה על המתרחש ועל הצפוי בהמשך.

בבית ההשקעות אי.בי.אי ציינו, כי "מגפת הקורונה עדיין משתוללת במדינות המתפתחות ברחבי העולם ובייחוד באמריקה הלטינית", וכי "נתונים קליניים משני חיסונים לקורונה מובילים למסקנה אחת - שהדרך עוד ארוכה".

עוד ציינו, כי בשלב הנוכחי "אין שינוי בתחזיות לחיסון המוני בטווח שבין שנה (שמוגדר כאופטימי) לבין שנה וחצי (שמוגדר כריאלי)".

בצד החיובי של מדד ת"א 35, בלטו כמה מניות של חברות נדל"ן, בהן מבנה וגזית גלוב שטיפסו על רקע פרסום דוחותיה הכספיים של מבנה לרבעון הראשון של השנה, ולקראת פרסום תוצאות גזית גלוב בהמשך השבוע.

עוד בנדל"ן, מניות איירפורט סיטי וריט 1 ריכזו מחזורי מסחר גדולים מהרגיל. בצד השלילי מדד הנפט והגז נחלש בכ-1.5%. שותפות גבעות עדכנה על קבלת הצעה לרכישת נתח מהחזקה בפעילות שלה.

עוד על רקע פרסום דוחות כספיים, מניית חילן טיפסה בכ-6%.

16:40

מדד ת"א 35 מטפס ב-0.78% ומדד ת"א 90 מאבד כ-0.5% וזאת פחות משעה לסגירת המסחר. מליסרון  בולטת בעלייה של יותר מ-6% ומשלימה זינוק של 18% מתחילת השבוע. מוקדם יותר השבוע המניה זכתה להמלצות חיוביות לאחר הדוחות.

בנק ישראל הותיר היום את הריבית ללא שינוי ברמה של 0.1%, כצפוי. עם זאת, חטיבת המחקר מיתנה את התחזית הקודרת שניתנה בחודש אפריל. לדברי אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות: "למרות שהפעילות הכלכלית חזרה מהר משציפה, בנק ישראל שומר תחמושת להמשך. בהודעת הריבית בנק ישראל חיזק את ההכוונה קדימה של תמיכה בתנאים מוניטאריים ובכלכלה עד אשר משבר הקורונה יהיה מאחורינו.

"להערכתנו, לאור פתיחת הפעילות הכלכלית באופן מהיר יחסית ומוקדם מהציפיות - בנק ישראל דיבר על יוני בתחזיות, הפחתת ריבית נראית לנו פחות סבירה אך האופציה על השולחן במצב של החמרה בפעילות הכלכלית", אמר גרינפלד.

15:30

מגמה מעורבת בבורסה בתל אביב. מדד ת"א 35 מוסיף 0.5% לערכו, ומנגד ת"א 90 מאבד 0.4%. מבנה  וחילן  מזנקות ביותר מ-8% לאחר הדוחות, מנגדת פתאל  מאבדת 3.5%.

גזית גלוב  קופצת ב-6.3%, אנלייט אנרגיה  מאבדת כ-3%. 

מחזור המסחר מסתכם בשעה זו בכ-1.06 מיליארד שקל.

13:05

נמשכת המגמה החיובית בבורסה. מניית חילן  מזנקת במחזור גבוה לאחר שהחברה פרסמה היום דוחות טובים לרבעון הראשון. 

מניות הנדלן המניב גזית גלוב , ביג , אלוני חץ  ואשטרום נכסים בולטות בעליות חדות.

מעיין בק מרום, אנליסטית בכירה בלאומי פרטנרס , מגיבה לפרסום דו"חות שטראוס  הבוקר: "שטראוס הציגה תוצאות טובות לרבעון הראשון לשנת 2020, נוכח הגידול בצריכת המזון עקב התפרצות נגיף הקורונה ולמרות השפעות מט"ח שליליות. ה תוצאות הושפעו לחיוב מגידול בפעילות שטראוס ישראל עקב גידול חזק של צריכת המזון בחודש מרץ עקב משבר הקורונה ועקב עיתוי חג הפסח. פעילות סברה השפיעה גם היא לחיוב עקב גידול במכירות בארה"ב. כפי שצפינו בעבר, פעילות הקפה הבינלאומית ספגה ברבעון השפעות מט"ח שליליות עקב היחלשות הריאל הברזילאי, אולם גדלה במטבע מקומי ופעילות הקפה בישראל פיצתה על חלק מהקיטון עקב הגידול בצריכה בשוק הפרטי בישראל. אנחנו צופים כי הרבעון השני לשנת 2020 יספוג גם הוא השפעות מט"ח שליליות במגזר הקפה, עקב המשך היחלשות הריאל ברבעון השני. אנו מעדכנים את מחיר היעד ל- 97.9 שקל למניה (בדומה לשווי השוק) ומותירים את המלצתנו על "תשואת שוק".

בזירת המאקרו, הלמ"ס עדכנה היום כי המשק התכווץ ברבעון הראשון של שנת 2020 בשיעור שיא של 7.1% לעומת הרבעון הקודם, כך עולה מהאומדן הראשון של נתוני החשבונאות הלאומית. בלמ"ס מציינים כי "ירידה זו שמקורה בעיקר בהשפעת משבר הקורונה היא הגבוהה ביותר בעשרים השנים האחרונות גם בהשוואה לירידות שידע המשק בשנת 2001 וברבעון האחרון של שנת 2008".

11:15

עליות קלות בבורסה. מניית מבנה  בולטת בעלייה חדה לאחר שהחברה פרסמה הבוקר דוחות טובים לרבעון הראשון. 

על בד  ממשיכה לטפס לאחר שקפצה אתמול ב-31% בעקבות פרסום דוחות חזקים לרבעון הראשון. 

חברת נקסטקום  העוסקת בתכנון, הקמה ותחזוקה של תשתיות ופתרונות בתחומי התקשורת והאנרגיה המתחדשת, מדווחת על חתימת הסכם עם חברות בקבוצת ענקית האנרגיה הצרפתית EDF להקמת שתי חוות סולאריות קרקעיות בפרויקט בהיקף של מעל 30 מיליון שקל. בנוסף, החברות מנהלות משא ומתן מתקדם לחתימה על הסכם לתחזוקת המערכות על ידי נקסטקום לתקופת ההפעלה של המערכות הסולאריות.

10:00

יום המסחר בבורסה נפתח במגמה מעורבת עם נטייה לעליות. מניית פתאל החזקות  רושמת ירידה חדה לאחר שבעלי האגח של החברה, לא אישרו לה, באסיפה המיוחדת שהתקיימה ביום חמישי האחרון, לשנות חלק מתנאי שטרי הנאמנות לאג"ח שלה. האסיפה כונסה לאחר שבפתאל העריכו כי על רקע הפגיעה הקשה שספגה מהמשבר, במהלך השנה הנוכחית היא "לא תעמוד באחת או יותר מאמות המידה הפיננסיות" שלהן התחייבה.

חברת לוינשטין נכסים  השלימה אתמול גיוס של כ-50 מיליון שק. הגיוס בוצע באמצעות הנפקה פרטית למשקיעים מסווגים בדרך של הרחבת סדרה ב' של אגרות החוב של החברה הנסחרות בבורסה. 

08:30

עונת הדוחות: קבוצת מבנה  דיווחה הבוקר כי הרווח הנקי שלה גדל ברבעון הראשון ב-67% לכ-135 מיליון שקל, בהשוואה לכ-81 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. העלייה נבעה בעיקר מהכרה בהכנסות אחרות, נטו בסך של כ-55 מיליון שקל בעיקר בגין מכירת מלוא האחזקה בפרויקט פארק יקום ומקיטון בהוצאות המימון, נטו, שקוזזו חלקית עם התמתנות עליית שווי נדל"ן להשקעה.

קבוצת המזון שטראוס  דיווחה כי הרווח הנקי ברבעון הראשון שמר על יציבות לעומת הרבעון המקביל והסתכם בכ-156 מיליון שקל. 

06:50

יום המסחר בבורסה ייפתח הבוקר לאחר שאתמול ננעל המסחר בעליות. בוול סטריט לא יתקיים היום מסחר לרגל יום הזיכרון האמריקאי. 

באסיה נרשמת היום מגמה מעורבת, כשהבורסה בהונג קונג ממשיכה לאבד גובה על רקע מתיחות מול סין ומנגד בטוקיו ובסיאול נרשמות עליות.  

בארץ, נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון סבור כי אין למקום להעלאות מסים ולקיצוצים שעשויים לפגוע בפעילות הכלכלית במשק בשנת 2021 וכי יש לדחות את הדיון בצעדים אלה לתקציב 2022, כך עולה מדברים שאמר אתמול הנגיד בישיבת הממשלה. ירון אמר כי חשוב להמנע "מלהפעיל כלים פיסקאליים מצמצמים שעלולים לפגוע בהתאוששות המשק עד שנשתכנע שחזרנו לתוואי צמיחה ולפעילות ברמה נאותה". הוא הוסיף כי "ייתכן שתהליך אישור תקציב 2022 המתוכנן לתחילת שנת 2021 עשוי להיות נקודה מתאימה לתחילת תהליך כזה (של צמצום הגירעון ע"ב)".

הממשלה אישרה אתמול (א') את הצעת החוק של האוצר לתקציב חירום נוסף של כ-14 מיליארד שקלים, שיתווסף להוצאה של 50 מיליארד שאושרה במסגרת התכנית לחילוץ המשק (תכנית ה-80 מיליארד).

עונת הדוחות לרבעון הראשון נמשכת ודיווחי החברות ימשיכו להשפיע על המסחר.  האנליסטית רוני סלוצקי מלאומי פרטנרס מגיבה לפרסום דו"חות דנאל , ומותירה את ההמלצה למניה על "תשואת יתר", במחיר יעד של 370 שקל למניה, המשקף אפסייד של כ-10% ביחס למחיר השוק. לדבריה, "דנאל מציגה המשך גידול בהכנסות, למרות יום בחירות שחל ברבעון, אשר מלווה בשיפור ברווחיות. הרבעון השני יושפע ממיעוט ימי עבודה בשל החגים ומשבר הקורונה, שהשפיע על חלק קטן מפעילות החברה. כ- 85% מהכנסות החברה מוגדרות כמפעל חיוני, כך שהפגיעה בשל משבר הקורונה לא צפויה להיות מהותית. החברה מעדכנת שהפעילויות שכן נפגעו מהמשבר חזרו לפעילות".

מניית על בד  זינקה אתמול לאחר שהחברה דיווחה על מעבר לרווח נקי של כ-22 מיליון שקל ברבעון זה, לעומת הפסד של כ-3.2 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2019.

כלכלני בנק הפועלים מציינים בסקירתם השבועית כי נתוני הרכישות בכרטיסי אשראי מראים שבשבוע שהסתיים בחודש ב-18 במאי הרמה הייתה עדיין נמוכה בכ-12% מזו של טרם תקופת הקורונה. פתיחת החנויות והקניונים הזניקה את הרכישות של ביגוד וריהוט וגם רכישות המזון נותרו ברמה גבוהה, אך הפעילות ברוב ענפי השירותים טרם התאוששה. גם החזרה של עובדים מחל"ת מתמהמהת ולא רק בענפים בהם קיימת מגבלה על הפעילות.

"הקורונה קטעה רצף של שנים שאופיינו בצמיחה גבוהה ועלייה מהירה במספר המועסקים. ברגע שהמומנטום הזה נקטע, הציפיות של בעלי העסקים הונמכו, והנטייה היא לחסוך בפעילויות לא הכרחיות וכן ביוזמות חדשות. הירידה החדה בתעסוקה, הולכת ומתבררת כעקב אכילס במשבר הזה. במשברים קודמים התהליך הזה היה איטי והדרגתי יותר. המדיניות באירופה ובארה"ב ממוקדת בתמריצים לחברות, שישיבו עובדים למעגל המועסקים, וגם האוצר בישראל שוקל תכניות דומות".