רכב פרטי ואופניים - כן. תחבורה ציבורית ושיתופית - לא. כך משגעת הקורונה את מדיניות התחבורה בעולם

דוח חדש של מרכז המחקר והמידע של הכנסת בחן את הפעלת שירותי התחבורה הציבורית בעת משבר הקורונה • על פי נתוני המדינות השונות נרשמה ירידה חדה של 80-90% בשימוש בתחבורה הציבורית

פקח חניה / צילום: אריאל ירוזלמסקי
פקח חניה / צילום: אריאל ירוזלמסקי

מעבר מתחבורה ממונעת לנסיעה באופניים או הליכה, הקפאת גביית אגרות גודש ותשלום דמי חנייה - אלה הם חלק מצעדי המדיניות שבהן נקטו מדינות מערביות בעולם על-רקע משבר הקורונה. דוח חדש של מרכז המחקר והמידע של הכנסת בחן את הפעלת שירותי התחבורה הציבורית בעת משבר הקורונה, בהזמנת ח"כ רם שפע (כחול לבן).

הדוח, שמתבסס בין היתר על נתוני השימוש באפליקציית מוביט, העלה כי בערים ובמדינות שונות בעולם חלה ירידה של למעלה מ-50% בהיקף השימוש באפליקציה, ועל פי נתוני המדינות השונות נרשמה ירידה חדה עוד יותר של 80-90% בשימוש בתחבורה הציבורית. המדיניות הממשלתית בנושא מתחלקת לתחום הצעדים למניעת הידבקות בנגיף, צעדים לצמצום ההפעלה של תחבורה ציבורית ולצעדים לעידוד המעבר לפתרונות אלטרנטיביים לתחבורה הציבורית, בגלל סכנת ההדבקה המוגברת.

בין האמצעים מהתחום השלישי, מציינים כותבי נייר העמדה ביטול זמני של אגרות הגודש והתשלומים עבור חנייה, צעדים שמעודדים חזרה זמנית לשימוש ברכב פרטי. בנוסף מציינים כותבי המסמך צעדים לעידוד תחבורה אלטרנטיבית ובהם הקצאת מסלולים ייעודים לתקופת הקורונה לאופניים ולהולכי רגל על חשבון הרכב הפרטי, תמיכה כספית לרכישה של אמצעי התניידות מקיימים (אופניים), וכן אמצעים להפחתת הצורך בהתניידות, ובהם עידוד עבודה מרחוק והגמשת שעות העבודה.

בתחום הצעדים לצמצום סכנת ההדבקות מציינים כותבי הדוח את הדגש שניתן להגנה על נהגי האוטובוס. כך למשל בגרמניה ובלונדון נאסרה עלייה מהדלת הקדמית הקרובה לנהג; במדינת ויקטוריה שבאוסטרליה, בברטיסלבה שבסלובקיה ובישראל הונהגה הפרדה פיזית באמצעות התקנת מחיצות בין הנוסעים לבין הנהג, בסינגפור מספק משרד התחבורה לנהגים מסכות מגן לפנים; בברטיסלבה נקבע כי בתקופה זו גם לא ניתן יהיה לשלם את דמי הנסיעה לנהג, על מנת ובישראל לצמצם את המגע הפיזי בין הנהג והנוסעים, והנוסעים נדרשים לדאוג לתשלום דמי הנסיעה באמצעים אחרים.

באשר לצעדים לעידוד השימוש בתחבורה אלטרנטיבית מציינים בדוח את המלצת ארגון הבריאות העולמי (WHO) למעבר לאופניי0, צעד שיושם על-ידי שורת מדינות ועיריות במדינות המפותחות. צעדים בלתי שגרתיים יותר נוגעים לעידוד השימוש ברכב בפרטי. בהקשר זה אפשר לציין את החלטת עיריית לונדון מה-23 למרץ להפסיק את גביית אגרת הגודש - החלטה שתוקפה הוארך מספר פעמים ועומד כיום על ה-1 ביוני. במקביל הודיעו עיריית פריז ועיריית בריסל הן מקפיאות את חובת התשלום על החנייה ברחובות הערים.

ח"כ שפע אמר בתגובה לממצאי הדוח כי "ההימנעות מהנסיעה בתחבורה הציבורית הייתה נדרשת לזמן מוגבל, אך כפי שניתן לראות בדוח דווקא רגעי החירום דרשו, ועודם דורשים, פתרונות יצירתיים לחיזוקה של התחבורה ולא לדחיקתם של הנוסעים לרכב הפרטי, ואכן, ישנן לא מעט מדינות בעולם שכך עשו. כעת, משחוזרים לשגרה מסויימת, זה דווקא הזמן להחלטות אמיצות שיחזקו את התחבורה הציבורית כאלטרנטיבה אמיתית, לצד פתרונות 'אד הוק' של נתיבים טקטיים עבורה ועבור רוכבי אופניים. אם לא נפעל היום - שגרת הפקקים שהכרנו לפני ימי הקורונה היא כאין וכאפס לעומת הפקקים שנחווה בימים שאחריה".