גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

על מסלול התרסקות: כך הפכה ברזיל למדינה מוכת הקורונה השנייה בעולם

בולסונרו נקט במדיניות של התעלמות ממגפת הקורונה מימיה הראשונים: הוא הטיף ליציאה לעבודה ופיטר את שר הבריאות שדגל בריחוק חברתי ● אם לא די בכל אלה, בדומה לטראמפ, הוא מטיף לציבור להשתמש בכדורים נגד מלריה ● בינתיים המתים נערמים בקברי אחים ● מה צופן העתיד לאזרחים ולנשיאם?

קברים טריים במנאוס בברזיל / צילום: Felipe Dana, Associated Press
קברים טריים במנאוס בברזיל / צילום: Felipe Dana, Associated Press

בשבוע שעבר, הכריז ארגון הבריאות העולמי על דרום אמריקה כמוקד משמעותי של התפרצות קורונה. בזמן שבמקסיקו מטפס גרף המקרים יום אחר יום ורק בראשון אומתו כ־3,400 מקרים חדשים, צ'ילה אימתה כ־3,700 חולים חדשים ופרו חצתה את רף ה־100 אלף מקרים, ברזיל מוכת הקורונה טיפסה למקום השני ברשימה העולמית מבחינת מספר החולים - יותר מ־350 אלף נדבקים, ואיתור של 16־21 אלף מקרים חדשים בממוצע מדי יום.

לפי ארגון הבריאות העולמי, ברזיל היא המדינה המשופעת ביותר בקורונה ביבשת, ומהווה כעת את אחד ממוקדי ההתפרצות העולמיים המשמעותיים ביותר. כל זה היה יכול להיות "רק" סיפור טראגי על מדינה ענייה שלא מצליחה להתמודד עם מגפה עולמית, אילולא זה היה גם סיפור של רשלנות מצד נשיא המדינה, ז'איר בולסונרו, שהכחיש במשך זמן רב את קיומה והשפעתה הפוטנציאלית של הקורונה על מדינתו.

הנשיא בולסונרו / צילום: Eraldo Peres, Associated Press

מבריחת מאות אסירים מהכלא לאחר שזכאותם ליום חופש בוטלה בשל הקורונה, להפגנות דרך מרפסות נגד הנשיא, ועד לפיטורים של שר בריאות אחד, התפטרות של הבא אחריו, וגופות הנערמות במשאיות קירור וממתינות ללוויה קצרה במיוחד כדי שבתי העלמין יצליחו לעמוד בקצב הקבורה, ברזיל שרויה במשבר קורונה מתמשך והרסני.

בזמן שנשיא ברזיל מנהל מסע נרחב לפתיחת הכלכלה בכל מחיר וממליץ לציבור ליטול תרופה שיעילותה בחיסול הקורונה לא הוכחה, בתי החולים ברחבי המדינה נמצאים בסכנת קריסה, ומומחים טוענים כי 350 אלף הנדבקים אינם אפילו קצה הקרחון. אלה מעריכים שמכיוון שבמדינה נבדקים בעיקר אלו הפוקדים את בתי החולים, קיימת סבירות לא קטנה שחולים רבים מסתובבים בברזיל ומרחיבים את שרשרת ההדבקה.

ברזיל מזנקת מעל כולן

"שפעת קטנה" ו"היסטריה המונית"

מקרה הקורונה הראשון התגלה בברזיל ב־28 בינואר, חודש לפני שהחלה המחלה להתפשט בישראל. בניגוד למדינות רבות בעולם שנקטו בצעדי מנע משמעותיים, הניסיון להיאבק במגפה בברזיל נעשה ברמה המקומית, תוך ביקורת חריפה של השלטון המרכזי. את ההתמודדות עם הנגיף - כינה נשיאה של ברזיל "היסטריה", והדגיש כי מדובר ב"שפעת קטנה".

מיליוני אזרחים בברזיל הפגינו בחודש מרץ נגד התנהלותו כשהם חובטים בסירים ובמחבתות במרפסות בערים סאו פאולו וריו דה ז'נרו. הברזילאים צעקו "בולסונרו החוצה" וגרמו לבורסה לצלול ב־10%, בזמן שהווירוס הרג את החלשים ביותר בפאבלות העניות של ריו דה ז'נרו, ובתי החולים בסאו פאולו נעו במהרה אל עבר קריסת מערכות. בינתיים כ־23 אלף בני אדם כבר מתו מהנגיף ברחבי המדינה.

אם לא די בכך, מנתונים שפרסמה הקבוצה הפרו־ילידית בברזיל, ה־APIB , עולה כי שיעור התמותה בקרב הילידים הוא כפול מזה של שאר אוכלוסיית ברזיל, כאשר הקהילות שלהם נמצאות לרוב באזורים נידחים, ללא גישה נוחה או תשתיות מודרניות.

הזעם הציבורי הביא לצעדי חירום

הזעם הציבורי בכל זאת הצליח לגרום לנשיא להכריז על צעדי חירום וחבילת סיוע לתמיכה במשפחות בעלות הכנסה נמוכה, ולהודות בכך שהמגפה מתפשטת וכי ישנם מקרים רבים שלא נכללים בסטטיסטיקה. אך בולסונרו נותר בעקשנותו, וב־24 במרץ פרסם הודעה פומבית שלישית בה מתח ביקורת על הממשלות המקומיות על הטלת הסגר, והאשים את התקשורת בהפחדת האוכלוסייה. הוא הגדיל לעשות, ואף הצטרף להפגנה נגד סגר הקורונה בה קראו המפגינים להחיל משטר צבאי על המדינה, והכריז: "רצון העם הוא הקובע".

כאשר שר הבריאות בממשלתו, לואיז אנריקה מנדטה, הזהיר את הציבור מפני הנגיף ואף זכה לפופולריות בשל כך, פיטר אותו בולסונרו בשל "חילוקי דעות ביחס להנחיות לריחוק חברתי" ב־16 באפריל. מיד לאחר מכן הוא הכריז שימנה שר שתומך בפתיחת העסקים מחדש. גם נלסון טייש , שר החדש לא האריך ימים בתפקיד והתפטר אחרי פחות מחודש, לאחר שסירב לחתום על הנחיית הנשיא לציבור, הממליצה לתושבים ליטול כדורי הידרוקסיכלורוקווין לטיפול בקורונה. זאת למרות שאין כל עדות קלינית להצלחתה ומחקרים רבים אף מעידים על כך שהיא איננה יעילה ואף מסוכנת. בברזיל עצמה, 11 חולים בנגיף הקורונה מתו לאחר שקיבלו מינונים גבוהים של התרופה באפריל במסגרת מחקר שנכשל והופסק.

הדילמה: פתיחת הכלכלה או הצלת חיים

הנשיא הברזילאי, שהחל את כהונתו לפני כשנתיים, נדרש, מבחינתו, להכריע האם לגרום לנזקים כבדים לכלכלה של מדינתו ולהציל חיים, או להציל את הכלכלה במחיר של ויתור על חיי אדם. בהתבטאות פומבית בנושא, הסביר הנשיא את החלטותיו; "עלינו להיות אמיצים בהתמודדות עם הנגיף הזה. אנשים גוססים? כן, ואני מצר על זה. אבל רבים נוספים הולכים למות אם הכלכלה תמשיך לקרוס בגלל אמצעי הסגר".

ד"ר מאוריסיו דימנט מהחוג ללימודים ספרדיים ולטינו־אמריקאיים באוניברסיטה העברית, מסביר כי ברזיל, כמו גם אמריקה הלטינית, נכנסה למשבר הקורונה מתוך משבר כלכלי וחברתי עמוק. "ברזיל נמצאת במשבר כלכלי, והיא חייבת לשפר את המצב בלי קשר לקורונה. בולסונרו חושש לא להצליח לממש את המטרות הכלכליות שהציב לפני הבחירות, ולכן הוא מתנגד לסגר. הוא הבטיח ליישם מדיניות ניאו־ליבראלית, והכנסת המדינה לסגר או הגדלת התקציב, מסבכים את העניינים".

בולסונרו מייצג קואליציה מאוד הטרוגנית עם אינטרסים שונים ולעתים מנוגדים, מסביר הד"ר דימנט. הדבר המשותף העיקרי ביניהם, הוא הצורך להוציא את המפלגה הקודמת, שייצגה את הפוליטיקה הישנה, מהשלטון. "הוא נכנס למבוך. הוא חושב שבדרך שבה הוא הצליח בבחירות, הוא צריך להמשיך, אבל הוא רק הולך ומסתבך", אומר דימנט.

"יש כל כך הרבה פייק ניוז בברזיל. ראיתי אנשים רציניים שמעבירים פייק ניוז ברשתות. יש שם בלבול גדול מאד. אנשים מצד אחד מפחדים, ומצד שני לא רוצים לשתק את החיים. הם רואים שיש סכנה לפי המספרים שמתפרסמים, אבל לא ברור עד כמה זה באמת מוחשי. חלק מהשיח העולמי לטיפול במשבר שייך למעמד הביניים באירופה ולא לאמריקה הלטינית. לחלקים גדולים בציבור שם אין תנאים להישאר בבתים. בחלקם אין אפילו מים זורמים.

"להם אומרים לשטוף ידיים בכל חצי שעה ולא לצאת מהבית? יש אנשים שאין להם אוכל בבית, הם צריכים ללכת לעבודה בשביל לאכול. בברזיל, יותר מ־20% אנשים ממוקמים מתחת לקו העוני. זה לא פשוט. המציאות שם שונה. צריך לקבוע סדר עדיפויות".

ואף על פי כן, בזמן שהפופולריות של מנהיגים בעולם נמצאת בעלייה, לפי סקרים שפורסמו לאחרונה בולסונרו הוא אחד המנהיגים היחידים שהפופולריות שלהם דווקא נמצאת במגמת ירידה. בסרטון של ישיבת ממשלה, שהותר לפרסום לאחר התערבות בית המשפט במדינה, נשמע בולסונרו אומר כי לא יסכים שידיחו אותו בשל עמדתו בנושא מגפת הקורונה. "אם אאלץ לפרוש בבוא היום, אני מקווה שזה יהיה תוך כדי מאבק, אבל מסיבה טובה. ולא בגלל בדיקה מטופשת לנגיפים בשם אלוהים", הוא אמר בישיבה והוסיף כי ממשלתו נתקלה בקשיים וכי הוא "לא יודע לאן הסירה הזו פונה. אולי אנחנו בדרך להתנגש בקרחון".

האם שלטונו קרוב לסופו? דימנט אומר כי בעוד שחלק מהציבור בהחלט מאשים אותו במשבר, האזרחים גם רואים "מה קרה באיטליה ובספרד, מדינות חזקות עם מנהיגים נורמטיביים. המציאות בברזיל הייתה קשה עוד קודם. זה כמו שבישראל לא כולם מאשימים את הממשלה במשבר הכלכלי. בשורה התחתונה, כן רואים יותר התנגדות לבולסונרו בברזיל, מה שלא קרה קודם לכן".

האם זה אומר שמשהו עומד להשתנות? "אי אפשר לדעת כרגע. יכול להיות שהוא ימשיך וישנה חלק מהמדיניות ומהשיח, ויכול להיות שיוציאו אותו מהממשלה בכל מיני דרכים. ההרגשה באוויר היא שיש משהו שצריך להשתנות. משבר הקורונה הוא מבחן עבור רוב המנהיגים באמריקה הלטינית. לא רק מבחינת המשבר הבריאותי אלא גם הכלכלי. עד כמה הם יצליחו להרכיב את הפאזל, זה מה שייקבע את עתידם, לרבות בולסונרו".

בחסות המשבר העולמי והמקומי, ברזיל פוגעת קשות באמזונס

משבר הקורונה מאיץ משבר אחר, שכבש את הכותרות ברחבי העולם רק לפני מספר חודשים; משבר האמזונס. "התקשורת נתנה לנו פסק זמן מסוים ומתמקדת בנושאים אחרים, אנחנו יכולים להעביר רפורמות שיסירו רגולציה ויפשטו את הדברים" - כך נשמע השר להגנת הסביבה, ריקרדו סאלס, המוכר כתומך בבעלי חברות בתחום החקלאות, בהקלטות ממשלת בולסנרו שהתפרסמו באחרונה. השר ידוע כמי שדורש לשנות חוקים ותקנות הנוגעים לפעילות חברות העוסקות בבירוא יערות.

כעת מתברר כי קצב בירוא היערות עלה ברבעון הראשון של השנה ב־55% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, כך לפי סוכנות החלל הברזילאית, כאשר בחודש מרץ לבדו איבד יער הגשם שטח של 327 קמ"ר. מתחילת השנה אבדו 796 קמ"ר.

בזמן שהמגפה גובה חיי אדם ברחבי המדינה, בחודשיים האחרונים נרצחו ארבעה פעילי סביבה בכירים ומוכרים בציבור, ועבריינים מקומיים השתלטו בקלות יתרה על קרקעות ביער לצורך בירוא מסיבי לטובת פעילות כלכלית. גופים לא ממשלתיים הפועלים להצלת האמזונס, טוענים כעת כי הקצב הגובר של בירוא האמזונס, נוצר בשל נוכחות דלה מאוד של כוחות פיקוח בשטח, בזמן שהמדינה מנצלת את המשבר העולמי והמקומי ומבטלת עוד סכומים נכבדים מהמימון הדל בין כה להגנת יערות העד.

בנוסף, בולסונרו ותומכיו פועלים כדי לבטל חוקים המגנים על שמורות טבע בתוך האמזונס בעוד שבכירים רבים בממשל התומכים בשימור סביבה, פוטרו. ארגוני סביבה ומנהיגי הקהילות המקומיות טוענים כי בולסונרו משתמש במגפה כדי למסך את המתקפה המחודשת שלו על יער הגשם הגווע. בשבוע שעבר, תכנן הנשיא להעלות להצבעה חקיקה המכשירה השתלטות בכוח על שמורות טבע מוגנות ותפיסת אדמות ילידיות ביער, אך היא נדחתה בשבוע בשל הלחץ הציבורי על הממשל.

העונה היבשה בברזיל שהחלה במאי ותסתיים באוקטובר, צפויה להיות יבשה מן הרגל בשל שינויי האקלים. כעת, עולה החשש כי בחודשים הקרובים יפקדו את היער שריפות קטלניות שיתפשטו בשל שילוב בירוא היערות עם תנאי האקלים הקשים, והן תהיינה גרועות יותר מאלו שנחזו בשנה החולפת.

הבית הלבן הטיל מגבלות על כניסת אנשים מברזיל לארה"ב

הבית הלבן הטיל ביום ראשון הגבלות על כניסת נוסעים מברזיל, שהפכה למוקד קורונה בעולם המתפתח. לפי הגבלות החדשות שנכנסו לתוקף השבוע, נוסעים לא אמריקאים ששהו בברזיל ב־14 הימים לפני כניסתם לארה"ב, לא יוכלו להיכנס אליה, למעט מספר חריגים. "המהלך לעזור להבטיח שאזרחים זרים ששהו ברזיל לא יהפכו מקור להידבקויות נוספות במדינתנו", נמסר.

החריגים לאיסור הם תושבים קבועים בארה"ב, אזרחים זרים שנשואים לאזרח אמריקני וזרים שהם הורים או אפוטרופוסים של ילדים אמריקנים.

התקנות החדשות לברזיל יכנסו לתוקף בדקה לחצות בליל יום חמישי, לפי הצו שעליו חתם הנשיא טראמפ. הצו אינו מתייחס לסחורות שמגיעות מהמדינה.

היועץ לביטחון לאומי, רוברט אובראיין, אמר כי הוא מקווה שההגבלות על הבאים מברזיל "יהיו זמניות, אך בגלל המצב שם, אנחנו נקוט כל צעד נחוץ כדי להגן על האמריקנים".

עוד כתבות

דורי נאוי / צילום: איל יצהר

דורי נאוי על ישראכרט: "צריכים להחליט אם להכניס שותף או לוותר"

לאחר שבנק ישראל הבהיר לחברת אחים נאוי כי לא תוכל לשלוט בחברת כרטיסי האשראי עם פחות מ-30% מהמניות, בעל השליטה אומר כי "לא תם המשחק מבחינתנו; ישראכרט יכולה להמריא ולייצר תחרות אם יתנו לה את הכלים המתאימים"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע שיוגבל לפי מדרגות מקסימליות ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מירבי

בנייה חדשה בירושלים / צילום: Shutterstock

תל אביב מול ירושלים: הגרפים שמראים איפה שוק הנדל"ן צומח יותר

לפי נתוני הלמ"ס, אחת משש דירות שהחלה בנייתן אשתקד נמצאה בערים תל אביב או ירושלים, כשבאחרונה מדובר בהיקף שיא של 2.5% מהדירות הקיימות ● אבל כשברקע מגמת ההאטה הכללית, תל אביב הידרדרה למקום חמישי במספר העסקאות, בעוד שירושלים מובילה בבטחה

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה ירוקה בתל אביב; נובה מטפסת בכ-3%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.6% ות"א 90 עולה ב-0.4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

אחרי שהפסידה 1.6 מיליארד שקל בשלוש שנים - פתאל חזרה לרווח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

עידן וולס, מנכ''ל קבוצת דלק / צילום: רון קדמי

העסקה שתגדיל את פוטנציאל הנפט של קבוצת דלק ב-100 מיליון חביות

הקבוצה סיימה את שנת 2023 עם הכנסות של 12.3 מיליארד שקל, צמיחה של 2.8% אבל הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ירד ב-60% ● החברה הבת איתקה צפויה להתמזג עם חברת נפט הפועלת בים הצפוני ● התגמולים לשלושת בכירי קבוצת דלק הסתכמו ב-2023 בעלות מצרפית של כמעט 50 מיליון שקל

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מהצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

עליות קלות באירופה; הניקיי צלל בכ-1.5%

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

בזכות אגד: הרווח הנקי של קיסטון זינק ב-300%

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: קיסטון מציגה תוצאות חזקות בזכות אגד, הרווח הנקי של רציו ירד ל-127 מיליון דולר ואימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה ● מדור חדש

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה שהוא גם בעלים של חלק מהחצר ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו