טיפול במובטלים? הח"כים מעדיפים להתקוטט על איוש ועדות הכנסת

למעלה משבוע אחרי השבעת הממשלה, ובראש הוועדות הכלכליות עדיין יושבים יו”רים זמניים - דבר הפוגע בהזרמת כספים לנפגעי הקורונה

עודד פורר/ צילום: איל יצהר
עודד פורר/ צילום: איל יצהר

יותר משבוע חלף מאז השבעת הממשלה החדשה, אבל הכנסת עדיין מתפקדת בפורמט הזמני של אחרי הבחירות. בראשן של כמה מהוועדות העיקריות עדיין יושבים אנשי אופוזיציה - עודד פורר (ישראל ביתנו) בכספים, עאידה תומא סלימאן (המשותפת) בעבודה ורווחה, וניצן הורוביץ (מרצ) בחינוך ותרבות.

כינון הוועדות הקבועות לקדנציה הזו כבר נדחה כמה פעמים. מקורו של העיכוב הוא במורכבות הקואליציה ובמצבה הקשה של האופוזיציה. אבל יותר חשוב - העיכוב הזה גובה מחיר, בין היתר באי-טיפול בנושאים מהותיים שהכנסת כרשות המחוקקת והמפקחת לא מטפלת בהם בגלל הזמניות של הוועדות.

היו"רים הנוכחיים של הוועדות מנסים לפעול במלוא הכוח ומקיימים דיונים בהשתתפות נציגי משרדי הממשלה וגורמים רלוונטים אחרים, אבל אלו נראים חסרי סיכוי - הכל נעשה בידיעה כי הוועדות זמניות ויכולתן להשפיע אינה גדולה. יוצאת מהכלל הזה היא ועדת החוץ והבטחון, שפעלה ופועלת בסוגיית האיכון והמעקבים של השב"כ אחר טלפונים סלולריים של אזרחים במסגרת המאבק בהתפשטות הקורונה. בגיבוי בג"ץ הוועדה הזו בראשות ח"כ גבי אשכנזי קבעה סייגים והגבלות למעקב הזה, אם כי לא כפי שדרשו מתנגדי האיכון.

מי יאשר את כספי הסיוע?

ניסיונותיו של ח"כ עודד פורר לתת נופך מעשי לדיוני ועדת הכספים בראשותו הזמנית - צלחו חלקית בלבד. הוועדה אישרה העברות תקציביות הנוגעות למשבר הקורונה בתמיכה גורפת, אבל ביתר הדברים היא נתקעה. לפי פורר, הממשלה נמנעת להביא לאישור תקציבים שהובטחו למגזרים שונים בנאומים של ראש הממשלה ושל שרי האוצר היוצא והנכנס. כך למשל, קרן הלוואות לעסקים בסיכון בהיקף של ארבעה מיליארד שקלים שהובטחה באפריל. האישור לכך עדיין לא הובא לוועדה, תהליך האישור אמור לקחת כמה ימים, והמימוש עוד כמה שבועות, ובינתיים אומר פורר העסקים שבסיכון כבר קורסים ולא יהיה למי לתת הלוואות.

כך גם הפעימות לעצמאים שהתעכבו בגלל דרכים עקיפות לאישורן במקום דרך הוועדה.
עוד תכניות של האוצר ומשרדים אחרים לסיוע למגזרים שונים, כמו לתרבות, לספורט, לתיירות וכו’ לא הגיעו לוועדה, אף שהן קיימות והשרים המדוברים כבר הצהירו עליהן.

"אנחנו בתקופת חירום כלכלית - אבל ההתנהלות היא בעצלתיים, הפתרונות חלקיים ולא אסטרטגיים והזמניות של הוועדות היא תירוץ קלוש", אומר פורר. לטענתו, פעילות מלאה של הוועדה מסייעת גם לבקרת ביצוע: "אנחנו בתת-ביצוע של ההבטחות - אישרנו 80 מיליארד שקל, ורק בין 20%-25% בוצעו. הסיוע המובטח של 200 מיליון שקל לעמותות הסיוע האזרחי, המגזר השלישי - לא בוצע כלל, והעמותות קורסות. מי שסובל הם אלה שהעמותות מטפלות בהם, המגזרים החלשים במשק".

על שולחנה של ועדת הכלכלה שטרם קמה נערמה רשימת רפורמות לטיפול, מתחומי התחבורה, התקשורת, המסחר ועוד ועוד. מקצת הרפורמות כבר אושרו, וממתינות לאישור תקנות, אחרות נמצאות בדיון במשרדי הממשלה. גם רשימה ארוכה של נושאים שעוכבו ממתינה, ובה למשל מינויה של מועצה חדשה לתאגיד השידור הציבורי. המועצה היוצאת סיימה את תפקידה השבוע לאחר הארכה, ומינויה של חדשה מתעכב בשל ויכוחים אודות דרך המינוי וסוגיות אחרות האמורות לעלות לדיון בוועדת הכלכלה.

מאבקי כוח בתוך יהדות התורה

תמונת המבט של ועדות הכנסת מראה כי הליכוד נותר כמעט ללא כלום. למעט ועדת העבודה והרווחה שבראשה יעמוד ח"כ חיים כץ, כל הוועדות נמסרו לשותפות הקואליציוניות. ועדות כספים, החוקה, ופניות הציבור הן ברשות יהדות התורה, ועדת הכלכלה אצל ש"ס.

עוד עילה לעיכוב היא ויכוח פנימי ביהדות התורה מי יקבל שם את המינוי לראשות הוועדה לפניות הציבור - חה"כ ישראל אייכלר הוותיק או חה"כ יעקב טסלר הטרי, שניהם מאגודת ישראל. לטסלר הובטח תפקיד בכיר, אבל אייכלר שלפניו ברשימה דורש את ראשות הוועדה מתוקף ניסיונו. יהדות התורה בשל כך טרם העבירה את שמות מועמדיה לתפקידים, והנהלת הקואליציה לוחצת לקבל את השמות לקראת העלאת הסוגיה לאישור במליאת הכנסת. בקואליציה טוענים כי מקצת העיכוב נבע מהתחשבות בחברי הכנסת המוסלמים, בשל הרמדאן.

גם באופוזיציה מתנהל ויכוח על איושים בועדות. שני ראשי ועדות אמורים להיות מסיעת יש עתיד ומהמשותפת, שלהן 15 חברי כנסת כל אחת. אבל בימינה וגם במרצ דורשים ראשות ועדה אחת, לפחות ברוטציה. דרישה שככל הנראה לא תיענה.