גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רגע - אנחנו לא מפסיקים לנסות לחפש אותו, לרדוף אחריו ולאחוז בו

רגע הוא לא מילה, וגם לא אות, אבל לרוב הוא זה שנותן את המנגינה ● אוצר מילים, פרויקט מיוחד 

דרור פויר / צילום: יונתן בלום
דרור פויר / צילום: יונתן בלום

א. מהרגע שבו התבקשתי להשתתף בפרויקט לחג השבועות ולבחור את המילה האהובה עליי בעברית אני נאבק בהתקוממות פנימית המתעוררת בתוכי - איך אפשר לבחור?! והרי כל המילים בעברית אהובות עליי! אני בוחר בכולן. הנה, עוד לא עברנו ארבע שורות, וכבר כל-כך הרבה מילים יפהפיות: מאבק, חג, התקוממות, בחירה, התעוררות, תוך. הופעה היא מילה טובה. משפט היא מילה אקטואלית. יופי זו מילה ממיסה, ממיסה זו מילה משגעת, ושיגעון זו מילה מפחידה, ונכס זו מילה מדאיגה ודאגה זו מילה שמונחת במגירה הכי קרובה. איך אפשר לבחור מילה אחת?

אוצר מילים: 100 ישראלים בוחרים את המילה האהובה עליהם בעברית

העברית, על מלוא תפארתה, מכילה על-פי האקדמיה ללשון כ-80 אלף ערכים מילוניים, כולל מילים שאולות משפות אחרות וצירופי מילים. יש טוענים שאם נוסיף את המאובנים של השפה, כל אותם מילים, ניבים ומונחים שהיו בשימוש בימי קדם - מילה פגז - ונעלמו, תתרחב שפתנו לכדי 120 אלף מילים. לא שפה "גדולה" במיוחד ביחס לשפות אחרות, אבל כל המילים האלה ביחד מצליחות לבנות ולתאר לא רע את העולם, לדעתי.

אני מייצר אלפי מילים בשבוע, איך אבחר אחת. הרי אם המילה היא אבן הבניין של השפה - זה יהיה כמו שתבקשו ממני להראות לכם את הבניין הכי יפה בעיר ואראה לכם בלטה. זה העניין. מילה יכולה להיות יפה יותר ויכולה להיות יפה פחות - אבל מילה אחת אף פעם לא תספיק. אני יכול לטעון ואפילו להוכיח שבכלל לא קיים דבר כמו מילה אחת, כזו שעומדת לגמרי בפני עצמה: אין מילה אחת בעולם שאפשר להסביר אותה במילה אחת (לא כולל מילים נרדפות כמובן). לא משנה אם זו מילה מלטפת כמו פכפוך או גסה כמו חתחתים, היא תדרוש מילים אחרות שיתארו אותה, ואלה אותו הדבר, וכך הלאה ואחורה עד שנראה בבירור שאין דבר כזה מילה אחת, בדיוק כמו שלא יכולים להיות בעולם רק פקס אחד או כתובת מייל אחת - מה יהיה הטעם בדבר כזה? מילים צריכות להיות הרבה. וזה עוד לפני שדיברנו על ההקשר, כמובן. פכפוך של כימיקלים רעילים לנחל טבעי הוא הרבה פחות מלטף וחַתְחַתֵּי האתמול הופכים לא פעם לזיכרון מתוק.

ברור שמילה אחת יכולה לזהור מעל האחרות, למשוך אותך אליה ולגעת לך בלב. אני אוהב לילה ומחתרת וענן ותפזורת ועבר וחשמל ומחר ושבלול ורוח ושפתיים. יש מילים נהדרות; זה כמו שהולכים על חוף של אוקיינוס רחוק ומתכופפים להרים צדף אחד יפה במיוחד (אף שכולם די דומים בסוף, דווקא הוא שבה את עיניך): הצדף אף פעם לא לבד בחוף, נכון? אז ככה המילה אף פעם לא לבד בשפה. אתה לוקח איתך את הצדף הביתה, מעמיד אותו על המדף הקטן מתחת למראה באמבטיה עם צדפים ממקומות אחרים בעולם (זוכרים שהיינו תיירים?) ובכל פעם שאתה רואה אותם הם מזכירים לך את כל החופים שהייתם בהם ביחד. ככה זה מילים.

המילה שאבחר, ידעתי, צריכה להיות כמו הצדף הזה - להיות בו בזמן מיוחדת וחד פעמית, ועדיין לתאר במילה אחת את הרעיון שלא יכול להיות דבר כזה כמו מילה אחת, ושמילה צריכה את כל המילים האחרות אף שלפעמים היא יכולה יפה מאוד גם בלעדיהן.

בחרתי במילה רגע.

כתב ידו של דרור פויר

ב. רגע: משך זמן קצר אך בלתי מוגדר (וגם: פתאום). מילה עברית עתיקה ונפלאה שנשארה איתנו עוד מלפני שמדדנו את הזמן בדיוק וכך נותרה, מעורפלת. כמה זמן זה רגע? מי יודע, איפשהו בין הרף עין לחצי שעה, אם כי במקרים מסוימים אפילו קצת יותר, תלוי מי אומר, באיזו אינטונציה, תלוי מה ביקשת ומה זו הסיטואציה. הפירוש הכי יפה והכי לא נכון ששמעתי הוא שרגע זה משך הזמן שלוקח לך לומר את המילה "רגע". בעולם של הגדרות, הרגע הוא משהו שאין לו הגדרה. יחידת זמן שאין לה ערך מלבד הערך שאתה נותן לה - יחידת הזמן הזו, הרגע, הוא אולי הזמן (ואפילו המקום) היחידי שאתה יכול להיות אתה, לקחת אותה לעצמך.

הרגע מופיע לראשונה בספר שמות (ל"ג, ה’). אלוהים, שבדיוק נמאס לו לגמרי מבני ישראל, קורא למשה ואומר לו בעברית מצוחצחת: "אתם עם קשה עורף! רגע אחד אעלה בקרבך וְכִלִּיתִיךָ" - הוא אף פעם לא סימן פרק זמן אמיתי או מוגדר. למעשה, כשאני חושב על זה עכשיו, הוא בכלל לא לקוח מעולמם של בני האדם. זה פרק זמן של אלוהים ומי יודע למה הוא מתכוון, אם בכלל, כשהוא אומר "רגע אחד!" - ובגלל זה, בכל פעם שאחד מאיתנו בני האדם אומר "עוד רגע אחד!" הוא מרגיש קצת אלוהים, במובן של לקיחת שליטה על הזמן - הנה, רק אמרת "רגע" וכאילו עצרת את השעון, לקחת רגע לעצמך ועכשיו הוא שלך: מה זה רגע? אתה קובע, חביבי! ובדיוק מאותה סיבה זה יכול להיות קצת מעצבן כשאחרים אומרים לך "רגע", למה מי הם?!

ולמרות, או בגלל, שהרגע הוא לא מוגדר ולא ברור, קצר כמצמוץ עיניים או ארוך כפרק בסיטקום, אנחנו לא מפסיקים לנסות לחפש אותו, לרדוף אחריו ולאחוז בו. לכל אחד מאיתנו יש את הרגעים שלו. היפים מונחים כמו צדפים מתחת למראה כדי שתראה אותם כל בוקר, והאחרים זרוקים בכספת נעולה בארון צדדי בחדר אחורי של מחסן שדלתו רותכה באזור תעשייה שננטש אחרי דליפה גרעינית. אלה הרגעים שרודפים אחריך ומנסים לאחוז בך. גם הרגעים האלה הם אתה, וגם הם נכללים בתוך המילה ובתוכך. מה זה הבנאדם, כמה רגעים, לא יותר.

יש את הרגעים שאתה צריך. יש את הרגעים שהיו לך. ויש את הרגעים שאתה זוכר בגלל שפספסת אותם. מי לא מכיר את אלה. איזו תחושה משונה, כמו להתגעגע למקום שלא היית בו ולכל מה שיכול היה להיות ולא קרה. הרגע הוא לא רק לא מוגדר, הוא אפילו לא היה צריך להתרחש בכלל כדי להפוך לאחד מאותם רגעים שלך.

ג. אתה לא יודע מה זה רגע, אבל כל מה שקורה, קורה תמיד ברגע אחד. נכון שהכול בנוי על מה שהיה קודם, אבל מה שקורה - תמיד קורה ברגע אחד. רגע אחד זה כן, ואז רגע אחד זה לא. או להיפך. מה זה הרגע הזה וכמה קטן הוא יכול להיות? תיאורטית, יחידת הזמן הקטנה ביותר, זמן פלאנק, היא הזמן שבו לוקח לחלקיק הכי בסיסי וקל (פוטון) לעבור במהירות הגדולה ביותר (האור) ובתוך ריק (מילה נשגבת) את המרחק הקטן ביותר (שנקרא אורך פלאנק) - יחידת הזמן הזו מעולם לא נמדדה. הרגע הקצר ביותר שבכל זאת נמדד היה מיליארדית של מיליארדית השנייה. המדענים מאוד התקשו למדוד אותו, אבל על הנפשות היפות של כל אחת ואחד מאיתנו חרוטות כמה וכמה מיליארדיות של מילארדיות שנייה כאלה בדיוק. רגעים קטנטנים שכל כובד הזמן והעולם היו תלויים בהם באותו הרגע.

אם הייתי צריך לבחור מילה נרדפת לרגע משדה אחר של השפה, הייתי בוחר בפסיק. רגע הוא פסיק במשפט הגדול של הזמן. הוא לא מילה, גם לא אות, אבל הרבה פעמים הוא זה שנותן את המנגינה. ככה הרגעים, עוצרים את הזמן לרגע אחד ונותנים את המנגינה לחיים.

בואו ניזכר ברגע אחד כזה. חג שמח.

עוד כתבות

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

פעילות יחידת מגלן במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

לוחם אגוז נהרג ו-16 נפצעו בדרגות שונות בדרום רצועת עזה

צה"ל מאשר: חיסלנו את סגן מפקד יחידת הרקטות והטילים של חיזבאללה ●  גורם אמריקני: ישראל שיתפה עם ארה"ב חלקים מסוימים מהתוכנית ההומניטרית שלה ברפיח  ● בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים