מדענים סינים דוחים את ההאשמות: אין סיכוי שהקורונה הגיעה ממעבדה או משוק החיות

בצל המתקפה האמריקאית על סין כאחראית להתפרצות הקורונה, אומר מנהל המכון הווירולוגי בווהאן כי הנגיף החדש שונה מכל ווירוס שנחקר במעבדות • מומחה מגפות בכיר טוען כי השוק הוא "אחד מקורבנות המגפה"

בדיקות קורונה במעבדה בסין / צילום: Thomas Peter, רויטרס
בדיקות קורונה במעבדה בסין / צילום: Thomas Peter, רויטרס

מדענים סינים אמרו בימיים האחרונים שהם הוציאו לגמרי מכלל חשבון את האפשרות שמעבדה או שוק חיות בעיר ווהאן היו המקור למגפת הקורונה. זו תגובה המפורטת ביותר שלהם להאשמות של בכירים אמריקאים ואחרים על כך.

מנהל מכון ווהאן לווירולוגיה וונג יניי, שהיה במוקד ההאשמות של תאונה אפשרית במעבדה, אמר ביום ראשון לטלוויזיה המרכזית הסינית שנגיף הקורונה החדש שונה משמעותית מכל נגיף אחר שנחקר במכון, ולכן אין סיכוי שהוא הסתנן החוצה ממנו.

מומחה המגפות הבכיר בסין אמר בנפרד אתמול (ג') שבדיקת הדוגמיות משוק המזון בווהאן, שנחשד תחילה כמקור המעבר של הנגיף לבני אדם, לא הראתה קשרים בין החיות שנמכרו שם והנגיף. גאו פו, מנהל המרכז הסיני לבקרת מחלות ומניעתן, אמר בדברים שצוטטו במדיה הסינית, "כעת מתברר שהשוק הוא אחד מקורבנות המגפה".

התגובות הללו, נגד מה שסין תופסת כמאמץ של בכירים אמריקאים להתמקד אך ורק בסין, לא צפויות להרגיע את המבקרים. הדוברים הסינים לא התייחסו לנושאים מהותיים, כמו העדויות הרבות לכך שסין הסתירה תחילה את היקף ההתפרצות. בקריאתם ליותר שיתוף פעולה מדעי עולמי בהתחקות אחרי מקור הנגיף, המדענים הסינים גם לא התייחסו להערכה המדעית המקובלת שמקור הנגיף היה בסין.

כמעט שני שלישים מהאמריקאים מותחים ביקורת על טיפולה של סין במגפת הקורונה, לפי נתוני סקר של מכון המחקר Pew שפורסמו בשלישי ונערך בסוף אפריל ותחילת מאי. לפי המכון, 84% מהאמריקאים לא נותנים אמון במידע של ממשלת סין על ההתפרצות, ול-49% יש אמון אפסי במידע הזה.

דוברים אמריקאים טוענים שבייג'ינג לא הפגינה את השקיפות שהייתה עוזרת אולי לריסון התפשטות הקורונה, והנשיא טראמפ השעה את המימון לארגון הבריאות העולמי בין היתר מפני שהארגון "לא קרא בפומבי לסין להתיר חקירה עצמאית של מקורות הנגיף". ממשלת סין אומרת שהתגובה שלה הצילה חיים והכינה את קובעי המדיניות והמדענים בכל העולם להיערך למצב החרום הרפואי.

"ההבדל בין סין וכמה פוליטיקאים אמריקאים הוא רחב כמו ההבדל בין עובדות ושקרים, בין מדענים ודעה קדומה", אמר שר החוץ הסיני וונג יי בתדרוך לכתבים בבייג'ינג ביום ראשון.

שוק חיות הבר בווהאן מיקד תשומת לב מאחר שהוא היה מרכז אזורי למסחר בחיות בר שהפיקוח עליו רופף בסין. העבודה הממושכת של המכון הווירולוגי העירוני לפיתוח חיסונים ותגובות נוספות לנגיפים מסוכנים עוררה ספקולציות על דליפה אפשרית של הנגיף מן המכון הזה.