גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בהלת הקניות במשבר הקורונה ובחג הפסח הזניקה את רווחי שופרסל ב-88%

שופרסל נהנתה גם מצמיחה מואצת בפעילות האונליין שלה בשל נסיבות המשבר ● הגם שמדובר בצמיחה מרשימה מאוד, הרי שחלק משמעותי ממנה הוא בצמיחה ייחודית לתקופה, שלא ברור כמה ממנה יישאר בעתיד עם שינוי הרגלי הצריכה של הציבור

מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן / צילום: שלומי יוסף
מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן / צילום: שלומי יוסף

ההסתערות של הציבור על רשתות קמעונאות המזון בשל משבר הקורונה והסגר שנכפה בגינו, כמו גם בשל עיתוי חג הפסח שהרכישות לקראתו קרו השנה עוד במהלך מרץ ולא באפריל, הביאו לזינוק של 18% בהכנסות שופרסל  ברבעון הראשון של 2020, לסך של כ-3.73 מיליארד שקל. הזינוק האמור הורגש גם בשורה התחתונה של רשת הקמעונאות הגדולה בשוק, כשהרווח זינק ב-88% לעומת הרבעון הראשון ב-2019 ועמד על 90 מיליון שקל.

הגם שמדובר בצמיחה מרשימה מאוד, הרי שחלק משמעותי ממנה הוא בצמיחה ייחודית לתקופה, שלא ברור כמה ממנה ייוותר גם בעתיד עם שינוי הרגלי הצריכה של הציבור, אם בכלל. זאת מאחר שהצמיחה במכירות ברבעון נובעת מהמציאות הייחודית שנוצרה ברבעון, ותשליך לחיוב גם על תוצאות המחצית הראשונה של 2020 כולה, בחנויות הפיזיות ובאונליין. כלומר, כעת נשאלת השאלה האם החברה תצליח לשמור על חלק מהמומנטום הזה להצמחת פעילות האונליין שלה באופן קבוע, ובאיזה שיעור. 

צמיחה יוצאת דופן ברווח הגולמי

שופרסל, בניהולו של איציק אברכהן, מציגה צמיחה יוצאת דופן גם בשורת הרווח הגולמי, שצמח ב-16% לכמעט מיליארד שקל. עם זאת, שיעור הרווח הגולמי ירד ב-0.5% לרמה של 26.8%. בשופרסל מסבירים את הירידה בעיקר ב"שינוי תמהיל מכירות הקבוצה". ככל הנראה השינוי האמור בתמהיל המכירות מיוחס לקנייה מוגברת של מוצרי בסיס כמו פסטה ואורז וקופסאות שימורים, ולא של מוצרי פרימיום בהם שיעור הרווחיות גבוה יותר, בין היתר על רקע היציאה של ציבור גדול בישראל לחופשה ללא תשלום. עוד נציין כי הרווח התפעולי של החברה זינק ב-33% והסתכם ב-171 מיליון שקל בשנה.

שופרסל מעריכה כי הזינוק הניכר שנרשם במכירות מגזר הקמעונאות מיוחס למשבר הקורונה, ומפרטת כי סכום של 320-360 מיליון שקל מיוחס להכנסות עודפות בתקופת המשבר ברבעון. הכנסות מגזר הקמעונאות זינקו 18.4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, כשבשופרסל מעריכים כי תרומת משבר הקורונה לגידול הזה נעה בין 11% ל-12%.

בשופרסל מעריכים כי מגמת הגידול בהכנסות מגזר הקמעונאות נמשך גם בחודש אפריל, אך בקצב גידול נמוך יותר, וזאת בהיות המסעדות ובתי הקפה סגורים במהלך התקופה. על הרקע הזה מעריכה רשת המזון כי חל גידול של 50-60 מיליון שקל בהכנסות מגזר הקמעונאות במהלך אפריל 2020 לעומת אפריל 2019, אשר מיוחס להכנסות עודפות בתקופת המשבר שמשמעותן גידול של 4%-5%.

המשבר ועיתוי חג הפסח, שהשנה נחגג בתחילת אפריל ולא בסופו, כך שהרכישות לקראתו נעשו גם עוד במהלך מרץ, תמכו גם הם בעליית המכירות בחנויות הזהות של שופרסל ברבעון הראשון, שרשמו צמיחה של 17.6%, כשהמכירות למ"ר גדלו ב-16.8%. 

כמו כן, הביקושים האדירים ברשתות בתקופת שיא משבר הקורונה הביאו את שופרסל להגדיל את מצבת כוח-האדם שלה, מה שהביא לגידול של 28 מיליון שקל בהוצאות השכר וכוח-האדם במהלך תקופת הרבעון.

שופרסל מגלה כי במהלך תקופת המשבר ברבעון ובמהלך אפריל, כ-1,000 מעובדי החברה נאלצו לשהות בבידוד עקב הנחיות משרד הבריאות, מה שהגדיל את הוצאות החברה "באופן שאינו מהותי". לאור זאת ולאור הביקושים למזון גייסה שופרסל כ-3,500 עובדים זמניים במהלך תקופת המשבר ברבעון. שופרסל מציינת כי בסוף אפריל היא הפחיתה את מספר העובדים הזמניים בכ-1,000 עובדים, מגמה שנמשכת גם בימים אלה. 

צמיחה מואצת בפעילות האונליין

שופרסל נהנתה מצמיחה מואצת גם בפעילות האונליין שלה בשל נסיבות המשבר - הציבור הרחב היה סגור בבתים בשל הנחיות הממשלה והמגבלות על תנועה וריחוק חברתי. שיעור מכירות האונליין מתוך סך המכירות במהלך תקופת המשבר ברבעון הגיע לשיא של 18.1%, כשבסיכום הרבעון עמד על 17.5% מהמכירות, לעומת 16% מהמכירות ברבעון המקביל אשתקד. החברה מעריכה כי שיעור מכירות האונליין עמד באפריל של 19.7% מהיקף המכירות, נתון אשר משקף את המשך מגמת גידול הצריכה באמצעות האונליין.

באותם ימים שופרסל לא הצליחה לעמוד בביקוש האדיר של הציבור לקניות, כשזמן האספקה שלה למשלוחים עמד על קרוב לשלושה שבועות באזורים מסוימים. ניתן להעריך כי הגידול התאפשר לאחר ששופרסל הגדילה באופן ניכר את מערכי המכירה המקוונת שלה, עיבתה את כוח-האדם באונליין, הגדילה את המשמרות והסבה באופן זמני שלושה סניפים שישמשו כמרכזי שילוח לאונליין, מה שאיפשר לספק את הביקושים החדשים שנוצרו על רקע המשבר. אגב, נכון למועד הדוח שופרסל בוחנת את הסבתן חזרה של חנויות אלה לסניפים הפתוחים לקהל, כשאחת מהן, החנות בהרצליה, כבר הוסבה חזרה לסניף פתוח.

עוד עולה מדוחות שופרסל כי נתח מכירות המותג הפרטי ברבעון עמד על כ-25.5% מסך מכירות קמעונאות המזון, שחיקה קלה לעומת כ-25.1% ברבעון המקביל אשתקד.

בנוגע למגזר הנדל"ן, שופרסל מפרטת כי הוא לא הושפע באופן מהותי מהמשבר, ומציינת כי העניקה הקלות לשוכרים של שטחים במהלך התקופה. הכנסות המגזר הסתכמו ב-44 מיליון שקל, בדומה לרבעון המקביל אשתקד. 

גידול במכירות רשת Be 

מגזר Be, רשת הפארם שבבעלות שופרסל, רשם גידול במכירות של 23.3% שהסתכמו ב-201 מיליון שקל, אשר נבע בעיקר מפתיחת סניפים חדשים ומהשפעות המשבר שהביאו לצמיחה במכירות המקוונות של הרשת.

החברה מציינת כי רשת הפארם ממשיכה בתוכניות העבודה, וצופה כי ברבעון הרביעי השנה המגזר יהיה מאוזן תפעולית. מגזר Be רשם הפסד תפעולי של 8 מיליון שקל, וזאת בהשוואה להפסד תפעולי כפול ברבעון המקביל אשתקד.

בשופרסל מציינים כי הקיטון בהפסד נבע מהגידול בהכנסות וכן מהקיטון בשיעור הוצאות המכירה, שיווק, הנהלה וכלליות מסך ההכנסות, הנובע, בין היתר, מהתייעלות תפעולית והעמקת הסינרגיה התפעולית עם החברה. 

נערכת למיתון

שופרסל נערכת לתרחיש של מיתון במשק הישראלי, כשהיא מצהירה כי "משבר הקורונה עלול להשפיע לרעה על פעילותה של הקבוצה ועל תוצאותיה הכספיות, וזאת בין היתר עקב אפשרות של מעבר המשק להאטה ולמיתון, כמו גם התפרצות נוספת של הנגיף".

יחד עם פרסום התוצאות מפרטת שופרסל כי פריסת הסניפים שלה התרחבה בחמש חנויות חדשות - האחת של שופרסל דיל בקריית מוצקין ועוד ארבע חנויות חדשות של פורמט שופרסל אקספרס: עפולה ברחוב יזרעאל, כפר-סבא ברחוב הגליל, רחובות ברחוב אפשטיין ופתח-תקווה ברחוב סוקולוב.

שופרסל, רשת קמעונאות המזון הגדולה בישראל, מפעילה 296 סניפים בפריסה ארצית. רשת הפארם שבבעלותה, Be, מונה 81 סניפים, אחד מהם נפתח ברבעון האחרון בגבעתיים. שטחי המסחר של סניפים שופרסל מסתכמים ב-504 אלף מ"ר. 

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

יציבות בוול סטריט; מיקרו־סטרטג'י יורדת ב-10%, שיאומי עולה ב-12%

סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ●  אמזון השקיעה 2.75 מיליארד דולר באנטרופיק ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין