שאול נאוי מכר לאחיו דורי את מניותיו בחברה ופורש מניהולה

המניות נמכרות תמורת 60 מיליון שקל, בדיסקאונט של 25% על מחיר השוק • דורי נאוי: "שאול הגיע למסקנה שהוא רוצה ליהנות מהחיים לפני שהוא מזדקן" • מניית נאוי קרסה ב-50% מתחילת השנה

דורי ושאול נאוי / צילום: יונתן בלום
דורי ושאול נאוי / צילום: יונתן בלום

רעידת אדמה בחברת האשראי החוץ-בנקאי אחים נאוי: שאול נאוי, ממייסדי החברה ומבעלי השליטה בה, החליט לעזוב את תפקידו ולמכור בהנחה משמעותית את מניותיו לשותפו לשליטה, אחיו דורי נאוי. לפני כשבועיים הודיע דורי נאוי על כוונתו לעבור לגור במיאמי ולהמשיך לנהל את החברה משם.

מניית אחים נאוי  הגיבה לעדכונים האחרונים בירידות חדות, שהגיעו לכ-7%, בדומה לתגובת המניה להודעתו של נאוי לפני כשבועיים על כוונתו לעבור לפלורידה, והשלימה צניחה של קרוב ל-50% מתחילת השנה. המניה משקפת לחברה שווי שוק נוכחי של פחות מ-450 מיליון שקל.

לפי הודעתו של שאול נאוי, הצפוי לסיים את תפקידו כמנכ"ל משותף בסוף נובמבר הקרוב, "לאחר כ-40 שנה כמייסד, בעל שליטה ומנהל בחברה, גמלה בליבי ההחלטה כי הגיעה העת לפרוש לגמלאות". כחלק מהחלטתו להיפרד מהחברה, מכר שאול נאוי את מניותיו, בשווי שוק (לפני הירידות האחרונות) של כ-80 מיליון שקל, לאחיו דורי, תמורת כ-60 מיליון שקל.

אלטשולר שחם מחזיק 26% באחים נאוי

המכירה, שכללה את מלוא החזקותיו של שאול נאוי בחברה (כ-17%), נעשתה לפי מחיר מניה של 10.7 שקל, הנמוך בכ-25% משווייה בשוק ביום ג' (אתמול), שבו בוצעה המכירה, ובעקבותיה הכפיל דורי נאוי את החזקותיו בחברה לכ-34%. בעל המניות השני בגודלו בחברה הוא כעת בית ההשקעות אלטשולר שחם, עם החזקה של כ-26%, באמצעות קופות הגמל וקרנות הנאמנות.

דורי נאוי אמר היום: "אנחנו מבצעים פעולות לטובת דור ההמשך בחברה. שאול כבר בן 66 ואני כבר בן 63, כך שהמהלכים שלנו טבעיים, והשוק יקבל את זה שנעשה פה מעבר בין-דורי, שאותו אנחנו מבצעים בצורה מסודרת". לדבריו, "בשנים האחרונות אני כבר תפסתי יותר פיקוד, ושאול פחות. כעת הכפלתי את ההחזקות שלי בחברה מתוך אמונה בה, וגם אם אני נוסע, זה לא אומר שאני מתרחק ממנה. אני מחובר לפעילות כל הזמן, ואמשיך לנהל אותה כפי שעשיתי עד היום. כל תיק האשראי וכל ההחלטות הן על הראש שלי, וכל כולי מושקע בחברה. אני לא חושב שלעזוב בבת אחת ולהשאיר את הילדים בראש החברה זה יותר טוב".

הוא הוסיף כי "אם החברה היתה נסגרת, זה היה סוף תקופה, אבל הדברים אינם כך. המכירה שביצע שאול לא נעשתה כמהלך עסקי, אלא כבונוס לאחיינים שלו ולדור ההמשך. לא נעשו פה הורדות ידיים. אנחנו ביחסים הכי טובים שיש, ונמשיך להיות כך".

על החלטתו של שאול אמר אחיו דורי, כי הוא "הגיע למסקנה שהוא רוצה ליהנות מהחיים, לפני שהוא מזדקן, ורוצה להעביר את שנות הפנסיה שלו כשהוא עדיין חזק ובריא. הוא רוצה לצאת לגמלאות, ולא להישאר בתוך העשייה של האשראי והמימון, עם כל הלחצים המתלווים לכך, ולא רוצה לשמוע על עליות וירידות של המניה, אלא להיות בראש שקט. אנחנו מכבדים את הרצון שלו. הדרך הכי טובה לעשות זאת היא למכור לי את המניות, משום שהוא יודע שהאחיינים שלו יוכלו להמשיך לבצע את הפעילות ולשאת את שם המשפחה בגאווה. אני את המניות שלי אעביר, בסופו של דבר, לילדים שלי".

הפרשה לחובות מסופקים של כ-9 מיליון שקל

מאז הנפקתה של אחים נאוי בבורסה ב-2011, כיהן שאול נאוי כיו"ר החברה ואחיו דורי כמנכ"ל, ובחודשים האחרונים, על רקע דרישות לעמידה בכללי ממשל תאגידי, מונה אפי אברהם כיו"ר ושאול נאוי מונה למנכ"ל משותף לצד דורי. כיום מועסקים בחברה שלושה מבני הדור הבא של משפחת נאוי: שני בניו של דורי ובתו של שאול.

האחים שאול ודורי נאוי הם הרוח החיה מאחורי פעילות החברה, מאז שייסדו אותה לפני קרוב ל-40 שנה, ודרך הפיכתה למובילת הענף ולחלוצת פעילות האשראי החוץ-בנקאי בבורסה, עם הצטרפותה למסחר באמצעות מיזוג לשלד בורסאי ב-2011. פעילותה של אחים נאוי מתרכזת בניכיון צ'קים (ממסרים דחויים) - עסקת המרה, שבה מקבלים לקוחות החברה את ערכם הכספי של הצ'קים הדחויים שבידם, ואלה מוסבים לחברה בתמורה לעמלה הנקבעת באחוזים.

כמו שאר השוק, גם אחים נאוי נפגעה ממשבר הקורונה, ופגיעה זו באה לידי ביטוי בדוחות הרבעון הראשון שלה ל-2020, עם הפרשה לחובות מסופקים שזינקו לכ-9 מיליון שקל, לעומת פחות מ-1 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2019.

בראיון ל"גלובס" מוקדם יותר החודש, אמר דורי נאוי כי התקופה האחרונה "היתה התקופה הכי קשה שלנו מאז שהתחלנו לעבוד בתחום. המשבר הזה היה גם קשה יותר מזה של 2008 מבחינת הלחץ שהוא ייצר בעקבות סגירת המשק הטוטלית, ולכן הוא התאפיין בחודש וחצי של מתחים, חרדות וקשיים משמעותיים - בהחלט לא טיול של אחר הצהריים בפארק".