קואליציה רחבה היא עסק יקר: שרי הממשלה אישרו קיצוץ רוחבי בתקציבי המשרדים

בהצעת הקיצוץ הרוחבי מפורטים יעדי הכסף שייחסך וכן קבלת אישור להקצאת התקנים הדרושים ללשכות שרים והמנכ"לים במשרדים החדשים • הקיצוץ הכבד ביותר הוא במשרד הביטחון, עם קיצוץ של 27 משרות בהיקף כספי של יותר מ14 מילון שקל במונחים שנתיים

ישיבת הממשלה הראשונה של ממשלת האחדות / צילום:  Abir Sultan, רויטרס
ישיבת הממשלה הראשונה של ממשלת האחדות / צילום: Abir Sultan, רויטרס

הקואליציה היא עניין יקר ומישהו צריך לשלם את החשבון. שרי הממשלה קיבלו את הצעת ההחלטה על קיצוץ רוחבי ראשוני בהיקף של 1.5% בתקציבי המשרדים השונים. עילת הקיצוץ היא מימון הקמתם של משרדי הממשלה החדשים והמפוצלים, הלשכות החדשות, מימון סגני השרים החדשים ועוד. ההצעה תובא לאישור הממשלה ביום ראשון.

בהצעת ההחלטה מפורטים יעדי הכסף שייחסך וכן קבלת אישור להקצאת התקנים הדרושים ללשכות שרים והמנכ"לים במשרדים החדשים: משרד ראש הממשלה החליפי, לשכת השר הנוסף במשרד הביטחון ולשכת השר במשרד ראש הממשלה. וגם המשרד למשאבי המים, המשרד להשכלה גבוהה ומשלימה, משרד ההתיישבות, משרד הדיגיטל והסייבר, משרד המיעוטים והמשרד לחיזוק וקידום קהילתי. בהצעה מוצע לבצע הפחתה רק במשרות מטה אשר אינן מספקות שירותים ישירים לאזרח ולא במשרות המספקות שירותים ישירים לאזרח כגון עובדים סוציאליים, שוטרים וכדומה - כלומר ביחידות מטה.

במשרד הרווחה מוצע קיצוץ של 3.6 מיליון שקל, הכולל צמצום של 15 עובדים; קיצוץ נוסף יהיה בתקציבי המוסד לביטוח לאומי ושירות התעסוקה, ובתקציב משרד הבריאות יסתכם הקיצוץ ב 4.3 מיליון שקל עם צמצום כוח אדם של 23 משרות. כל אלה משרדים הנמצאים בחזית המאבק בקורונה.

עם זאת, המשרד שבו יבוצע הקיצוץ הגדול ביותר הוא משרד הביטחון עם קיצוץ של 27 משרות בהיקף כספי של יותר מ14 מילון שקל במונחים שנתיים. אחריו משרד החוץ שם יקוצצו 16 משרות וחיסכון צפוי של 11.4 מיליון. אחרי שני אלה, הקיצוץ הגדול ביותר יהיה במשרד ראש הממשלה, 32 תקנים וחיסכון של 9.44 מיליון שקל, במשרד האוצר 32 תקנים וחיסכון של 8.8 מיליון שקל ובמשרד המשפטים 30 משרות וחיסכון של 8.3 מיליון שקל.

התקנים שנחסכו יועברו עוד להקמת לשכות סגני שרים חדשים, ולהקמת מטה הדיור במשרד השיכון ומטה התכנון במשרד הפנים.

יעד נוסף הוא הקמת מרכז שליטה ובקרה בטיפול במחלת הקורונה במשרד הבריאות שהיקפו 22 תקנים למשך שנה וחצי לפחות.

עוד בהצעה, שינויים מרחיקי לכת באופן ביצוע תקני כוח אדם וסדרי העדיפויות הממשלתיים בתחום זה, תוך קיצוץ רוחבי קבוע של הוצאות שכר ב-1.5% החל מהשנה.

פקיד בכיר באוצר אומר כי משבר הקורונה החריף יכול וצריך לשמש הזדמנות לארגון מחדש של התקציב ככלל וסוגיית כוח האדם במיוחד, קיצוץ שומנים, ייעול וגם השקעה בתחומים חשובים שהוזנחו. הוא מודה כי ריבוי המשרדים פוגם ממשית בכוונה הזו, "זה מסרבל - לא יעיל ובזבזני. והשינוי הנדרש יהיה מאתגר לכן, הרבה יותר". הוא ציין כי אין מדובר בקיצוץ המשמעותי הצפוי בתקציב 2021 שהדיונים עליו יחלו לאחר אישור תקציב 2020 בשבועות הקרובים.