שבוע אחרי שהורד מסדר היום, החוק הנורבגי עבר קריאה טרומית

לפי ההסדר המוצע, שרים שהתפטרו מן הכנסת יוכלו לחזור אליה בהמשך, אם יתפטרו מתפקיד השר או יפוטרו • 66 תמכו בהצעה לעומת 42 מתנגדים • את הצעת החוק הגיש ח״כ רם שפע, אחד הח״כים הבודדים שיש כיום לכחול לבן (שאינו שר)

בני גנץ נואם בהשבעת הכנסת ה-35 / צילום: עמוס בן גרשום, דוברות הכנסת
בני גנץ נואם בהשבעת הכנסת ה-35 / צילום: עמוס בן גרשום, דוברות הכנסת

מליאת הכנסת אישרה הבוקר (ד') את החוק הנורבגי, בקריאה טרומית. מדובר בחוק שיאפשר לעד חמישה שרים להתפטר ולהכניס במקומם ח״כים לכנסת ה-23. מטרת החוק היא לאפשר לסיעת כחול לבן לתפקד בוועדות הכנסת, בעבודה פרלמנטרית, וזאת בשל כך שרוב חברי הסיעה מונו לשרים. את הצעת החוק הגיש ח״כ רם שפע, אחד הח״כים הבודדים שיש כיום לכחול לבן (שאינו שר).

לפי ההסדר המוצע, שרים שהתפטרו מן הכנסת יוכלו לחזור אליה בהמשך, אם יתפטרו מתפקיד השר או יפוטרו. ח״כ ששולב בכנסת ה-23, יחדול מלכהן כח״כ. מספר חברי הממשלה להם יותר להתפטר מהכנסת ולחזור אליה ייגזר מגודל הסיעה.

כדי לשמור על עצמאותו של חבר הכנסת החדש שנכנס לכנסת על פי ההסדר, השר (או סגן שר) שהתפטר מהכנסת יהא רשאי לחזור לכנסת רק במקרים מוגבלים - אם הוא חדל להיות שר או סגן שר, או אם התמנה לראש הממשלה (כולל ממלא מקום וראש ממשלה בפועל), ולא על יסוד החלטה חד-צדדית מצדו.

ח"כ רם שפע אמר היום בדיון: ״לחוק הזה יש תכלית אחת מהותית והיא לחזק את משכן הכנסת ולייצר מציאות שבה אחרי שנה וחצי בלי ועדות כנסת מתפקדות כמו שציבור זקוק להן, אנחנו סוף סוף נוכל להקים את ועדות הכנסת ולייצר במקביל מציאות שבה יהיו חברי כנסת שיכולים למלא את תפקידם".

יו״ר האופוזוציה יאיר לפיד התנגד להצעה ואמר: "החוק הנורבגי? זה החוק הראשון שלכם? זה הדבר הראשון שהממשלה שמה על שולחן הכנסת? עוד ג'ובים? עוד לשכות, עוד נהגים, עוד תקציבים, עוד סידור עבודה לחבר'ה? נתנו לכם הזדמנות להתחיל ברגל ימין. להעלות היום את חוק דמי אבטלה לעצמאים. אמרנו לכם, בואו נעשה את זה יחד. קואליציה ואופוזיציה. נראה לישראלים שיש דברים שהם מעל לפוליטיקה. נציל את העצמאים בשעתם הקשה ביותר. לא עניין אתכם. אם זה לא קשור לג'ובים, שום דבר לא מעניין אתכם. מישהו אצלכם בממשלת המנותקים זוכר מאיפה מגיע הכסף? זה כסף של אנשים עובדים. שכירים, עצמאים, משלמי המיסים. כל הישראלים הטובים האלה שאתם לא רואים ממטר. אתם לא רואים בני אדם, אתם רואים כספומטים. אין יותר ישראלים, יש כספומטים".

66 תמכו בהצעה לעומת 42 מתנגדים.

מתוך חמישה הבאים בתור ברשימת כחול לבן, ח״כ אחד יוראי הרצנו להב, צפוי להיכנס ליש עתיד. 4 הבאות בתור ברשימה שייכות במקור לחוסן לישראל, תלם ויש עתיד, אולם כחול לבן מנהלים מו״מ עם שתיים, מיכל קוטלר וונש מתל״ם ותהילה פרידמן מיש עתיד לצרפן לקואליציה. ביש עתיד אמרו ל"גלובס" כי הם לא יכפו על אף ח״כית להיות חלק מסיעתם.