ארה"ב מאשימה: עשרות בכירים צפון קוריאנים הלבינו 2.5 מיליארד דולר

על פי כתב האישום, הנאשמים, ובהם גם עובדים מרכזיים בבנק מרכזי לסחר חוץ בצפון קוריאה, פתחו והפעילו כ־250 חברות קש מחוץ למדינה ועבדו עם אנשים נוספים כדי לקנות סחורות ולבצע תשלומים אסורים בדולרים

מנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג און / צילום: רויטרס
מנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג און / צילום: רויטרס

רשויות בארה"ב פרסמו גיליון אישום רחב נגד יותר מ-30 אנשים בסיוע לצפון קוריאה להעביר בצורה לא חוקית 2.5 מיליארד דולר לחברות ובנקים בעולם מאז 2013. כתב האישום מתפרסם על רקע תקווה קלושה לחידוש שיחות הגרעין בין שתי המדינות.

בכתב האישום, שמקיף 50 עמודים ושהוכן בפברואר ופורסם ביום חמישי, מסרו תובעים אמריקאים כי עובדים וסוכנים של בנק המט"ח העיקרי של צפון קוריאה, הבנק לסחר חוץ, פתחו והפעילו סניפים חשאיים בתאילנד, אוסטריה, רוסיה, סין ועוד כדי להעביר כספים עד תחילת שנה זו.

פיונגיאנג אמרה בעבר שהקלה בעיצומי ארה"ב והעולם, שחסמו את גישתה למערכת הפיננסית העולמית, היא קריטית לכל שיחות בנושא הגרעיני. ארה"ב טוענת שהיא לא תשקול שום עסקה שאינה כוללת התחייבות של ממשלת צפון קוריאה לפירוק כללי מנשק גרעיני, עמדה שהצפון קוריאנים דוחים.

החשיפה באה אחרי שמנהיג צפון קוריאה, קים ג'ונג און, קרא לפי סוכנות הידיעות הממלכתית בשבוע שעבר להרחבת תוכניות הגרעין של המדינה. הממשל האמריקאי כמעט לא פרסם אישומים נגד אזרחים מצפון קוריאה, והפעם מדובר על בכירי ממשלה כמו יו"ר הבנק לסחר חוץ וחבר בסוכנות הביון של המדינה.

גיליון האישום אומר שהסוכנים והעובדים של הבנק לסחר חוץ פתחו והפעילו חברות קש בסניפי הבנק החשאיים ועבדו עם צדדים אחרים כדי לקנות סחורות ולבצע תשלומים אסורים בדולרים עבור צדדים בצפון קוריאה. הפעילות הזו החלה ב-2013 אחרי שמשרד האוצר האמריקאי הטיל עיצומים על הבנק במאמץ להגביל את תוכנית הטילים וכלי הנשק להשמדה המונית של צפון קוריאה, ונמשכה עד ינואר השנה, לפי גיליון האישום.

הנאשמים ואנשים נוספים גרמו לבנקים בינלאומיים "להעביר לפחות 2.5 מיליארד דולר בתשלומים לא חוקיים באמצעות 250 חברות קש לפחות, והתשלומים עברו דרך ארה"ב בתקופת הקשר הזה", נאמר בגיליון האישום. רוב הנאשמים הם צפון קוריאנים, ויש גם כמה סינים.

ג'וש סטנטון, אנליסט שעזר בניסוח חוקי העיצומים החדשים שעליהם מסתמכים התובעים האמריקאים, אמר שהמקרה הזה מהווה מכה משמעותית בכוח לצפון קוריאה. "ההשלכה תלויה בשאלה אם הם יסגירו נאשמים לארה"ב, ומעל הכול, כמה כסף נתפס", הוא הסביר.

אותם סוכנים צפון קוריאנים, שרובם עבדו בנציגויות דיפלומטיות של מדינתם, יתקשו כעת להמשיך בפעילותם במדינות השונות שיש להן הסכמי הסגרה על ארה"ב, לפי אנליסטים.

כתב האישום חושף גם את המרכזיות של בנקים סינים בפעילות הכספית של צפון קוריאה. הרשויות בארה"ב בירכו באופן פומבי את הצעדים שבייג'ינג נקטה כדי לעצור את פעילות צפון קוריאה בשטחה, אך כמה פקידים אמריקאים בהווה ובעבר אומרים שוושינגטון צריכה להיות אגרסיבית יותר מול מוסדות סינים כדי לחסום את מאמציה של פיונגיאנג.

כמה בנקים סינים גדולים צוינו במקרים אחרים כערוצים של עסקאות צפון קוריאניות לא חוקיות, מה שחשף אותם בפוטנציה לקנסות כבדים אמריקאיים ואפילו לסנקציות שמונעות מהם דולרים שחיוניים לפעילותם.

בגיליון האישום מציינות הרשויות בארה"ב שהן תפסו 63 מיליון דולר שמקורם צפון קוריאני בארה"ב בין אוקטובר 2015 וינואר 2020.

לתובעים יש את היכולת לתפוס כספים שמוחזקים בחשבונות קורספודנציה אמריקאיים, ולכפות על בנקים בינלאומיים לבדוק אם יש להם סכומים מקבילים בחשבונות שלהם מחוץ לארה"ב, אך צעד כזה מחייב אישור של שר החוץ האמריקאי. משרד החוץ הפנה את השאלות בנושא זה למשרד המשפטים.