שפי פז זכתה בתביעת לשון הרע אך בפיצוי מופחת עקב ביקורת חריפה על בג"ץ בין היתר

"הרטוריקה של פז, שכינתה את בג"ץ 'בוגד בעם' ובפרט 'מושחת', הייתה, אפוא, קיצונית ולא ראויה בעליל וגם היא יוצרת לפז שם רע ומצדיקה הפחתת הפיצוי", כך לפי דברי שופט בית משפט השלום בת"א

שפי פז / צילום: שלומי יוסף, גלובס
שפי פז / צילום: שלומי יוסף, גלובס

שופט בית משפט השלום בתל אביב יאיר דלוגין קיבל היום (א') את תביעת תושבות דרום תל-אביב ופעילות המאבק נגד אוכלוסיית המסתננים מאפריקה, שפי פז וסוזי כהן-צמח, נגד עיתונאי "הארץ" אסף רונאל, וחייב אותו בתשלום פיצויים של עשרות אלפי שקלים בגין לשון הרע. רונאל ישלם לפז 20 אלף שקלים ולכהן-צמח 12.5 אלף שקל, לאחר שכינה אותן בטוויטר "ניאו-נאציות".

השופט דלוגין החליט להפחית את גובה הפיצוי לשפי פז, בין היתר על רקע ביקורת חריפה שהשמיעה נגד שופטי בג"ץ. לדברי השופט דלוגין, "הרטוריקה של פז, שכינתה את בג"ץ 'בוגד בעם' ובפרט 'מושחת', הייתה, אפוא, קיצונית ולא ראויה בעליל וגם היא יוצרת לפז שם רע ומצדיקה הפחתת הפיצוי".

רונאל, לשעבר עורך חדשות החוץ ב"הארץ" וכיום כתב ועורך לענייני מדע בעיתון, הגיב באפריל 2018 לידיעה על פגישת ראשי מטה המאבק נגד המסתננים בדרום תל אביב עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. הפגישה התקיימה על רקע ההסכם שחתמה ישראל יממה קודם לכן עם סוכנות האו"ם לפליטים, ולפיו כ-16 אלף מהמסתננים יוצאו מישראל ומספר דומה יזכה להסדרת מעמד בארץ. בעקבות התנגדות ארגוני המאבק במסתננים, הגיע נתניהו לפגוש את הפעילים בדרום תל אביב ולהאזין לטענותיהם. בסיום הפגישה הודיע על ביטול ההסכם.

רונאל דיווח על ההתפתחויות באמצעות הטוויטר לעוקביו דוברי האנגלית, וכינה את פז "ניאו נאצית" בשלושה ציוצים שונים, שאחד מהם התייחס גם לכהן-צמח. השתיים הגישו נגדו תביעה בבית המשפט בסכום כולל של מעל 650 אלף שקל.

כאמור, שופט בית משפט השלום בתל אביב, יאיר דלוגין, דחה את טענותיו של רונאל וקיבל את טענת השתיים כי מדובר בלשון הרע ולא בפרשנות לגיטימית לעובדות. לדברי השופט: "לא היה כל צורך או מקום, לכנות את התובעות 'ניאו-נאציות', על מנת לבקר, אפילו בצורה חריפה ביותר, את האופן שבו הן מנהלות את תנועה המחאה והמאבק של התנועה במסתננים". עוד הוסיף דלוגין כי "התנהלות שכזו מעידה על כוונה לפגוע ולא על רצון לעורר שיח ציבורי ענייני ולהביע דעה, גם אם חריפה ביותר, בתום לב".

עם זאת, כאמור השית בית המשפט על עיתונאי "הארץ" סכום פיצוי נמוך מזה שדרשו התובעות, בין היתר בגלל התנהלותן. דלוגין החליט להפחית את הפיצוי לפז על רקע אמירות קשות של כהן-צמח. "אמנם כעיקרון אין לייחס לאדם אחד אחריות לדבריו של אדם אחר, אלא שבנסיבות שבהן מדובר באדם שהנו שותף של פז למחאה ואשר פז מקיימת עימו התנהלות קבועה וכה צמודה בקשר למחאה וכו' עצם העובדה שפז מקיימת קשר זה עם אדם כזה וכו' מקרינה בסוף גם על שמה. בעניין זה נדמה שאפשר להחיל את האמירה עתיקת היומין 'אמור לי מי חבריך, ואומר לך מי אתה'.

לדברי דלוגין, התנהלות בעייתית נוספת של פז, המצדיקה לדעתו את הפחתת הפיצוי היא שריפת תמונות שר הפנים אריה דרעי וקריקטורות של ראש העיר רון חולדאי עליהן נכתב "פושע".

דלוגין מוסיף כי יש להפחית את גובה הפיצוי המגיע לפז בגין התבטאויותיה נגד שופטי בג"ץ שפסלו חוקים שנועדו לעודד יציאה מן הארץ. "התנהלות נוספת מצד פז, שיש בינה לבין שריפת התמונות הנזכרת לעיל חוט מקשר מסוים או מכנה משותף, באה לידי ביטוי בכינוי בג"צ 'מושחת' ו'בוגד בעם'. בית המשפט אינו חסין מביקורת, אולם יש דרך לגיטימית לממש את חופש הביטוי".

דלוגין הוסיף כי "כינוי בית המשפט 'מושחת' או 'בוגד בעם', אך בשל העובדה שהתקבלה החלטה שאינה לרוחו של אותו אדם, אינה דרך לגיטימית לבקר את בית המשפט. התנהלות שכזו, יש בה גם לכאורה משום שבירת כללי המשחק במדינה דמוקרטית, אשר אחד מיסודותיה הנו כיבוד החלטות בית המשפט. התנהלות כזו נוגדת התנהלות נורמטיבית ראויה במדינה דמוקרטית. כיבוד החלטות בית המשפט אינו מתמצה בביצוע ההחלטה, ככל שהיא הטילה על אותו אדם לבצע דבר מה, אלא משמעותה גם הימנעות משימוש ברטוריקה קיצונית, מתלהמת ומשתלחת, כאשר מתקבלת החלטה שנוגדת את עמדתו של אותו אדם".

דלוגין סיכם נקודה זו באומרו כי "הרטוריקה של פז, שכינתה את בג"צ 'בוגד בעם' ובפרט 'מושחת', הייתה, אפוא, קיצונית ולא ראויה בעליל וגם היא יוצרת לפז שם רע ומצדיקה הפחתת הפיצוי".

עו"ד איתמר ברקאי, שייצג את פז וכהן-צמח, מסר בתגובה: "אנו שמחים על כך שבית המשפט קיבל את תביעתנו וקבע באופן מפורש כי התבטאויותיו של הנתבע הן בזויות, חסרות כל בסיס ורחוקות מהאמת כמרחק מזרח ממערב וכי הן לשון הרע באופן הכי ברור ומוחלט שיכול להיות. בית המשפט קיבל, הלכה למעשה, את כל טענותינו ודחה אחת לאחת את כל טענותיו של הנתבע, תוך שהבהיר כי מחאת תושבי דרום תל אביב אינה מחאה שמונעת מגזענות כלל וכלל, אלא מחאה שנובעת מהמצב האבסורדי בו תושבי דרום תל אביב חיים בצל טרור מצד מסתננים שממררים את חייהם מזה למעלה מעשור. אנו תקווה, כי מעתה ואילך ישכילו מבקרי המחאה לברור ולשקול התבטאויותיהם והשימוש בכינויים בזויים, הסתה כלפי המוחים ויצירת אגדות אורבניות כלפיהם".

תגובת העיתונאי אסף רונאל: "בית המשפט מצא ששפי פז אחראית להטרדה של ילדים, להתבטאויות בעלות גוון גזעני ושאר מעשים שהוציאו לה שם רע כפי שמפורט בפסק הדין. בית המשפט לא חשב שהשם הרע שיצא לה הוא כזה 'עד כי לכנות אותה ניאו נאצית אין בו משום תוספת פגיעה כלשהי', ואני מכבד את הכרעת הדין".