גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך מצא את עצמו צוקרברג בצד של טראמפ, ונגד טוויטר

מארק צוקרברג מחושב עסקית ודואג לאימפריית הרשתות החברתיות שהקים, בעוד שג'ק דורסי פוליטי ותזזיתי • זו לא הפעם הראשונה ששני מנהלי הרשתות החברתיות הפופולריות מתעמתים על סוגיית חופש הביטוי, כשברקע מרחפת סכנה לעתיד החברות שהקימו

איך מצא את עצמו צוקרברג בצד של טראמפ, ונגד טוויטר / צילום: Associated Press
איך מצא את עצמו צוקרברג בצד של טראמפ, ונגד טוויטר / צילום: Associated Press

ביום חמישי בערב היה ג'ק דורסי, מייסד ומנכ"ל טוויטר, בביתו בסן פרנסיסקו, ושוחח עם מנהלים בחברה. לפי "ניו יורק טיימס", השיחה הופסקה בשל ציוץ של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, שבו נכלל המשפט: "כאשר הביזה מתחילה, הירי מתחיל", בהקשר לעימותים בין המשטרה למפגינים במיניאפוליס. לפי הדיווח, קבוצה של יותר מעשרה בכירים בטוויטר דנו בשאלה האם הפוסט דוחף לאלימות. דורסי הכריע לסמן את הציוץ כ"מאדיר אלימות", ולחסום את האפשרות לעשות לו לייק או לצייץ אותו מחדש.

ההחלטה הזאת הביאה לשיא את המתח שבין הנשיא האמריקאי לרשת החברתית שאיפשרה לו להפיץ את מסריו באופן רחב ויעיל, גם אם כללו פייק ניוז, הסתה ואיומים. במהלך השבוע שעבר סימנה טוויטר שני ציוצים נוספים של טראמפ, הפעם בהקשר של היותם לגרסתה פייק ניוז. בתווך איים טראמפ לסגור את טוויטר ולהטיל עליה רגולציה, ובמידה רבה גם קיים - בחמישי בלילה הוא חתם על צו נשיאותי שמפחית את ההגנות על הרשתות החברתיות.

האלגוריתמים מעודדים גם שקרים?

הנושא של מעורבות בציוצים ובפוסטים של פוליטיקאים עומד במרכז דיון ציבורי בחודשים האחרונים. השבוע האחרון הדיון הזה העמיד בשני צידי המתרס את דורסי ואת מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק. "פייסבוק לא תהיה הפוסקת של מה מכל מה שנאמר ברשת הוא אמת", אמר צוקרברג בראיון ל"פוקס ניוז" בעקבות החלטת טוויטר. בכך מצא את עצמו צוקרברג בצד של טראמפ, שאף צייץ ציוץ עם הציטוטים שלו.

בתגובה צייץ דורסי: "נמשיך לסמן מידע שגוי או שנוי במחלוקת בנוגע לבחירות ברחבי העולם. זה לא הופך אותנו לאלו שפוסקים מה האמת... הכוונה שלנו היא שאנשים יכריעו בעצמם". פייסבוק היא רשת חברתית גדולה משמעותית, שמגיעה לכ-1.7 מיליארד משתמשים יומיים - פי חמישה מזה של טוויטר. עם זאת, גם טוויטר היא בעלת השפעה לא מעטה על השיח הציבורי.

זו אינה הפעם הראשונה שצוקרברג ודורסי מנהלים דיון פומבי על חופש הביטוי וגבולותיו. באוקטובר האחרון נאם צוקרברג באוניברסיטת ג'ורג'טאון, והתייחס בין היתר להחלטה שלא לצנזר מודעות פוליטיות. לדבריו, פייסבוק מעוניינת לאפשר לאנשים חופש ביטוי בהתאם לחוקה האמריקאית וכחלק מהמסורת האמריקאית, שאפשרה בין היתר את עלייתה של התנועה לזכויות האזרח, אשר פעלה לסיום האפליה נגד אפרו-אמריקנים, ומזוהה עם מרטין לותר קינג.

בתגובה לנאום אמר דורסי כי בעוד ש"אנחנו מדברים הרבה על חופש ביטוי", אין מספיק שיח על האופן בו האלגוריתמים של רשתות חברתיות מדגישות תכנים מסוימים, ומעניקות להם עדיפות וחשיפה לקהלים רחבים יותר. "לא היה לכך ייצוג בנאום הזה", אמר דורסי.

צוקרברג מהמר על קריאה לרגולציה

דורסי (43) נחשב לפחות מוכר מצוקרברג, ובגלל גודלה של פייסבוק, הוא גם פחות משפיע ממנו. בעוד שצוקרברג תופס את עצמו כראש מעצמה, דורסי משמש במקביל כמנכ"ל של חברה ציבורית נוספת, חברת התשלומים סקוור. דורסי אמנם ייסד את סקוור, אבל ביצוע במקביל של שני תפקידי מנכ"ל הוא חריג. הדבר הזה אף הוביל לכך שאליוט מנג'מנט, קרן השקעות אקטיביסטית, דרשה את הדחתו של דורסי לפני כשלושה חודשים בטענה שטוויטר צריכה מנכ"ל במשרה מלאה. אליוט, קרן שהקים המיליארדר הרפובליקני פול סינגר, נסוגה בסופו של דבר מהדרישה. דורסי גם היה אמור לבלות כמה חודשים באפריקה במהלך 2020, תוכנית שנגוזה בגלל הקורונה.

הסיפורים הללו מוכיחים כי דורסי וצוקרברג תופסים את התפקיד שלהם באופן שונה. בזמן שדורסי מחלק את זמנו בין שתי חברות, צוקרברג מבצע סקרים כדי לבדוק את מידת הפופולריות שלו ומנטר דעת קהל שלילית, בדומה לפוליטיקאים. באופן כללי, נראה שהוא הרבה יותר מחושב, ושהצעדים בהם נוקט מייסד פייסבוק נועדו יותר מהכל כדי לשמר את עוצמתה. זה בא לידי ביטוי בשתי החלטות: הקריאה שלו להטלת רגולציה על הרשתות החברתיות והמניעה שלו מבדיקה של פוסטים של פוליטיקאים.

בעבר אמרה שריל סנדברג, מספר 2 בפייסבוק, כי "אפשר לפרק אותנו, או חברות טכנולוגיה אחרות, אבל זה לא יפתור את הסוגיות מהן אנשים מודאגים, הדבר הנכון לעשות הוא לייצר את החוקים הנכונים עבור האינטרנט". סנדברג גם טענה כי כל חברות הטכנולוגיה מתמודדות עם הבעיות הבוערות של התעשייה, כמו אבטחת בחירות ופרטיות, ללא קשר לגודלן, ולכן יש צורך ברגולציה. מבחינת צוקרברג ופייסבוק, הקריאה להטיל רגולציה היא ניסיון להציל את המצב - במקום לחכות שיפרקו אותה, בפייסבוק עברו לאסטרטגיה של הכרה בבעיה וניסיון לקחת חלק בעיצוב הפתרון.

ההחלטה של פייסבוק לא לבדוק פוסטים שפורסמו על ידי פוליטיקאים, עשויה להיות חלק מתפיסת עולם אמיתית, אך אולי גם ניסיון לא להתעמת עם הממשל האמריקאי ובראשו הנשיא טראמפ, שהתנהלותו לא צפויה. ההחלטה של צוקרברג ספגה ביקורת רבה, אך אירועי סוף השבוע מראים כי אולי הוא נקט בדרך הזהירה והחכמה - הוא הבין כנראה שסימון פוסטים של פוליטיקאים יעלה אותו על מסלול התנגשות בלי נמנע עם טראמפ, כפי שקרה לדורסי.

"טוויטר לא ליברלית ולא שמרנית"

גם בעבור טוויטר ודורסי זאת לא הייתה החלטה קלה, למרות שדורסי נחשב לתומך בתנועת "חיי שחורים נחשבים" (באנגלית: Black Lives Matter, בקיצור - BLM), שהוקמה ב-2013 כתנועת מחאה נגד אלימות שוטרים כנגד אזרחים אפרו-אמריקאיים. לפי כתבה ב"ניו יורק טיימס", קדמו להחלטות הללו חודשים ארוכים של התלבטויות בקשר לאופן שבו טוויטר צריכה לנהוג כלפי פוליטיקאים, ובכלל. לפי "וול סטריט ג'ורנל", דורסי אמר בעבר כי הציבור צריך להיות מודע לדעות של פוליטיקאים, מבלי שמסננים אותן וטען כי טוויטר כחברה אינה נחשבת לליברלית או לשמרנית.

ההתנהלות של דורסי מדגישה במידה רבה את אוזלת היד של צוקרברג ופייסבוק, שנראה שההתנהלות שלהם מעוצבת על פי האינטרסים העסקיים של החברה. קשה להיות בטוח שצוקרברג לא שם לנגד עיניו רק את ההשלכות השליליות של הפלטפורמה שלו. למעשה, כתבה נרחבת שפורסמה בשבוע שעבר ב"וול סטריט ג'ורנל" מראה כי פייסבוק התעלמה מדוח פנימי ששיקף את הבעייתיות של הרשת החברתית, למשל יצירת קיטוב חברתי ותפוצה רחבה יותר של פוסטים קיצוניים.

בפייסבוק טענו שנעשו צעדים לפתור את הבעיה, אך לא ניתן להתעלם מהרוח שעולה מהכתבה - פייסבוק חוששת מצעדים שיפחיתו את המעורבות של גולשים ברשת החברתית, דבר שייתרגם לפחות שהיה בפלטפורמה ובהמשך לפגיעה בהכנסות. לפי אותה כתבה, בפייסבוק חששו כי שינוי האלגוריתם יוביל להפחתת החשיפה של פוסטים מהצד הימני של המפה הפוליטית, דבר שיעורר עליה ביקורת נוספת ואולי יוביל גם לצעדים רגולטוריים נגדה.

מנגד, דורסי נקט בצעדים שמסכנים את עתידה של טוויטר. צוקרברג אמר בעבר, במידה רבה של צדק, כי לפייסבוק יש משאבים גדולים משמעותית מאלו של טוויטר, דבר שיאפשר לה לשפר את המערכת. המשאבים של טוויטר מוגבלים יותר ויהיה לה קשה להתמודד עם רגולציה גדולה יותר, שתחייב שינויים טכנולוגיים. ואולי זה דווקא הפוך - לפחות מבחינה ציבורית, דורסי מציג את עצמו כניגוד של צוקרברג, כקול שפוי ואחראי יותר. 

***גילוי מלא: "המשרוקית של גלובס" משתתפת בתכנית בדיקת העובדות של פייסבוק במסגרתה היא בודקת מידע החשוד כחדשות-כזב, המופץ ברשת החברתית בישראל בשפה העברית. בתכנית משתתפים עשרות ארגונים לבדיקת עובדות בעולם העומדים בתקן של הרשת הבינלאומית - IFCN, והיא כוללת תשלום בגין עבודתם של הארגונים במדינות השונות.

עוד כתבות

הצבת מיגוניות בתחנות הסעה ביישובי קו העימות על ידי הקרן לידידות / צילום: רענן כהן, הקרן לידידות

בעקבות ההסלמה בצפון, הקרן לידידות תציב 123 מיגוניות באזור

המיגוניות יוצבו בתחנות הסעה שטרם מוגנו ב־42 יישובים, בהם נהריה, מעלה יוסף ומעלות תרשיחא ● עלות הפרויקט עומדת על 6.7 מיליון שקל, והוא נעשה לבקשת ראשי הרשויות באזור ● ישראל מתגייסת

המדינה שמצטרפת לציר הרשע של חמאס, רוסיה ואיראן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסיבה לכך שאיחוד האמירויות מובילה השקעת ענק במצרים, דרום אפריקה משקיעה מיליוני דולרים ביצירת קשר עם חמאס ומסתבכת בארה"ב, והאלימות לא עוזרת לקרב את הפלסטינים למדינה ● כותרות העיתונים בעולם 

העסקאות ממשיכות ליפול / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: ניומד, ענבל מרמרי, איל יצהר, אלבטרוס, shutterstock,

עסקאות במיליארדים? לאן נעלמה ההבטחה הגדולה של הקשרים עם האמירויות

חברת הנפט של אבו דאבי תכננה לרכוש 50% מניו־מד יחד עם BP, אך הקפיאה את המו"מ בגלל המלחמה ● זו אינה הפעם הראשונה שהשקעה אמירתית לא מבשילה ● מאז הסכמי אברהם, הציפיות לגל עסקאות פגשו רגולציה ושיקולים ביטחוניים ● מנגד, התיירות פורחת והנוכחות האמירתית בקרנות ההון סיכון בעלייה

אילוסטרציה: shutterstock

כבר שלושה עשורים מפנטזים על התרופה הזו, עכשיו היא אושרה

בסוף השבוע האחרון אושרה לשיווק בארה"ב תרופה של חברת מדריגל לכבד שומני, שוק שבמשך שלושה עשורים נחשב בעל פוטנציאל אדיר ומושא הפנטזיה של חברות תרופות ● האם התרופות נגד השמנה הרסו את החלום, ואיך ינסו התרופות הבאות בצנרת לפצח את השוק

החשיפה לישראל השתלמה בפברואר / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

זו שהפתיעה ואלו שאיכזבו: מאחורי המהפך בשוק הגמל בפברואר

קופות הגמל וקרנות ההשתלמות רשמו תשואה חיובית יוצאת דופן בפברואר ● בכלל, שזינקה לפסגה, שמרו על חשיפה לבורסה בת"א גם ברגעי השפל - "מאמינים בשוק המקומי" ● מנהלי השקעות על הפתיחה הפושרת של חודש מרץ: "טבעי שאחרי עליות כל כך חזקות, לוקחים קצת אוויר"

אתר בניה בהולד / צילום: שלומי יוסף (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

קניתם דירה חדשה מקבלן? כנראה שלא תקבלו אותה בזמן

על רקע מחסור של עשרות אלפי עובדים בענף הבנייה, כמעט כל מי שרכש בשנים האחרונות דירה חדשה וטרם קיבל אותה, נמצא באי-ודאות לגבי מועד קבלת המפתח ● התוצאה: טריגר נוסף לעליית מחירי דירות יד שנייה

תל אביב. החלטת ביהמ''ש הפחיתה משמעותית ואף ביטלה תשלום היטלי השבחה ברבעים 3 ו-4 / צילום: שלומי יוסף

עיריית תל אביב או בעלי הדירות: מי ינצח במאבק ששווה מיליארדים

לאחר שביהמ"ש ביטל היטלי השבחה לרובעים 3 ו-4 בת"א בהיקף של מיליארד שקל לפחות, עיריית ת"א מנסה להילחם על גביית הכספים והגישה בקשת ערעור לעליון ● לטענת העירייה, כיום ישנם 1,900 הליכי ערר על גביית היטלי ההשבחה ברובעים אלה

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת ● מטבעות הקריפטו איבדו גובה אחרי שרשמו שיאים ● הורדת דירוג לאג"ח של אלקטרה פאוור ● לאומי: תפוקת הנפט היומית תצמח ל-13.6 מיליון חביות ● בנק אוף אמריקה: ייתכן והשוק מתחיל לפקפק בכך שהפד יבצע הפחתות ריבית של 75 נקודות בסיס בשנת 2024 ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה 

אמנון שעשוע, מייסד ומנכ''ל מובילאיי / צילום: מובילאיי

מובילאיי סוגרת יחידה ומפטרת 130 עובדים, מתוכם כ-90 בישראל

חברת הטכנולוגיה לרכב מובילאיי סוגרת את יחידת ה-After Market ומפטרת כ-3.5% ממצבת העובדים בחברה ● אמנון שעשוע, מנכ"ל החברה: "המשך פעילות היחידה כבר אינו כדאי"

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה שמשגעת את העולם עומדת לקנות אותם בעסקת ענק: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● "לעובדים היה קשה לתפקד דווקא כשהבינה המלאכותית 'התפוצצה'"

מרוואן עיסא / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

ארה"ב מאשרת: רמטכ"ל חמאס מרוואן עיסא חוסל

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב מאשר: מרוואן עיסא חוסל בתקיפת צה"ל ברצועה  ● אזעקות בגליל העליון, צה"ל תקף מטרות של חיזבאללה בלבנון • מטרה אווירית חשודה חצתה לשטח ישראל ממרחב ים סוף - ונפלה בשטח פתוח, צפונית לאילת • הותר לפרסום: סמ"ר מתן וינוגרדוב נפל בקרב בצפון הרצועה ● עדכונים שוטפים

מימין: אלי פסח, ד''ר להבית אקרמן וטוני כהן / צילום: אוראל עזרא

רשת מכבי אסתטיקה משנה מודל פעילות ומקימה רשת שותפים בפריסה ארצית

במסגרת המהלך תעניק הרשת שירותים אסתטיים באמצעות מרכזים רפואיים, מרפאות וקליניקות פרטיות, במקביל למודל הקודם במסגרתו השירותים הוענקו בחמשת המרכזים הרפואיים של הקופה

עו”ד יעקב אטרקצ’י, בעל השליטה ומנכ''ל אאורה / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

יעקב אטרקצ'י מפנק את המשקיעים בתשואה ומסדר משכורת נאה לבנו

מניית חברת הבנייה אאורה זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה ● כעת היא מפרסמת דוחות חזקים ולצידם מבקשת לאשר את תנאי העסקת בנו של הבעלים כמנהל חטיבת הנכסים המניבים עבור יותר מחצי מיליון שקל בשנה

טוקיו, יפן. השינוי קרוב? / צילום: טלי בוגדנובסקי

לראשונה מזה 17 שנה: יפן העלתה את הריבית

הבנק המרכזי ביפן הודיע הלילה על שינוי היסטורי לאחר 17 והעלה את הריבית במדינה ל-0.1% ● זאת לאחר שאפילו משבר האינפלציה העולמי ב־2022 לא הביא את יפן לחרוג ממדיניות הריבית השלילית ● בין הסיבות לשינוי: עליות שכר חדות

אתר בניה בישראל / צילום: שלומי יוסף

השרים כבר חגגו, אבל רק 1,000 עובדים זרים הגיעו לישראל

מספר עובדי הבנייה הזרים שהגיעו מתחילת המלחמה עומד על כ-1.5% בלבד מהכמות המתוכננת, אך שרי הפנים והבינוי והשיכון כבר חגגו בקבלת פנים

ערן וולף. פרש מתפקיד מנכ''ל מימון ישיר אחרי 18 שנה / צילום: גבע טלמור

בגלל הריבית והמלחמה: ההפרשות להפסדי אשראי של מימון ישיר הוכפלו

חברת המימון לרכב הגדולה בישראל הפרישה אשתקד כמעט רבע מיליארד שקל להפסדי אשראי, בעיקר בגלל השפעות הריבית הגבוהה ● ברבעון הרביעי גרמה המלחמה להחרפת קשיי הלווים והגבייה, והרווח כמעט נעלם

ראש הממשלה בנימין נתניהו וקנצלר גרמניה, אולף שולץ, בפגישתם היום / צילום: קובי גדעון-לע''מ

קנצלר גרמניה שינה את הטון. האם ישראל תאבד את הידידה החשובה באירופה?

קנצלר גרמניה אולף שולץ התייצב בביקור רשמי לצד ישראל, אך שינה את הטונים מבעבר ● הוא הטיל ספק בתועלת הפעולה הצבאית ברפיח בשל ריבוי הרוגים פלסטינים והזהיר מפני אסון הומניטרי ברצועה ● במקביל, מדינות באיחוד מקדמות החלטות אנטי-ישראליות

רינת אשכנזי, הכלכלנית הראשית, הפניקס בית השקעות / צילום: טומי הרפז

הכלכלנית הבכירה שלא חוששת להשקיע "גם במקומות אקזוטיים כמו הודו ויפן"

רינת אשכנזי מהפניקס בית השקעות טוענת שהמניות בת"א דווקא הציגו תשואה סבירה בשנה האחרונה, וכי ההשוואה למדדי וול סטריט עושה להן עוול ● היא סבורה שסוכנויות הדירוג יופתעו לטובה מהכלכלה המקומית, ממליצה לפזר את ההשקעות ומאמינה בבנקים, חברות ביטוח ורשתות מזון

ולדימיר פוטין בנאום לאחר הבחירות ברוסיה. נבחר ל-6 שנים נוספות / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

פוטין נבחר לנשיא בפעם החמישית. מה צפוי עכשיו לרוסיה?

בעוד שהניצחון של ולדימיר פוטין בבחירות לנשיאות רוסיה לא מפתיע, היקף הניצחון שלו - עם כ-88% מהקולות - עלול לתת לגיטימציה למורשת ולמלחמה התוקפנית שלו ● הקדנציה החמישית בתפקיד תתמקד ככל הנראה במלחמה באוקראינה - ובלוודא שהרוסים ימשיכו לתמוך בה

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

מפעילים לחצים אדירים: שרי הליכוד מתנגדים להקמת תחנת כוח חדשה

שרי הליכוד מפעילים לחצים אדירים אבל מנכ"ל מנהל התכנון נחוש לקדם תחנת כוח חדשה במטרופולין גוש דן ● עדיין לא ברור האם הצורך למנוע עלטה מאזרחי ישראל יגבר על שיקולים פוליטיים צרים; במשרד האוצר מזהירים מפגיעה משקית של מיליארדי שקלים ● וראש מטה התכנון מזהיר "מי שירים את ידו נגד יצטרך לתת הסברים בוועדת חקירה ממשלתית"