גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך מצא את עצמו צוקרברג בצד של טראמפ, ונגד טוויטר

מארק צוקרברג מחושב עסקית ודואג לאימפריית הרשתות החברתיות שהקים, בעוד שג'ק דורסי פוליטי ותזזיתי • זו לא הפעם הראשונה ששני מנהלי הרשתות החברתיות הפופולריות מתעמתים על סוגיית חופש הביטוי, כשברקע מרחפת סכנה לעתיד החברות שהקימו

איך מצא את עצמו צוקרברג בצד של טראמפ, ונגד טוויטר / צילום: Associated Press
איך מצא את עצמו צוקרברג בצד של טראמפ, ונגד טוויטר / צילום: Associated Press

ביום חמישי בערב היה ג'ק דורסי, מייסד ומנכ"ל טוויטר, בביתו בסן פרנסיסקו, ושוחח עם מנהלים בחברה. לפי "ניו יורק טיימס", השיחה הופסקה בשל ציוץ של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, שבו נכלל המשפט: "כאשר הביזה מתחילה, הירי מתחיל", בהקשר לעימותים בין המשטרה למפגינים במיניאפוליס. לפי הדיווח, קבוצה של יותר מעשרה בכירים בטוויטר דנו בשאלה האם הפוסט דוחף לאלימות. דורסי הכריע לסמן את הציוץ כ"מאדיר אלימות", ולחסום את האפשרות לעשות לו לייק או לצייץ אותו מחדש.

ההחלטה הזאת הביאה לשיא את המתח שבין הנשיא האמריקאי לרשת החברתית שאיפשרה לו להפיץ את מסריו באופן רחב ויעיל, גם אם כללו פייק ניוז, הסתה ואיומים. במהלך השבוע שעבר סימנה טוויטר שני ציוצים נוספים של טראמפ, הפעם בהקשר של היותם לגרסתה פייק ניוז. בתווך איים טראמפ לסגור את טוויטר ולהטיל עליה רגולציה, ובמידה רבה גם קיים - בחמישי בלילה הוא חתם על צו נשיאותי שמפחית את ההגנות על הרשתות החברתיות.

האלגוריתמים מעודדים גם שקרים?

הנושא של מעורבות בציוצים ובפוסטים של פוליטיקאים עומד במרכז דיון ציבורי בחודשים האחרונים. השבוע האחרון הדיון הזה העמיד בשני צידי המתרס את דורסי ואת מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק. "פייסבוק לא תהיה הפוסקת של מה מכל מה שנאמר ברשת הוא אמת", אמר צוקרברג בראיון ל"פוקס ניוז" בעקבות החלטת טוויטר. בכך מצא את עצמו צוקרברג בצד של טראמפ, שאף צייץ ציוץ עם הציטוטים שלו.

בתגובה צייץ דורסי: "נמשיך לסמן מידע שגוי או שנוי במחלוקת בנוגע לבחירות ברחבי העולם. זה לא הופך אותנו לאלו שפוסקים מה האמת... הכוונה שלנו היא שאנשים יכריעו בעצמם". פייסבוק היא רשת חברתית גדולה משמעותית, שמגיעה לכ-1.7 מיליארד משתמשים יומיים - פי חמישה מזה של טוויטר. עם זאת, גם טוויטר היא בעלת השפעה לא מעטה על השיח הציבורי.

זו אינה הפעם הראשונה שצוקרברג ודורסי מנהלים דיון פומבי על חופש הביטוי וגבולותיו. באוקטובר האחרון נאם צוקרברג באוניברסיטת ג'ורג'טאון, והתייחס בין היתר להחלטה שלא לצנזר מודעות פוליטיות. לדבריו, פייסבוק מעוניינת לאפשר לאנשים חופש ביטוי בהתאם לחוקה האמריקאית וכחלק מהמסורת האמריקאית, שאפשרה בין היתר את עלייתה של התנועה לזכויות האזרח, אשר פעלה לסיום האפליה נגד אפרו-אמריקנים, ומזוהה עם מרטין לותר קינג.

בתגובה לנאום אמר דורסי כי בעוד ש"אנחנו מדברים הרבה על חופש ביטוי", אין מספיק שיח על האופן בו האלגוריתמים של רשתות חברתיות מדגישות תכנים מסוימים, ומעניקות להם עדיפות וחשיפה לקהלים רחבים יותר. "לא היה לכך ייצוג בנאום הזה", אמר דורסי.

צוקרברג מהמר על קריאה לרגולציה

דורסי (43) נחשב לפחות מוכר מצוקרברג, ובגלל גודלה של פייסבוק, הוא גם פחות משפיע ממנו. בעוד שצוקרברג תופס את עצמו כראש מעצמה, דורסי משמש במקביל כמנכ"ל של חברה ציבורית נוספת, חברת התשלומים סקוור. דורסי אמנם ייסד את סקוור, אבל ביצוע במקביל של שני תפקידי מנכ"ל הוא חריג. הדבר הזה אף הוביל לכך שאליוט מנג'מנט, קרן השקעות אקטיביסטית, דרשה את הדחתו של דורסי לפני כשלושה חודשים בטענה שטוויטר צריכה מנכ"ל במשרה מלאה. אליוט, קרן שהקים המיליארדר הרפובליקני פול סינגר, נסוגה בסופו של דבר מהדרישה. דורסי גם היה אמור לבלות כמה חודשים באפריקה במהלך 2020, תוכנית שנגוזה בגלל הקורונה.

הסיפורים הללו מוכיחים כי דורסי וצוקרברג תופסים את התפקיד שלהם באופן שונה. בזמן שדורסי מחלק את זמנו בין שתי חברות, צוקרברג מבצע סקרים כדי לבדוק את מידת הפופולריות שלו ומנטר דעת קהל שלילית, בדומה לפוליטיקאים. באופן כללי, נראה שהוא הרבה יותר מחושב, ושהצעדים בהם נוקט מייסד פייסבוק נועדו יותר מהכל כדי לשמר את עוצמתה. זה בא לידי ביטוי בשתי החלטות: הקריאה שלו להטלת רגולציה על הרשתות החברתיות והמניעה שלו מבדיקה של פוסטים של פוליטיקאים.

בעבר אמרה שריל סנדברג, מספר 2 בפייסבוק, כי "אפשר לפרק אותנו, או חברות טכנולוגיה אחרות, אבל זה לא יפתור את הסוגיות מהן אנשים מודאגים, הדבר הנכון לעשות הוא לייצר את החוקים הנכונים עבור האינטרנט". סנדברג גם טענה כי כל חברות הטכנולוגיה מתמודדות עם הבעיות הבוערות של התעשייה, כמו אבטחת בחירות ופרטיות, ללא קשר לגודלן, ולכן יש צורך ברגולציה. מבחינת צוקרברג ופייסבוק, הקריאה להטיל רגולציה היא ניסיון להציל את המצב - במקום לחכות שיפרקו אותה, בפייסבוק עברו לאסטרטגיה של הכרה בבעיה וניסיון לקחת חלק בעיצוב הפתרון.

ההחלטה של פייסבוק לא לבדוק פוסטים שפורסמו על ידי פוליטיקאים, עשויה להיות חלק מתפיסת עולם אמיתית, אך אולי גם ניסיון לא להתעמת עם הממשל האמריקאי ובראשו הנשיא טראמפ, שהתנהלותו לא צפויה. ההחלטה של צוקרברג ספגה ביקורת רבה, אך אירועי סוף השבוע מראים כי אולי הוא נקט בדרך הזהירה והחכמה - הוא הבין כנראה שסימון פוסטים של פוליטיקאים יעלה אותו על מסלול התנגשות בלי נמנע עם טראמפ, כפי שקרה לדורסי.

"טוויטר לא ליברלית ולא שמרנית"

גם בעבור טוויטר ודורסי זאת לא הייתה החלטה קלה, למרות שדורסי נחשב לתומך בתנועת "חיי שחורים נחשבים" (באנגלית: Black Lives Matter, בקיצור - BLM), שהוקמה ב-2013 כתנועת מחאה נגד אלימות שוטרים כנגד אזרחים אפרו-אמריקאיים. לפי כתבה ב"ניו יורק טיימס", קדמו להחלטות הללו חודשים ארוכים של התלבטויות בקשר לאופן שבו טוויטר צריכה לנהוג כלפי פוליטיקאים, ובכלל. לפי "וול סטריט ג'ורנל", דורסי אמר בעבר כי הציבור צריך להיות מודע לדעות של פוליטיקאים, מבלי שמסננים אותן וטען כי טוויטר כחברה אינה נחשבת לליברלית או לשמרנית.

ההתנהלות של דורסי מדגישה במידה רבה את אוזלת היד של צוקרברג ופייסבוק, שנראה שההתנהלות שלהם מעוצבת על פי האינטרסים העסקיים של החברה. קשה להיות בטוח שצוקרברג לא שם לנגד עיניו רק את ההשלכות השליליות של הפלטפורמה שלו. למעשה, כתבה נרחבת שפורסמה בשבוע שעבר ב"וול סטריט ג'ורנל" מראה כי פייסבוק התעלמה מדוח פנימי ששיקף את הבעייתיות של הרשת החברתית, למשל יצירת קיטוב חברתי ותפוצה רחבה יותר של פוסטים קיצוניים.

בפייסבוק טענו שנעשו צעדים לפתור את הבעיה, אך לא ניתן להתעלם מהרוח שעולה מהכתבה - פייסבוק חוששת מצעדים שיפחיתו את המעורבות של גולשים ברשת החברתית, דבר שייתרגם לפחות שהיה בפלטפורמה ובהמשך לפגיעה בהכנסות. לפי אותה כתבה, בפייסבוק חששו כי שינוי האלגוריתם יוביל להפחתת החשיפה של פוסטים מהצד הימני של המפה הפוליטית, דבר שיעורר עליה ביקורת נוספת ואולי יוביל גם לצעדים רגולטוריים נגדה.

מנגד, דורסי נקט בצעדים שמסכנים את עתידה של טוויטר. צוקרברג אמר בעבר, במידה רבה של צדק, כי לפייסבוק יש משאבים גדולים משמעותית מאלו של טוויטר, דבר שיאפשר לה לשפר את המערכת. המשאבים של טוויטר מוגבלים יותר ויהיה לה קשה להתמודד עם רגולציה גדולה יותר, שתחייב שינויים טכנולוגיים. ואולי זה דווקא הפוך - לפחות מבחינה ציבורית, דורסי מציג את עצמו כניגוד של צוקרברג, כקול שפוי ואחראי יותר. 

***גילוי מלא: "המשרוקית של גלובס" משתתפת בתכנית בדיקת העובדות של פייסבוק במסגרתה היא בודקת מידע החשוד כחדשות-כזב, המופץ ברשת החברתית בישראל בשפה העברית. בתכנית משתתפים עשרות ארגונים לבדיקת עובדות בעולם העומדים בתקן של הרשת הבינלאומית - IFCN, והיא כוללת תשלום בגין עבודתם של הארגונים במדינות השונות.

עוד כתבות

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

לקראת כניסה לישראל: משלחת של קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין נפגשה עם יבואנים

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך