דיווחים: ארה"ב שוקלת להטיל סנקציות נוספות על "צינור הגז של פוטין"

לפי הדיווחים, הסנקציות הקיימות, שנכנסו לתוקף בדצמבר וגרמו לחברה השוויצרית שהניחה כ-93% מתוואי הצינור להפסיק את העבודה עליו שבועות לפני סיומו, עשויות להתרחב לחברות גרמניות או רוסיות שישתפו פעולה עם העבודות להשלמתו

נורד סטרים 2. צינור הגז של פוטין / צילום: רויטרס
נורד סטרים 2. צינור הגז של פוטין / צילום: רויטרס

מחוקקים אמריקאים שוקלים להטיל בשבוע הקרוב סנקציות נוספות על צינור הגז הרוסי-אירופי "נורד-סטרים 2", שנועדו למנוע את השלמתו בחודשי הקיץ הקרובים; כך דיווחו כלי התקשורת בארה"ב ובגרמניה. לפי הדיווחים, הסנקציות הקיימות, שנכנסו לתוקף בדצמבר וגרמו לחברה השוויצרית שהניחה כ-93% מתוואי הצינור להפסיק את העבודה עליו שבועות לפני סיומו, עשויות להתרחב לחברות גרמניות או רוסיות שישתפו פעולה עם העבודות להשלמתו.

ממשלת רוסיה וחברת "גזפרום" שאחראית למחצית ממימון הפרויקט ביחד עם בנקים וחברות אנרגיה אירופאיות, השיטה בחודשים האחרונים לאזור ספינה שיכולה באופן תיאורטי להשלים את הנחת הצינורות הכפולים שיחברו את התוואי הקיים עד לקו החוף הגרמני. הספינה, "אקדמיק חרסקי", כבר עוגנת בנמל גרמני באי רוגן. היא פעלה במזרח הרחוק בדצמבר, אז הופסקו העבודות של חברת Allseas השוויצית, והועברה מערבה, ככל הנראה בניסיון לנצל את חודשי הקיץ, שבהם הים הבלטי רגוע יחסית, כדי לסיים את העבודה. ממשלת רוסיה הודתה כי הסנקציות האמריקאיות יעכבו את הפרויקט, אולם הבטיחה כי יש ביכולתה לסיים אותו באופן עצמאי.

הנושא עומד במרכז עימות לא רק בין ארה"ב לרוסיה, אלא גם בין ארה"ב לגרמניה. באופן רשמי, הסנקציות נועדו למנוע "תלות מסוכנת של אירופה" באנרגיה רוסית, אך ברלין מבהירה כי מדובר בפגיעה בריבונות שלה. אם יושלם תוואי הצינור החדש, יוזרמו כ-110 מיליארד מטר מעוקב גז טבעי מרוסיה לגרמניה, שתהפוך למפיצת הגז הרוסי הגדולה ביותר באירופה. הגז מיועד לתעשייה הגרמנית וכן למדינות מרכז אירופה. קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, לפי הדיווחים בימים האחרונים, קיימה "שיחות סוערות" עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בנושא.

נכון לעכשיו, אין דיווחים לגבי אופי הסנקציות החדשות, אולם לפי ההערכות הן עלולות לכלול איום למנוע כניסה לארה"ב לכל חברה או אדם שישתפו פעולה עם הנחת הצינור על קרקעית הים הבלטי. אפשרות נוספת, שנחשבת ל"חציית קו אדום" על ידי האמריקאים, תהיה הטלת סנקציות על חברות אירופאיות המעורבות בפרויקט, או על "גזפרום". הסנטור טד קרוז, שיזם את הסנקציות הקודמות, צייץ מחדש בעמוד ה"טוויטר" שלו ידיעה המדווחת על הרחבת הסנקציות האפשרית. ארה"ב דורשת מגרמניה להקים טרמינלים לגז נוזלי (LNG) שהיא מייצרת ומייצאת, ולהפסיק או להפחית את יבוא האנרגיה מרוסיה.

אם יורחבו הסנקציות, ייתכן כי המחוקקים האמריקאים יציגו הצעת חוק כבר מחר (שני) בנושא. הצעה זו תצטרך לעבור את אישור הקונגרס ולקבל גם את אישורו של הנשיא טראמפ, שאמר בעבר כי הגרמנים "נשלטים לחלוטין" על ידי מוסקבה בשל תלותם בגז הטבעי.