קנס של 1.2 מיליון שקל לבזן על רשלנות ועבירות זיהום אוויר

בית המשפט קנס את בזן במסגרת הסדר גישור מול המשרד להגנת הסביבה בגין רשלנות וגרימת זיהום אוויר חמור • ארגוני הסביבה טוענים שמדובר בקנס נמוך עד כדי "מגוחך", שלא משקף את הפגיעה הבריאותית והסביבתית של פעילות החברה

השריפה בבז"ן בדצמבר 2016 / צילום: ד"ר אילן מליסטר, המשרד להגנת הסביבה
השריפה בבז"ן בדצמבר 2016 / צילום: ד"ר אילן מליסטר, המשרד להגנת הסביבה

בית משפט השלום בחיפה הרשיע במסגרת הסדר טיעון את חברת בתי הזיקוק לנפט בע"מ (בזן) בכל העבירות שיוחסו לה בכתב אישום שהוגש נגדה, ובהן עבירות של מעשי פזיזות ורשלנות ועבירות סביבתיות של זיהום אוויר והפרות היתרים, והטיל עליה קנס כספי בסך של 1.2 מיליון שקל. כמו כן הודו והורשעו 3 מנהלים בבזן, ובהם סמנכ"ל הקבוצה, באחריות נושאי משרה לעבירות סביבתיות, וכן הוטלו עליהם קנסות בסך של בין 30-50 אלף שקל.

בגין שריפת ענק שפרצה בסוף דצמבר 2016 במכל שהכיל חומר מסוכן בבתי הזיקוק במפרץ חיפה, אשר השיאה ענן שחור לגובה רב במשך שעות רבות וגרמה לזיהום אוויר חזק ובלתי סביר, הגישה פרקליטות המדינה בשם המשרד להגנת הסביבה, כתב אישום נגד חברת בזן ומנהלים בה - יריב גרץ, צחי שפירא ורון עובדיה. השריפה פרצה ביום 25 בדצמבר 2016, במכל אחסון דלקים שנמצא ב"חוות המכלים" של בזן במפרץ חיפה, בו אוחסנה תערובת נוזלית של איזומראט ו-C-9, חומר שהוא מרכיב בבלילת בנזין. חומרים אלו נחשבים לדליקים, מסרטנים ומסוכנים כהגדרתם בחוק החומרים המסוכנים. בעקבות השריפה, היתמר עשן שחור במשך שעות רבות מעל לאזור שגרם לזיהום אוויר חמור.

כעולה מכתב האישום המתוקן, בו הודו הנאשמים והורשעו במסגרת הסכם גישור בחלוף 4 שנים, במסגרת בדיקה שגרתית יום לפני השריפה של אחד מעובדי חוות המכלים בבזן, התגלה כי הגג הצף של המכל שקע בתוך איזומראט (התערובת הנוזלית). כתוצאה משקיעת הגג נחשפה כמות איזומראט של כ-200-300 מ"ק לאטמוספרה, וגרמה לפליטת פחמימנים וכן ליצירת אווירה נפיצה אשר עלולה לגרום לשריפה. צוותי כיבוי וחירום של בזן החלו בביצוע פעולות תפעוליות לחשיפת הגג השקוע ואולם בבוקר יום השריפה, תוך כדי התזת מים מגובה של כ-10 מטרים לתוך המכל לצורך הדחת האיזומראט לצדי הגג הצף, פרצה שריפת ענק אשר הציתה את הדלקים שבמכל והאירוע יצא מכלל שליטה. כוחות כיבוי והצלה שהוזעקו למקום, פעלו שעות רבות לכיבוי השריפה.

לפי המשרד להגנת הסביבה, ההשפעה הבריאותית של חשיפה ישירה או עקיפה למזהמים שנפלטו לאוויר כתוצאה מהשריפה עלולה לגרום לתחלואה מסוגים שונים, ובהם מחלת הסרטן, תחלואה לבבית, נשימתית, פגיעה במערכת העצבים והשפעות בריאותיות שונות שמידתן תלויה ברמת החשיפה ומשכה. הנאשמים הודו באחריותם לאירוע השריפה שנגרם כתוצאה מהתנהלותם, בין היתר מאחר שלא קיימו את נהלי חברת בזן ולא הטמיעו אותם בקרב עובדיה, לא קיימו את הוראות ההיתרים המחייבים אותם מכוחם של הדינים הסביבתיים.

בקואליציה לבריאות הציבור קיבלו הבוקר את הבשורה באכזבה רבה. "על רשלנות פושעת המסכנת מאות אלפי תושבים וגורמת לזיהום אוויר קשה ובלתי סביר, היה מתבקש להשית קנס הגבוה משמעותית ואף מאסר בפועל לבכירים", אומרת רוית שטוסל, מרכזת הקואליציה. "הסכום אליו הגיעו הוא כסף קטן בשביל חברת בזן ומנהליה ואין כאן כל הרתעה או לקיחת אחריות. נכחנו בחלק מהדיונים ויצאנו חיוורים בכל פעם, הפער בין חומרת המעשים והתוצאה ובין הקלות בה הוצגו על ידי החברה היה מקומם ומפחיד. למתחם בזן אין מקום בלב המטרופולין והגיע העת לקבל את ההחלטה לסגירתו ולקידום חזון חדש למפרץ ולמדינה כולה במקומו".

תגובת בזן להסדר טיעון: "החברה ומנהליה לקחו אחריות על האירוע, שהטיפול בו נוהל באופן מקצועי והסתיים ללא כל נפגע. בזן הפיקה לקחים והיא ממשיכה לעמוד בסטנדרטים המחמירים ביותר בתחום".