גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טראמפ בעקבות ניקסון: ספר הספרים, הרוב השקט והחוק-והסדר

נשיא במצור, חמישה חודשים בדיוק לפני הבחירות, מחפש פתחי מילוט ● הוא מגייס את אלוהים ומאמץ דימויים בני 50 שנה ● הוא רוצה לשלוח את הצבא אל הערים, הנופלות בידי ״בוזזים, סכינאים, שמאלנים קיצונים וכל מיני החלאה והזוהמה״ ● תנועת מחאה לגיטימית מאיימת ליפול בידי מסיתים

טראמפ מחוץ לכנסיית הנשיא ביום שני. רימוני גז מדמיע הושלכו, קליעי גומי נורו, ואלות נשלפו כדי לפנות את המחאה השקטה בסמוך   / צילום: Patrick Semansky, Associated Press
טראמפ מחוץ לכנסיית הנשיא ביום שני. רימוני גז מדמיע הושלכו, קליעי גומי נורו, ואלות נשלפו כדי לפנות את המחאה השקטה בסמוך / צילום: Patrick Semansky, Associated Press

קודם כול, הערה סמנטית: התרגום העברי של המלה 'ביבליה' (יוונית במקור), על כל גרסותיה בלשונות המערב, כולל 'בייבל' (bible) באנגלית, אינה 'תנ"ך'. הביבליה הנוצרית אמנם כוללת גם את התנ"ך העברי, אבל בעיקר את האוונגליון הנוצרי ושורה של ספרים חיצוניים, שהיהודים לא כללו בתנ"ך, כמו ספרי המכבים, יהודית וטוביה. התרגום 'תנ"ך' הוא אפוא מטעה ומבלבל. אפשר לתרגם 'כתבי הקודש', אבל אני אשתמש להלן ב'ביבליה'. איתכם הסליחה.

הנשיא דונלד טראמפ חצה שלשום את הכביש מן הבית הלבן אל כנסיית סנט' ג'ון, הידועה גם כ"כנסיית הנשיאים", מפני שכל נשיאי ארה"ב ב-200 השנה האחרונות התפללו בה, או העמידו פנים שהם מתפללים. היא שייכת לזרם קטנטן אך רב השפעה של הכנסייה הפרוטסטנטית באמריקה, האפיסקופלים. זה לא שטראמפ אספיקופלי, וזה לא שהוא מתפלל בכנסיות. אבל הוא חצה את הכביש כדי לנופף בעותק של הביבליה בחזית סנט ג'ון.

כדי לאפשר את מסע הביבליה של המפקד העליון, משטרת וושינגטון נצטוותה לפזר בכוח מפגינים לא-אלימים, שנאספו בגן הציבורי בחזית הבית הלבן. הם מחו על הריגת ג'ורג' פלויד, שחור בן 46, בידי משטרת מיניאפוליס, במדינת מינסוטה, ביום ד' שעבר. את הוראת הפיזור נתן שר המשפטים ויליאם באר בכבודו ובעצמו.

רימוני גז מדמיע הושלכו, קליעי גומי נורו, שוטר אחד נראה מכה צלם טלויזיה, ללא כל פרובוקציה. את הדי היריות היה אפשר לשמוע ללא קושי בגן הוורדים של הבית הלבן, שבו טראמפ נשא נאום קצר, והודיע כי בדעתו להיות "נשיא החוק והסדר".

הוא "בעל בריתם של המפגינים בדרכי-שלום", אבל האלימות בערים היא מעשה של "טרור פנימי", הוא אמר. הוא איים לשגר את צבא ארה"ב, כדי להשיב על כנם את החוק-והסדר, אם ראשי הערים ומושלי המדינות לא יעשו כן בעצמם. משסיים את הנאום, הנשיא ובכירי יועציו, כולל בתו וחתנו היהודיים, יצאו לדרך, אל הכנסייה.

רוח הקודש לא נשבה שם

סנט ג'ון טעמה לילה אחד קודם את טעם האלימות. אחד המתפרעים הצית דלקה קטנה במרתף הכנסייה. היא כובתה מיד, אבל היא הייתה תזכורת לסכנה האורבת לתנועת המחאה מצד רדיקלים ובריונים, שהסתננו אל שורותיה. הנשיא ושר המשפטים שלו מטילים את האחריות על יישות, הקוראת לעצמה 'אנטיפה' (אנטי-פשיסטים). הנשיא הכריז עליה ביום א' "ארגון טרור פנימי", והוא ובאר מתארים אותה כ"רדיקלית שמאלית".

טראמפ קיבל את הזדמנות-הצילום שלו. הוא לא אמר בחזית הכנסייה שום דבר שהייתה בו רוחניות או דתיות. הוא לא ציטט אף מלה אחת מכתבי הקודש. הוא אפילו לא פתח את הביבליה. "האם זו הביבליה שלך?" שאל אותו בצעקה אחד הכתבים. הנשיא משך בכתפיו. "זו ביבליה", הוא ענה. שפתיו נשארו קפוצות.

ג'סטת הנפנוף של ספר הספרים לא נועדה לנסוך את רוח הקודש. הנשיא לא הזכיר רחמים, או מחילה או אהבת בריות. הוא לא דיבר על עמידה בפיתויים. ארך אפיים ורב חסד אינו התיאור המוצלח ביותר לאוסף תכונותיו. בחזית הכנסייה הוא עורר אסוציאציה של צלבן מן המאה ה-11, היוצא תחילה אל ערי עמק הריין כדי לטהר אותן מאויבי אלוהים, לפני שהוא מתחיל את מסעו לשחרור ארץ הקודש. את האלימות בערי אמריקה הנשיא כינה "פשע נגד אלוהים".

לא היה קשה להבין. בדיוק בעוד חמישה חודשים הנשיא יעמוד לבחירה חוזרת. הוא אינו יכול להרשות לעצמו לאבד אף אחד מתומכיו ב-2016, במיוחד לא מיליוני נוצרים אוונגליסטים בערים הקטנות של המערב התיכון ושל הדרום. הם סיפקו את הפרש נצחונו הזעיר במדינות קריטיות. הביבליה ו"פשע נגד אלוהים" נועדו בראש ובראשונה לאוזניהם.

נגד "הטירוריסטים הכחולים"

התיימרותו להיות "נשיא החוק-והסדר" נועדה גם בשבילם, גם בשביל מיליוני אמריקאים שההשתוללות האלימה מעוררת בהם חלחלה. יש סכנה ממשית שהמשתוללים ישמטו את הקרקע מתחת לרגלי המחאה הלא-אלימה. יש גם סימנים, שהפנייה אל אלימות אינה ספונטנית.

דיווחים בתקשורת תיארו אתמול מעמד במיניאפוליס, שבו פעיל חברתי שחור מטקסס, ששמו מייקל הולידיי, קרא למאות מפגינים "לחדול להעלות מס שפתיים".

"אש בוערת בעצמותיכם?", הולידיי צרח אל המיקרופון, "הבה נכבוש את הרחובות!" שומעיו הגיבו בתשואות, והניפו אגרופים קמוצים. אבל איש מקומי התקרב אליו, והזהיר אותו בשקט, "אם תצעדו, הם יכו בכם בכל כוחם". הולידיי מיהר להצטנן. "כרגע שמעתי שזה אולי לא יהיה הצעד הבטוח ביותר" (מתוך דיווח ב'ניו יורק טיימס')

הרחובות לא נכבשו אפוא, לא באותו הלילה. אבל בעינה עומדת הסכנה שלא הכול יעמדו בפיתוי להרחיב את המאבק. ב-48 השעות האחרונות באו ידיעות משורה של ערים על פגיעות, או על ניסיונות פגיעה, בשוטרים. שלושה נרצחו. אחרים נפצעו בניסיונות דריסה. צילומים של הפגנות מציגים ראיות אנקדוטיות לעוצמת האיבה למשטרה. מפגינים מתקרבים כדי נגיעה אל שוטרים חמושים, ומראים להם אצבע משולשת. מפגין אחד בחזית הבית הלבן נשא שלט, "בטלו את המשטרה". מפגין במיניאפוליס נשא שלט, "בטלו את תקציביהם של הטרוריסטים הכחולים" (=שוטרים).

 איפה היו 38,000 שוטרים?

שלטונות מינסוטה הודיעו אתמול כי הם פותחים חקירה נגד משטרת מיניאפוליס על הפרת זכויות האדם של שחורים בעשר השנים האחרונות. משרד החינוך של מיניאפוליס מבטל את שיתוף הפעולה שלו עם המשטרה המקומית. אוניברסיטת מינסוטה הודיעה שלא תזמין עוד את משטרת מיניאפוליס לאבטח מאורעות חשובים בקמפוס שלה. אכן, דיסקרדיטציה כמעט מלאה של המשטרה בעיר בעייתית של 425 אלף תושבים.

ואף כי משורה של ערים באות ידיעות על שוטרים המוסיפים להפעיל כוח מופרז נגד תושבים, בערים אחרות מצטיירת תמונה של אבדן עשתונות. אחת מהן היא ניו יורק. שם, עוד לפני שעוצר לילה נכנס אל תוקפו (ב-23:00), נרשמו בין יום ב' ליום ג' שורה של מעשי ביזה והרס רכוש. המשטרה עמדה באפס מעשה.

מהלך האירועים בעיר ניו יורק הביאו את מושל מדינת ניו יורק, אנדרו קואומו, לגינוי פומבי של ראש העיר ושל המשטרה. "הם לא עשו את עבודתם אתמול בלילה", אמר המושל, שיחסיו עם ראש העיר מעורערים זה זמן רב. "יש לנו 38,000 שוטרים במשטרת ניו יורק. זה כוח המשטרה הגדול ביותר בארה"ב. עליכם להשתמש ב- 38,000 איש ולהגן באמצעותם על רכוש ועל בני אדם... התבוננו בסרטונים. זו הייתה חרפה".

הנשיא טראמפ הגיב בשמחה גלויה לאידה של עיר מולדתו. הוא צייץ, ששני האחים לבית קואומו סבלו באותו היום עצמו. "ניו יורק נפלה בידי בוזזים, סכינאים, שמאל קיצוני וכל הסוגים האחרים של חלאות ושל זוהמה (lowlife&scum). המושל מסרב לקבל את הצעתי לשגר כוחות דומיננטיים של המשמר הלאומי. ניו יורק נקרעת לגזרים. כיוצא בזה, הרייטינג של פרדו ירד ב-50%!"

"פרדו" הוא כינוי גנאי שהוענק לכריס קואומו, אחיו הצעיר של המושל, המגיש תכנית חדשות ברשת סי.אן.אן. "פרדו" המקורי היה בנו של הסנדק בספר/סרט המאפיה המפורסם של מאריו פוזו.

כמו ריצ'רד ניקסון

הנשיא לשעבר ריצ'רד ניקסון /צילום : רויטרס

בשעה שהמפקד העליון של הכוחות המזוינים מנחם את עצמו בירידת הרייטינג של שנואי נפשו בתקשורת, התיימרותו להיות "נשיא החוק והסדר" הועמדה בקונטקסט הראוי. אתמול אחר הצהריים, כטוב לבו בשרשרת ארוכה של ציוצים, הוא שיגר ברגע נתון רק שתי מלים, באותיות גדולות, "הרוב השקט!"

"הרוב השקט" עמד במרכז תחייתו הפוליטית של ריצ'רד ניקסון, לפני 50 שנה ויותר. הוא חזר והציג את עצמו כנציג "הרוב השקט" של האמריקאים נגד מיעוט רדיקלי. התיימרותו היטיבה אתו מאוד. ב-1968 הוא נבחר בהפרש זעיר. ב-1972 הוא חזר ונבחר באחד ההפרשים הגדולים ביותר מאז ומעולם. בשתי הפעמים הוא הציג את עצמו כנשיא החוק-והסדר, אשר יגן על האמריקאים מפני אלימות קיצונית ברחובות עריהם. האלימות ההיא, בעיקר מצד שחורים, באה בעקבות רצח ד"ר מרטין לותר קינג, מנהיג התנועה לזכויות האזרח, המטיף המהולל נגד אלימות.

האם חוק-וסדר יעמיד את הרוב השקט לצד טראמפ? זה תלוי במידת הצלחתם של מסיתים רדיקליים לגייס תמיכה ב"כיבוש הרחוב". רדיקלים משולחי רסן מן השמאל יהיו התחמושת הכבדה והאפקטיבית ביותר בתרמילו של נשיא מעוט עכבות מן הימין.

רשימות קודמות ב yoavkarny.com וב https://tinyurl.com/yoavkarny-globes

ציוצים (באנגלית) ב twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול