מתגבשת תוכנית להפסקת חיובים כפולים בשוק התקשורת

משרד התקשורת יורה לספקיות האינטרנט להפסיק חיובים של לקוחות שלא עשו שימוש בחשבון שלהם במשך שנה • במקביל יוקם מאגר מידע בדומה להר הכסף שהלקוחות יוכלו להיכנס אליו ולקבל מידע על כל התשלומים לחברות התקשורת

יועז הנדל / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
יועז הנדל / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

מסתמן פתרון לאחת הבעיות הצרכניות הקשות בשוק התקשורת בישראל. ל"גלובס" נודע כי במשרד התקשורת מגבשים מתווה שיפתור את בעיית החיובים הכפולים בשוק התקשורת. על פי המתווה, גולש רשום שלא יהיה פעיל במשך כשנה, תחדל ספקית האינטרנט לגבות ממנו תשלום. במקביל, יוקם מאגר מידע שיאפשר ללקוחות להזדהות ולקבל מידע על כל התשלומים לחברות תקשורת.

אחת הבעיות הצרכניות הכאובות בישראל היא בעיית החיובים הכפולים. הכוונה היא ללקוחות שמשלמים למספר ספקי אינטרנט, למספר חברות שיחות בינלאומיות, כולל חיובים כפולים בשוק הסיטונאי בין חברות התשתית המפעילים הרוכבים עליהן. מדובר בעשרות מיליוני שקלים שמשלמים צרכני התקשורת מבלי שישימו לב.

הבעיה נפוצה בעיקר בשוק ספקיות האינטרנט והשיחות הבינלאומיות. לקוחות רבים עוברים מספק לספק ולא משלימים את הניתוק מהספקית הננטשת שממשיכה לגבות תשלום קבוע כל חודש לעתים למשך שנים. השוק הסיטונאי העצים עוד יותר את הבעיה כיוון שחולל מעבר גדול של לקוחות משוק שבו הלקוחות רכשו את שירותי האינטרנט שלהם דרך ספקית אינטרנט ובמקביל עם חברת תשתית, למצב שבו קבלו שירותי תקשורת אחודים דרך מפעיל חדש במסגרת חבילת טריפל.

בשוק השיחות הבינלאומיות המצב אפילו קשה יותר בגלל השיוכים שהיו נהוגים לפני שנים, כשנפתח השוק לתחרות. ישנם בישראל אלפי אנשים שמשלמים לחברות שיחות בינלאומיות שונות מבלי שיידעו בכלל, כולל במסגרת חבילות שכורכות אינטרנט ושיחות בינלאומיות וכל מיני חבילות מורכבות שכלל לא ידעו על קיומן.

בשנה האחרונה ניסה משרד התקשורת למצוא פתרון לבעיה, וכעת מסתמן פתרון אחרי שהמשרד ביקש כמה וכמה פעמים נתונים מהספקיות וגיבש עמדה. בשלב ראשון יודיע המשרד כי מפעיל או ספק אינטרנט שרואה שהלקוח לא השתמש בשירותיו במשך שנה ולא הפעיל את היוזר שלו תיפסק הגבייה מאותו לקוח.

במקביל, המשתמשים יוכלו להיכנס למאגר מידע ייעודי בדומה למנוע החיפוש הר הכסף שמופעל על ידי רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, להזדהות, ולקבל נתונים על כל החשבונות שהם משלמים לחברות תקשורת. בין אם מדובר על טלוויזיה, אינטרנט, טלפוניה וכו'. המאגר יסייע לאותם לקוחות שפחות עוקבים אחר התנועות בכרטיסי האשראי וכך יוכלו לדעת בקלות יחסית עבור מה הם משלמים.