גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אפליקציית התשלומים החדשה של משרד התחבורה: עולים על אוטובוס או רכבת - ומגלים רק בסוף החודש כמה זה עלה

בסוף יוני יושקו אפליקציות תשלום בתחבורה הציבורית, שניתן יהיה להשתמש בהן לצד הרב-קו • החישוב על התשלום ייערך רק בסוף החודש, בהתאם לפרמטרים שונים כמו היקף השימוש ומרחק הנסיעה • מי ירוויח ומי יפסיד? הנוסעים באוטובוס או ברכבת יידעו רק בדיעבד

מחכים בתור לעלות לאוטובוס / צילום: בר לביא, גלובס
מחכים בתור לעלות לאוטובוס / צילום: בר לביא, גלובס

לקראת סוף יוני יושקו בישראל אפליקציות התשלום בתחבורה הציבורית. האפליקציות החדשות, שיופעלו בידי שלוש חברות פרטיות, יהוו אופציה נוספת למשתמשים בתחבורה הציבורית לצד כרטיס הרב-קו, שבאמצעותו מתבצע התשלום היום. מטרת השימוש באפליקציה היא לפשט את התשלום בתחבורה הציבורית, ולאפשר למשתמשים לשלם על נסיעות שבוצעו מראש - מבלי לקנות חוזי נסיעה מבעוד מועד. הנוסעים ישלמו על כל נסיעה בנפרד, ובסוף החודש - תחשב האפליקציה בדיעבד את המסלולים שביצעו ותבחר עבורם את המסלול הזול ביותר בהתאם לנסיעות.

ואומנם, האפליקציות החדשות מבטלות את ההנחות הקיימות בשימוש בכרטיס הרב-קו - הערך הצבור והסדרי ה"חופשי חודשי" או ה"חופשי יומי" יבוטלו. הזכאים להנחות לקשישים, סטודנטים ובני נוער, יוכלו ליהנות מהנחה גם באפליקציה. לנוסעים לא תהיה ודאות ראשונית לגבי סכום התשלום שייגבה בסוף החודש, ובמקרים מסוימים התשלום באפליקציה עשוי להיות גבוה יותר מאשר שימוש ברב-קו.

שיטת התשלום החדשה באפליקציה היא שיטת תשלום "בדיעבד", ולא מונהגת במדינות נוספות - מדובר במודל ייחודי לישראל. היא תכלול שישה תעריפים שונים, והמחיר בסופו של דבר יחושב לפי רדיוס הנסיעה. התשלום הוא עבור נסיעה בודדת, עד התקרה היומית לפי המעגל, ולפי כלי התחבורה - אם הנסיעה התבצעה רק באוטובוסים, או בשילוב רכבות. הנוסעים לא יכולים לדעת מראש מהו התשלום עבור הנסיעות שלהם, והאם האופציה המשתלמת ביותר עבורם היא דווקא להמשיך להשתמש ברב-קו. נראה כי מדובר בשיטת חישוב שאומנם מפשטת את התהליכים עבור האפליקציות ומשרד התחבורה בשל הדיגיטציה שלה, אך אזרחים המעוניינים בוודאות באשר לתשלום, עלולים להיתקל בקושי ובצורך להתמודד עם חישובים מסובכים.

הנחות בהתאם לשימוש

במשרד התחבורה לא דוחפים את הציבור להשתמש באפליקציה, אלא רוצים לאפשר אופציית תשלום נוספת. התשלום עצמו והכדאיות תלויים בפרופיל השימוש של כל אדם באופן ייחודי. בניגוד לשיטת הרב-קו, שבה המשתמשים נהנים מ"ערך צבור" המוסיף סכום של 25% נוספים בטעינת הכרטיס מסכום של 30 שקל, ההנחות בתשלום באפליקציות, יחלו רק מסכומי שימוש של יותר מ-200 שקל. לחלק מהמשתמשים הקבועים, עדיין יהיה זול יותר להמשיך להשתמש בכרטיס הרב-קו. כך למשל, בנסיעות פנימיות בתוך ערי פריפריה, שם המחירים נמוכים מ-5.90 שקל.

דוגמה אחרת לחישוב הגמיש היא משתמשי החופשי חודשי; אם למשל, אדם גר בחולון ועובד בתל-אביב ורוכש חופשי חודשי עבור שימוש ב"טבעת 1" בעלות של 213 שקל, ומשתמש 22 ימים בחודש בתחבורה בציבורית, ישלם 215 שקל באפליקציה. ואומנם, אם במהלך החודש אותו אדם נסע פחות למשל בשל חופשת מחלה, השימוש באפליקציה יהיה משתלם וזול יותר. אם אדם נוסע עם רב-קו מתל-אביב להרצליה, הוא ישלם 21.5 שקל באמצעות הרב-קו (חופשי יומי), אך 16 שקל באפליקציה. האפליקציה בסיטואציות הנכונות "קונה" ללקוח את החופשי חודשי - בכך שהיא מפחיתה את החיוב, ומתאימה את המשתלם לפי השימוש בדיעבד.

הנחות באפליקציית התשלום

שיטת התמחור קובעת 6 מדרגות מרחק נסיעה המחושב באמצעות טווח אווירי; בנסיעה של עד 15 ק"מ ישלמו הנוסעים 5.90 שקלים, ועד לטווח של 25 ק"מ יהיה התשלום 10 שקלים. נסיעות של עד 15 ק"מ יעלו לכל היותר 13 שקלים ביום או 16 שקלים בנסיעה משולבת עם הרכבת (כרטיס חופשי-יומי בגוש דן עולה 13.5 שקלים).

תעריף הגיל גם הוא ישתנה; הנחה לגימלאים תינתן מגיל 62 עבור נשים ולא 60 כנהוג היום, וגברים יקבלו את ההנחה החל מגיל 67, ולא 65 - כך, מתאימים למעשה במשרד התחבורה את התעריפים לגיל הפנסיה הנהוג היום (השינוי יחול החל מפברואר 2021, גם בחוזי הרב-קו).

"לאנשים שאין להם רב-קו, לא נוסעים באופן קבוע, ולא רוצים להסתבך נניח עם ההטענה שלו, זו יכולה להיות אופציה טובה. אבל עבור מישהו שנוסע באופן קבוע על ציר בנימינה-תל-אביב ברכבת ומוסיף נסיעות באוטובוס עבור המייל האחרון, לא בטוח שזה יהיה פתרון העדיף", אומרת שמרית נוטמן, מנכ"לית ארגון 15 דקות, המקדם תחבורה ציבורית בישראל ומעודד הפחתת שימוש ברכב הפרטי. "היה טוב אילו משרד התחבורה היה בונה כלי שעוזר לנוסעים הקבועים להשוות בין עלות החוזה החודשי שלהם והתשלום שיוכלו לבצע באמצעות האפליקציה. זה גם יוכל לעזור לנוסעים להחליט אם להצטרף או לא, ולחסוך הרבה תסכול עבור אותם נוסעים שהאפליקציה היא לא חלופה עדיפה עבורם, אבל ייקח להם חודש שלם ואולי יותר כדי לגלות זאת".

דפוסי הנסיעה ייחשפו

אפליקציות הנסיעות החדשות יתופעלו באמצעות שלוש חברות מסחריות; מוביט, הופאון וישראכרט. משרד התחבורה לא השקיע כסף במעבר לתשלומים דרך האפליקציות הפרטיות, אך מבחינת החברות מדובר בהזדמנות לדריסת רגל בעולם התשלומים באפליקציות. בעוד כחודשיים אומנם תצטרף אליהם אפליקציה ממשלתית של הרשות לתחבורה ציבורית, אך כרגע הן הראשונות - מה שמעורר אי נוחות בנוגע לפרטיות המידע של הנוסעים - שאותן חברות ילמדו את דפוסי הנסיעה שלהם. במשרד התחבורה אמנם אוסרים על החברות לסחור במידע ולמכור אותו למפרסמים, אך החברות יוכלו להשתמש במידע כדי לפרסם ללקוחות בעצמן, והמשתמשים יוכלו לבחור שלא לקבל מהן מידע פרסומי.

עד כמה המידע הפרטי שלנו בידי החברות? במקרים רבים, מדובר בחוכמת הבדיעבד. בשנת 2016 האקרים פרצו לשרתי אובר וגנבו פרטים של כ-57 מיליון משתמשים. במקום להודיע לרשויות, לנהגים ולמשתמשים שהמידע הפרטי שלהם דלף, אובר שילמה כ-100 אלף דולר כדי "להשתיק" את ההאקרים, ורק בשנת 2017 הודיעה על הפריצה לרשויות, ובכך הנושא הגיע לבתי המשפט. 

עוד כתבות

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה