ממשלות, בנקים וחברות גייסו 150 מיליארד דולר ממכירת אג"ח קורונה

המגפה יצרה סוג חדש של אגרות חוב ואפשרה למנהלי קרנות לעבור מהשקעות של אחריות חברתית להשקעות ברפואה ובריאות

בורסת ניו יורק בימי הקורונה / צילום: Lucas Jackson , רויטרס
בורסת ניו יורק בימי הקורונה / צילום: Lucas Jackson , רויטרס

ממשלות, בנקים, חברות וארגונים רב לאומיים גייסו 151.5 מיליארד דולר עד סוף מאי ממכירת אג"ח קורונה, שהתקבולים שלהן מופנים באופן כללי לעבודה שקשורה למגפה, לפי מחקר של בנק BNP פאריבה.

ענקית התרופות פייזר, בנק אוף אמריקה ובנק אוף צ'יינה הן בין החברות שגייסו כספים בהנפקת אג"ח כאלו מאז פברואר, אם כי גם המנפיקים לא תמיד מגדירים את האג"ח הללו כאג"ח קורונה.

אין עדיין הגדרות ברורות לאג"ח הללו, וזו הדוגמה האחרונה להשקעות עם נימוקים רחבים והגדרות מעורפלות שמשכו מאגרים גדולים של הון בשנים האחרונות. חלק מהתקבולים של אג"ח הקורונה משמשים למימון פיתוח חיסונים או טיפולים, או כדי לתמוך במערכות בריאות ולרסן את ההתפרצות. במקרים אחרים, הכספים מופנים למאמצי הקלה ורווחה, אך אין מערכת שמתחקה אחרי השימוש הסופי בהם.

"אג"ח קורונה מרכזות יותר עניין מאג"ח רגילות לפי שעה", אמרה אגנס גורץ, מנהלת היחידה למימון בר־קיימא בבנק BNP פאריבה. הבנק הצרפתי היה החתם של 12 הנפקות אג"ח קורונה עד כה.

האג"ח הללו התבררו כאטרקטיביות במיוחד למשקיעים שעוסקים בהשקעות של אחריות חברתית, כולל השקעות סביבתיות, וסוציאליות. הגידול בהשקעות הללו בשנים האחרונות עזר ליצירת האג"ח שקשורות למגפה כשהיא פרצה, ואפשר לשווקים להפנות מחדש את זרם ההון למשבר הבריאות, לפי משקיעים ובנקאים.

"דברים כאלו לא קורים בן לילה", אמר יו טקצוקי, מנהל יחידת מחקר ההשקעות החברתיות והבעלות הפעילה ב־AXA אינבסטמנט מנג'רז. "אג"ח קורונה הן הרחבה טבעית מאד של הרבה מבנים שאנחנו בונים בשוק בעשור האחרון במגזר המימון בר קיימא", הוא אמר.

אג"ח קורונה משכו השנה יותר כסף מאג"ח שקשורות לפרויקטים של קיימות, שהן פינה בשוק האג"ח שקיבלה תשומת לב רבה בזכות העניין בנושאים של שינויי אקלים. אג"ח הקיימות, כינוי רחב לניירות ערך שמגייסים הון לפרויקטים ידידותיים לסביבה או תמיכה חברתית, ריכזו 116.8 מיליארד דולר ממשקיעים עד סוף מאי, לפי BNP פאריבה.

"אג"ח הקורונה הללו צריכות להיות כלי מימון שיחליש את ההשלכות הכלכליות השליליות של המגפה ויממן את מאמצי ההבראה", אומרת AXA, חברת ביטוח. חטיבת ניהול הנכסים של ענקית הביטוח הזו מבקשת מהמנפיקים להיות שקופים ככל האפשר לגבי האופן שבו הכסף ישמש, והיא אינה מייחסת חשיבות רק לערך הנקוב של ההנפקה. AXA עצמה השקיעה כ־350 מיליארד אירו באג"ח הקורונה עד כה, כולל אג"ח שהונפקו על ידי הבנק העולמי ובנק ההשקעות האירופי.