הגרף היומי: כמה יעלה לנו למנוע את המגפה הבאה

אם הקורונה היא מגפה של פעם במאה שנה, לא עדיף להשקיע סכומי עתק בעוד 98 שנה, למגפה הבאה? • או שאולי, לא נצטרך לחכות כל כך הרבה למגפה הבאה

רחוב ריק בישראל בעקבות משבר הקורונה / צילום: Oded Balilty, Associated Press
רחוב ריק בישראל בעקבות משבר הקורונה / צילום: Oded Balilty, Associated Press

האם העולם יהיה מוכן להשקיע 260 מיליארד דולר במניעת המגפה העולמית הבאה? הסכום נראה מופרך, אבל מסתבר שאי השקעתו היא בחירה מופרכת לא פחות. עלות המניעה היא רק 2% מהעלות המגפה לעולם עד כה - כ-11.5 טריליון דולר. כך לפי ניתוח הזה שפורסם על ידי קבוצה של מומחים בתחומי הרפואה, הכלכלה והסביבה בכתב העת Science.

אבל האין הקורונה מגפה של פעם במאה שנה? כך אומרים לנו. אם כך האם לא עדיף להשקיע את הסכום הזה בעוד 98 שנה, למגפה הבאה? ובכן, לדעת החוקרים החתומים על המאמר, ייתכן שלא נצטרך לחכות כל כך הרבה למגפה הבאה. פגיעה באיכות הסביבה יחד עם העלייה בקצבי התנועה של בני אדם ברחבי כדור הארץ, עלולות להוביל לכך שמגפות תוכלנה להתפרץ בעולם באופן שגרתי, אם לא נלמד איך לעצור אותן. על פי החוקרים, בכל שנה במאה האחרונה עברו שני וירוסים מבעלי חיים לבני אדם, והקצב עולה.

השקעה משתלמת
 השקעה משתלמת

אז איך מונעים את המגפה הבאה באמצעות 260 מיליארד דולר? לא רק על ידי מחקר חיסונים. החוקרים מציינים דווקא את החשיבות של מניעת פגיעה ביערות וסחר לא חוקי בחיות הבר. הפעולה בזירה הזו היא חשובה, משום שהממשקים בין בעלי חיים לבין בני אדם הם המקום בו מחלות חדשות נולדות. כאשר מאבדים בתי גידול לחיות היער, אנחנו רואים את העטלפים נכנסים לערים בסין ואת חזירי הבר בבריכה של הילדים בחיפה. זה חמוד כל עוד הם לא חולים.

על פי המחקר, אובדן של 25% מהיערות, היא הנקודה שממנה עולה משמעותית הסיכון במגע לא רצוי בין חיות לבני אדם. שמירה על היערות גם תשפר את מצבנו מול איום שינויי האקלים.

בנוסף לשמירה על היערות מציעים החוקרים ניטור צמוד יותר של תחלואה חדשה, רגולציה מחמירה על צריכת בשר של חיות בר והגנה קפדנית יותר על חיות משק ועל החקלאים שעובדים איתן. תעשיית חיות הבר בסין מגלגלת כ-20 מיליארד דולר ומעסיקה כ-15 מיליון איש, כך שהמהלך הזה לא יהיה פשוט.