בסגר הזה, מניעת מוות בבדידות - באחריותינו

על פי נתוני זק"א בשנת 2019 מתו 132 קשישים לבדם כשגופתם נמצאה רק כעבור כמה ימים • במחצית הראשונה של 2020 אנחנו כבר סופרים 65 גופות של קשישים שנמצאו לאחר תלונות השכנים • מחובתנו למנוע את המקרה הבא

 

 

אמבולנס שחל/ צילום: תמר מצפי
אמבולנס שחל/ צילום: תמר מצפי

לפני כמה שבועות נמצאה גופת אדם בן 66 מוטלת בביתו בירושלים במצב ריקבון קשה. המקרה התגלה בעקבות ריח צחנה שדלף לחדר המדרגות. מקרה דומה ארע לפני שלושה שבועות בבאר שבע, עת נמצאה גופת אישה קשישה לאחר שהשכנים התלוננו אף הם על ריח ריקבון בלתי נסבל. בסגר הזה מניעת המוות הבא היא בראש ובראשונה על אחריותנו האזרחים.

הקורונה הביאה עמה אחוזים בודדים של פגיעה בריאותית, אך כמעט 100 אחוז של פגיעה נפשית בקרב אוכלוסיות הסיכון ובראשן אוכלוסיית הקשישים. הסגר, הריחוק החברתי והבדידות טומנים בחובם סכנת נפשות עבור אותם אלה המתגוררים בגפם ואין מי שישים לב לשלומם באופן יומיומי.

על כולנו מוטלת האחריות למניעת כתבה נוספת שמתחילה במשפט "איש לא שמע את זעקותיה לעזרה של אותה שכנה קשישה שגופתה התגלתה רק שבוע לאחר שהשכנים התלוננו על ריח רע".

העתיד לא ברור והממשלה לא מתפקדת

על כולנו עוברים ימים קשים של לחץ, תסכול, תחושת מחנק וגעגועים לחברים ומשפחה. כל זה לצד העובדה שהעתיד לא ברור, הממשלה לא מתפקדת, רשויות הרווחה קורסות והאור בקצה המנהרה מתגלה כמעומעם ביותר. מה שבידינו לעשות הוא לגלות סולידריות ואחריות חברתית; ישנם רגעים בחיים שצריך להתנתק מד' האמות הקורבני ובמקום לחכות שגורמי הרווחה או הבריאות ייקחו אחריות, עלינו להתבונן פנימה ולהבין שזה באחריותנו; באחריותנו המוסרית והאישית לעבור ולנקוש על כל הדלתות בבניין שלנו ואף בבניינים הסמוכים לנו ולעשות מיפוי של אנשים שחיים לבדם. אם אין תשובה זה לא מספיק, חוזרים על המעשה עד שיש בידנו מיפוי של הבודדים. באחריותנו המוסרית לבקר את אותם קשישים ולבדוק את שלומם; לשאול אם הם מצליחים להצטייד במזון, אם הם זקוקים לעזרה בניקיון, בתשלום חשבונות וקניית תרופות, ובכלל להתעניין באמת ולבדוק כיצד הם מרגישים עם המצב וכיצד ניתן לעזור.

כשהסגר יסתיים נקווה לירידה משמעותית במספר החולים והמתים. בכך שאנו נשמעים להנחיות משרד הבריאות אנו למעשה לוקחים אחריות חברתית ושומרים בעיקר על היקרים לנו, אבל כל זה לא שווה דבר אם הבדידות תהרוג אותם. על פי זק"א, בשנת 2019 מתו 132 קשישים לבדם כשגופתם נמצאה רק כעבור כמה ימים. במחצית הראשונה של 2020 אנחנו כבר סופרים 65 גופות של קשישים שנמצאו רק לאחר תלונות של שכנים על ריח צחנה, מחובתנו האנושית והמוסרית למנוע את כתבת החדשות שתספר לנו על הריקבון הבא. 

הכותב מכשיר ומלווה קהילות בעמותת "יד תמר" התומכת בחולי סרטן, בני משפחותיהם ואנשים במצבי משבר