תקנות הסגר אושרו בכנסת: מה מותר ומה אסור?

בשלב זה נאסר על הפגנות ברכבים, ניתן לקיים מספר התקהלויות או הפגנות במרחב הציבורי, תוך הפרדה ניכרת וברורה בין התקהלות להתקהלות, מותר לקיים תפילות בסוכות ציבוריות שבהן יש רק 51% דפנות ועד עשרים איש בלבד וסטודנטים יוכלו לטוס למטרת לימודים • אלו התקנות שאושרו הערב במסגרת הסגר הנרחב

מחסום בגשר מודעי / צילום: Oded Balilty, Associated Press
מחסום בגשר מודעי / צילום: Oded Balilty, Associated Press

לאחר דיון של 9 שעות, אישרה הערב ועדת חוקה את תקנות הגבלת הפעילות והשהייה במרחב הציבורי במסגרת הסגר הנרחב. התקנות לגבי הגבלת ההפגנות והתפילות ייכנסו לתוקף הלילה ועד 7 באוקטובר, ואילו תקנות הגבלת מקומות העבודה יעמדו בתוקף עד 10 באוקטובר.

התקהלויות

מותר: ניתן להתקהל בקבוצות של עד 20 אנשים השומרים על מרווח של שני מטרים ביניהן ובמרחק של עד אלף מטרים מהבית.

ניתן לקיים מספר התקהלויות או הפגנות במרחב הציבורי, תוך הפרדה ניכרת וברורה בין התקהלות להתקהלות. המרחק בין קבוצות שמתקהלות במרחב הציבורי לכל מטרה שהיא הוגדר "מרחק סביר" שיוגדר בנוהל שיגובש בין משרד המשפטים למשרד הבט"פ.

ייבחן: התקנות אוסרות בשלב זה הפגנות ברכבים, אולם משרד המשפטים הבטיח לבחון מתווה שיאפשר הפגנות רכובות בכפוף לחוות דעת של המשרד לבט"פ, משרד הבריאות והמשטרה.

תפילות

מותר: לקיים תפילות בסוכות ציבוריות שבהן יש רק 51% דפנות ועד עשרים איש בלבד. לא מדובר בהתקהלות בסוכות שנמצאות בבתים שנאסרו.

מותר: סוכה יכולה לשמש מספר משפחות, אך לא בעת ובעונה אחת.

אסור: לא ישהה אדם בסוכה עם אדם אחר שאינו מבני ביתו. במשרד המשפטים הבהירו בדיון שההתייחסות לסוכה היא כמו לכל חדר בבית.

אסור: בתי הכנסת נסגרו ואסור להתפלל למעשה במבנים סגורים בשום הרכב.

טיסות

מותר - טיסות: סטודנטים שצריכים להתחיל את לימודיהם מעבר לים, יוכלו להמריא למרות האיסור על הטיסות.

אסור: אסור לפתוח דוכנים בשווקים, גם לא דוכנים לממכר מזון. החריג היחיד שהותר כבר בחוק הוא לעניין משלוחים.

אסור: לעבור מעיר לעיר שלא בהתאם לחריגים שאושרו לצורך יציאה למקום עבודה או צרכים חיוניים.

"יותר אושפיזין שווה יותר מאושפזים"

פרופ' איתמר גרוטו המשנה למנכ"ל משרד הבריאות התנגד לכל בקשות הח"כים להחרגות בדיון ואמר כי: "קיימנו דיונים בצוות המקצועי ועם שר הבריאות על הבקשות שעלו. אנחנו עומדים על שלושה עקרונות פשוטים שמשמים אותנו במאבק במחלה.

"הראשון- מניעת התקהלויות, השני- מסכות והשלישי - מגבלת התנועה שעיקרה 1,000 מטר אך מטרתה שיישארו בבית. אדם שיוצא מהבית יש לו יותר סיכוי לפגוש אנשים בדרך. בחג הסוכות יש משוואה פשוטה - יותר אושפיזין שווה יותר מאושפזים.

"הפגנות ברכבים יפרו את היציאה מהבית, האימונים בספורט יפרו את שלושת העקרונות, רפואה משלימה תפר את היציאה מהבית ובחלק מהמצבים גם את שאר העקרונות. הטיסה יוצרת מגעים מיותרים ולכן כל הבקשות שעלו מייצרות פגיעה בעקרונות ולכן נדחות. כשנראה מגמות מעודדות במצב התחלואה, נדון מחדש וברגע שנוכל לעשות פתיחה כלשהי אלו יהיו הדברים הראשונים".

נמתחה ביקורת רחבה באופוזיציה על השוואת ההפגנות לעסקים, ועל כן הדרישה של הממשלה למנוע פעילות של עסקים קטנים בסגר. ח"כ עודד פורר אמר כי "התקנות המתירות התקהלות של 10 אנשים, אך סוגרות עסק קטן עם פחות מ-10 עובדים, צריכות להיות האזעקה המתריעה על הניתוק בין שרי הממשלה לבין השטח. מי שידו חתומה על התקנות הללו, חתם על גזר דין מוות לעשרות אלפי עסקים ודן מאות אלפים לאבטלה, רק כדי לשרת אינטרסים אישיים ולכסות על ניהול כושל".

גם שר הביטחון לשעבר נפתלי בנט מתח ביקורת על התקנות ואמר הערב כי "זהו אחד מרגעי השפל של ישראל. ‏בתוך אוקיינוס הכישלון של ממשלת נתניהו, אירוע זה בולט כמגדל של חושך בחוסר המוסריות ובפגיעה הנוראה באנשים חפים מפשע. ‏הבטן שלי מתהפכת מזעם כשעוברות למול עיניי תמונות בעלי העסקים שפגשתי שמאבדים את עתידם, את כבודם, את לחמם ואת עתיד ילדיהם, בגלל נתניהו, מנדלבליט וניסנקורן. כמה סבל הממשלה מטילה על אזרחי ישראל בשל שיקולים פוליטיים אנוכיים״.