יותר ממחצית מהכלכלנים לא רואים התאוששות בשוק העבודה האמריקאי לפני 2023

כך עולה מסקר של "וול סטריט ג'ורנל", על רקע הימשכות מגפת הקורונה ואי־הוודאות ביחס לסיוע כלכלי נוסף מהממשל ותוצאות הבחירות

אמריקאים שאיבדו את עבודתם בתקופת הקורונה ממתינים לחתום אבטלה, מאי ויולי / צילום: Bryan Woolston, רויטרס
אמריקאים שאיבדו את עבודתם בתקופת הקורונה ממתינים לחתום אבטלה, מאי ויולי / צילום: Bryan Woolston, רויטרס

שוק העבודה האמריקאי ניצב בפני הבראה ממושכת על רקע המשך ההתפשטות של מגפת הקורונה ואי-הוודאות לגבי חבילה נוספת של סיוע כלכלי מהממשל ותוצאות הבחירות בארה"ב - כך על פי סקר כלכלנים של הווול סטריט ג'ורנל.

יותר ממחצית מהכלכלנים בחברות ובאקדמיה שנסקרו החודש אומרים שהם לא צופים ששוק העבודה יחזור למה שהיה לפני הסגרים בארה"ב לפני 2023 או מאוחר יותר. יצוין כי בסקר דומה שנערך לפני חצי שנה, כלכלנים צפו התאוששות מהירה יותר.

שכירת עובדים חדשים הואטה משמעותית בסתיו ויותר פיטורים הפכו לקבועים, והוסיפו לסימנים שהכלכלה ניצבת בפני האטה ארוכה עד להתאוששות מלאה ממגפת הקורונה. "ההאטה במומנטום בשוק העבודה מבשרת רעות להבראה הרחבה ומצביעה על אפקטים מזיקים יותר של המשבר", אמר גרגורי דייקו, הכלכלן הראשי לארה"ב בחברת אוטקספורד אקונומיקס.

התאוששות איטית
 התאוששות איטית

נזק ממושך לתעסוקה

בארה"ב היו בספטמבר 11 מיליון פחות מקומות עבודה מאשר בפברואר. קרוב ל-4 מיליון משרות שאבדו היו במגזר הפנאי והאירוח, לפי משרד העבודה. כלכלנים אומרים שההבראה במגזר הנסיעות והאירוח הייתה איטית ממה שנצפה מוקדם יותר במגפה בגלל שיעורי ההדבקה הגבוהים עדיין בנגיף. "הנזק לתעסוקה במגזר השירותים יהיה ממושך, ורבים יהיו באבטלה מתמשכת שתעכב את החזרה לרמת התעסוקה של פברואר", אמר ג'וזף ברסולס, הכלכלן הראשי של RSM בארה"ב.

לפני שישה חודשים, בסקר אפריל של הוול סטריט ג'ורנל, יותר ממחצית הכלכלנים העריכו שאובדן מקומות העבודה יגיע לשיא ברבעון השני השנה. זה אכן מה שקרה: שוק העבודה השיל 13.3 מיליון מקומות עבודה בניכוי עונתיות ברבעון השני, הירידה הרבעונית המתועדת התלולה ביותר מאז 1939. הכלכלנים בסקר אפריל צפו בממוצע, ששוק העבודה יתאושש לחלוטין לרמה של פברואר 2020 ברבעון השלישי של 2022.

בסקר החדש, רק 34.7% מהכלכלנים נשארו צמודים למסגרת הזמן הזו, והעריכו שמספר מקומות העבודה יתאושש ב-2022. 42.9% מהם רואים כעת את שוק העבודה חוזר לעצמו ב-2023, ועוד 12.2% צופים שההבראה תהיה איטית עוד יותר. 2% מהכלכלנים צופים שהיא תסתיים רק ב-2030.

"אם נקבל עוד עזרה וחבילת תמריצים, נוכל למחוק את אובדן מקומות העבודה ולקבל הבראה חזקה. אם לא, כל ההימורים מתבטלים וסיכוני הירידה יהיו דומיננטיים", אמרה דיאנה סוונק, הכלכלנית הראשית של גרנט תורנטון.

הסקר האחרון הסתיים לפני שהנשיא טראמפ קרא בשלישי לקונגרס לאשר סיוע נוסף לחברות תעופה, לעסקים קטנים ולחלק המחאות לאמריקאים רבים. זמן קצר לפני כן הוא הודיע על הפסקת השיחות על חבילת הקלה שהדמוקרטים והרפובליקנים דנים בה זה חודשים.

משתתפי הסקר הנוכחי רואים את הבחירות לנשיאות ב-3 בנובמבר כבעייתיות יותר עם יותר אי ודאות. 80% מהכלכלנים אמר שתהליך הבחירות הנוכחי מחדיר יותר אי -דאות לשוק ההון בהשוואה לבחירות לנשיאות בעשורים האחרונים.

"רוטציה לרעה"

יותר כלכלנים בסקר הנוכחי אמרו שהתחזית להתאוששות התמ"ג האמריקאי מהירה יותר מאשר לשוק העבודה. 57.4% מהכלכלנים צפו שבשנת 2021 התוצר הכלכלי יחזור לרמת השיא הקודמת שלו ברבעון האחרון של 2019 בניכוי עונתיות ואינפלציה. עוד 18.5% העריכו שהתמ"ג יחזור לרמת השיא הקודמת ברבעון הראשון של 2022.

"יש בכלכלה רוטציה לרעת שירותים עתירי כוח עבודה", אמר ליאו פלר, כלכלן בכיר בית הספר לעסקים אנדרסון באוניברסיטת UCLA, שמעריך שהתמ"ג יתאושש מהר יותר מהתעסוקה.

הכלכלנים צפו בממוצע שהתמ"ג האמריקאי יתכווץ השנה ב-3.6% מהרבעון האחרון של 2019. הוא יתרחב ב-3.7% ב-2021 וב-3% ב-2022.

העיתון סקר 63 כלכלנים ב-2--6 באוקטובר, אם כי לא כל כלכלן השיב על כל שאלה.