אלקטריאון: הצלחה בניסוי טעינה, התקדמות בפרויקטים בשבדיה ובת"א

המשאית החשמלית הוטענה תוך כדי נסיעה במהירות של כ-20 קמ"ש • החברה נמצאת בעיצומו של תהליך פריסת יתר תשתית הכביש החשמלי האלחוטי בכביש בשבדיה במקביל לפריסה של כביש חשמלי בתל אביב

חברת אלקטריאון וירלס, הפועלת בתחום של פיתוח והתקנה של כביש חשמלי חכם, ממשיכה להלהיב את המשקיעים בת"א, הגם שטרם רשמה הכנסות. החברה הצטרפה לבורסה בת"א לאחר שמוזגה באוקטובר 2017 לתוך השלד הבורסאי ביומדיקס, ומאז הכפילה את ערכה פי 60 בקירוב, והגיעה לשווי של כ-3.1 מיליארד שקל (קפיצה של 260% במניה בשנה האחרונה).

אלקטריאון  הוקמה בסוף 2013 בידי המנכ"ל אורן עזר וסמנכ"ל הטכנולוגיה חנן רומבק, לאחר שכיהנו בתפקידים שונים בחברת אלביט מערכות. כיום נמצאת אלקטריאון בשליטתם של עזר ורומבק (15.7% מהמניות כל אחד), קרן הון הטבע (11.4%) וחברת התחבורה דן (10.5%), שאיתה משתפת אלקטריאון פעולה בקידום נושא הטעינה החשמלית של אוטובוסים. שתי האחרונות השקיעו בחברה בשלב מאוד מוקדם, כך שהן מחזיקות ברווח של אלפי אחוזים "על הנייר".

הבוקר דיווחה אלקטריאון כי סיימה בהצלחה ניסוי טעינה אלחוטית דינמית בשבדיה. החברה עדכנה בדיווח לבורסה כי במסגרת הניסוי הועברה אנרגיה בהספק של 100 קילוואט מהכביש החשמלי האלחוטי שפיתחה החברה למצבר שהותקן במשאית חשמלית, שצוידה בארבעה מקלטים שפותחו בחברה.

הניסוי נערך במתקן הניסויים שהקימה החברה בסמוך לשטוקהולם, כאשר המשאית החשמלית הוטענה תוך כדי נסיעה במהירות של כ-20 קמ"ש. המקלטים שפותחו באלקטריאון העבירו למצבר אנרגיה בהספק של כ-25 קילוואט למקלט בודד ובנצילות של 85%.

בחברה מציינים כי "תוצאות הניסוי משביעות רצון ומהוות עמידה ביעד החברה
להספק של 20 קילוואט עבור מקלט בודד. מהירות הנסיעה במתחם הניסויים מוגבלת ל-20 קמ"ש. בכוונת החברה לבחון את טעינת המשאית תוך כדי נסיעה במהירות של עד 80 קמ"ש, מהירות הנסיעה המרבית של המשאית, בכביש הניסוי של החברה בגוטלנד, שבדיה, בכפוף לקבלת אישורים מתאימים מהרשויות המוסמכות במדינה".

עוד מעדכנים באלקטריאון כי החברה נמצאת בעיצומו של תהליך פריסת יתר תשתית הכביש החשמלי האלחוטי בכביש הציבורי המחבר בין שדה התעופה לעיר ויסבי, כחלק מפיילוט החברה להדגמת טכנולוגיית הכביש החשמלי האלחוטי בשבדיה. בשבוע האחרון פרסה אלקטריאון תשתית כביש חשמלי אלחוטי באורך של כ-200 מטר מתוך מקטעים כוללים באורך של כ-1.5 ק"מ, והפריסה צפויה להימשך בשבועות הקרובים, "בכפוף לתנאי מזג האוויר".


פיילוט התקנה ברמת אביב

במקביל לפעילות בשבדיה, החלה אלקטריאון לאחרונה גם בביצוע פיילוט ראשוני בת"א,  במסגרתו הותקן בחודש שעבר מקטע ראשון של הכביש החשמלי האלחוטי ברחוב ג'ורג' וייס, באורך של כ-350 מטר (מתוך כביש חשמלי אלחוטי באורך כולל של כ-600 מטר על גבי כביש באורך של כ-2 ק"מ המחבר בין מסוף האוטובוס של אונ' תל-אביב לרחוב קלצ'קין). בסיום ההתקנה, תשתית הכביש החשמלי האלחוטי תכלול גם עמדת טעינה שתוקם במסוף האוניברסיטה.

כחלק מההיערכות לביצוע הפיילוט בתל אביב, רכשה וקלטה החברה אוטובוס חשמלי מתוצרת חברת הייגר, השלימה את הבדיקות הנדרשות והתקינה בו את המקלטים שלה. "תהליך הבדיקות כלל טעינת המצבר ב-60 קילוואט באמצעות שלושה מקלטים, וכעת האוטובוס החשמלי מוכן לנסיעה", נמסר מהחברה.

אלקטריאון מקדמת כאמור תשתית טעינה לרכב חשמלי, פרטי או ציבורי, באמצעות התקנת סלילים בכביש שחוסכים התקנת תשתית פיסית מעל פני האדמה או סוללות גדולות ברכב. הטכנולוגיה של החברה מבוססת על תשתית סלילים המוטמנת מתחת לפני השטח של נתיב הנסיעה, ואמורה לאפשר העברת אנרגיה באופן אלחוטי לכלי הרכב הנוסעים בו. כך ניתן להאריך את טווח הנסיעה של כלי הרכב, ובמקביל לחסוך זמן טעינה ולהפחית משמעותית את משקלם.