נמל חיפה | בלעדי

מקדמים את הרכישה: בכיר בענקית ספנות מדובאי יגיע לביקור בנמל חיפה

סולטן אחמד בן סוליים, יו"ר ומנכ"ל ענקית הספנות והלוגיסטיקה DP-World מדובאי, צפוי לבקר בנמל חיפה על רקע תוכניות המדינה למכור את חברת הנמל הממשלתית

נמל חיפה / צילום: איל יצהר, גלובס
נמל חיפה / צילום: איל יצהר, גלובס

סולטן אחמד בן סוליים יו"ר ומנכ"ל ענקית הספנות והלוגיסטיקה DP-World מדובאי צפוי להגיע השבוע לביקור בנמל חיפה בראש משלחת של בכירי הקבוצה, על רקע תוכניות המדינה למכור את חברת הנמל הממשלתית למשקיעים אסטרטגיים. עוד צפוי להגיע השבוע לנמל גם ראש הממשלה בנימין נתניהו, זאת לרגל ביקורה השבועי השני של אוניית MSC, העוברת בדרכה מהודו לחיפה בנמלי האמירויות. האנייה צפויה לפרוק בנמל חיפה שש מכולות מהאמירויות.

בחודש שעבר דיווח "גלובס" לראשונה כי ענקית הספנות מדובאי חתמה על הסכם לשיתוף פעולה עם חברת תעשיות מספנות ישראל שבבעלות אנשי העסקים שלומי פוגל, אסי שמלצר וסמי קצב. בעת החתימה העריכו גורמים בענף כי DP-World ומספנות ישראל יתמודדו ביחד על רכישת חברת הנמל. חברת DP-World מפעילה את נמל ג'בל עלי בדובאי מהנמלים הגדולים בעולם ועוד כ-80 נמלים ברחבי העולם. בן סוליים מאנשי העסקים הבכירים באיחוד האמירויות חתם בשבועות האחרונים גם על הסכם שיתוף פעולה בין בנק לאומי לבנק שבבעלות הקבוצה.

ביום חמישי האחרון ערכה חברת הנמל בשיתוף רשות החברות הממשלתיות כנס משקיעים להצגת חברת הנמל. הכנס, שנערך לראשונה בצורה מקוונת, עורר התעניינות רבה ומשך מעל 250 משתתפים, ובהם נציגי חברות הפעלת נמלים מהעולם וגורמים עסקיים רבים מישראל ומחו"ל.

בעקבות הכנס מצפים ברשות החברות הממשלתיות לבין שמונה לעשר קבוצות שיגיעו לשלב הבא בתהליך - שלב הגשת הפניות לקבל מידע. את הפניות ניתן להגיש עד ל-29 באוקטובר.  כל פונה שיציג ערבות בנקאית בסך 5 מיליון דולר ויחתום על הסכם לשמירת סודיות - יוכל לצפות בנתוני חברת הנמל במסגרת חדר מידע שייפתח. במקביל תערוך המדינה בדיקות של המתמודדים על מנת לוודא את עמידתם בתנאי הסף. בתום התהליך, הצפוי להימשך כשלושה חודשים, יוגשו ההצעות הכספיות לרכישת חברת הנמל. במקביל אמורה המדינה לפרסם בשבועות הקרובים את צו השמירה על האינטרסים החיוניים שעשוי להטיל מגבלות על המשתתפים בהליך, כגון קבלת אישור גורמי ביטחון רלבנטיים.

תנאי הסף דורשים מהקבוצה המתמודדת להיות בעלת ניסיון מינימלי בהפעלת טרמינלים, שינוע ימי או שילוב של שניהם. צירוף גורם בעל ניסיון בתחום שרשראות האספקה הלוגיסטיות מאפשר להגמיש מעט את דרישות הסף. זאת מתוך תפיסה שהפעלת הנמל מייצרת ערך סינרגטי בתחום השינוע היבשתי והימי. על פי תנאי המכרז מיליארד השקלים הראשונים שישולמו במסגרת הצעת הרכישה יישארו בקופת חברת הנמל למימון הרחבת התשתיות ופיצויים לעובדי דור א' שיבקשו לפרוש.