כ"ץ יציג השבוע את התקציב; כחול לבן: "50% שיוצאים לבחירות"

שר האוצר הודיע כי יציג את תקציב 2021 בפני נתניהו וגנץ כבר השבוע • גורמים בכחול לבן טוענים כי אם נתניהו אכן היה רוצה פשרה, הוא היה מנחה את כ"ץ להניח את התקציב לאישור עוד השבוע • ביום רביעי תעלה להצבעה הצעה לפיזור הכנסת של לפיד, אם כחול לבן תתמוך בה - הכנסת תפוזר

ישראל כ"ץ / צילום: אמיל סלמן-הארץ
ישראל כ"ץ / צילום: אמיל סלמן-הארץ

שר האוצר ישראל כ"ץ הודיע הערב כי בכוונתו להציג השבוע את תקציב 2021 בפני ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון בני גנץ. עם זאת, ההודעה לא מרגיעה את המערכת הפוליטית.

בכחול לבן טענו בעקבות הודעתו של כ"ץ כי נדרש לוח זמנים צפוף יותר להעברת תקציב 2021 ולא כפי שחותר שר האוצר לפברואר. במפלגתו של גנץ העריכו כי "50% שאנחנו כבר השבוע בדרך לבחירות", מה שיקרה אם בכחול לבן יתמכו בהצעת פיזור הכנסת של יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, שתעלה בכנסת ביום רביעי.

על רקע הנתק המתמשך בין צמרת כחול לבן לליכוד, הודעתו של כ"ץ הערב בדף הפייסבוק שלו נראית כמעט מנותקת. "בדיוק כמו שהתחייבתי, משרד האוצר סיים להכין את מסגרת תקציב 21 ואת חוקי ההסדרים והרפורמות הכלכליות הנרחבות הנלוות לתקציב. ביום שני אציג אותם בפני רה"מ ולאחר מיכן בפני יו"ר כחול לבן ויתר מרכיבי הקואליציה. לאחר השלמת העבודה מול משרדי הממשלה השונים, אביא אותו לאישור הממשלה, עד המחצית הראשונה של חודש דצמבר".

עוד כתב כ"ץ, "מנקודה זו לוח הזמנים שנגזר הוא מקצועי וברור: 30 יום להכנת החוקים לקראת הגשתם לכנסת ומשם 60-45 יום עד להשלמת החקיקה בכנסת במהלך חודש פברואר. אני קורא לכל הגורמים להתעלות מעל לשיקולם פוליטיים צרים ולתמוך בתוכנית, כדי להזניק את כלכלת ישראל ולמנוע הדרדרות לבחירות מיותרות בלב משבר הקורונה".

בפועל, בכחול לבן דוחים את הצהרת הכוונות של כ"ץ ואמרו כי אם נתניהו אכן היה רוצה פשרה, הוא היה מנחה את כ"ץ להניח את התקציב לאישור עוד השבוע.

למרות שבמהלך השבוע האחרון הבהיר נתניהו מספר פעמים כי פניו לא לבחירות אלא לקיום הממשלה, בכחול לבן טוענים כי מדובר בהבטחות מהפה אל החוץ וללא רצון אמיתי למנוע בחירות. בסביבתו של גנץ מעריכים כי נתניהו רוצה לכל היותר לדחות את הבחירות בכמה חודשים ולפזר את הכנסת בחודש מרץ, עם לוח זמנים נוח יותר מבחינת חיסון אזרחי ישראל לקורונה. חוסר האמון בין שתי המפלגות והעומדים בראשם נראה כאילו מוביל בשלב הזה לבחירות ולא לאישור תקציב.

בפועל, גם אם כ"ץ אכן יציג את התקציב השבוע לנתניהו וגנץ, אם לא יתניע מו"מ מאחורי הקלעים על קיצור לוח הזמנים - ישראל צפויה לצאת לבחירות ב-23 בדצמבר, ובכחול לבן מאיימים כאמור שזה יכול לקרות כבר השבוע. ביום רביעי תעלה להצבעה הצעה לפיזור הכנסת של לפיד, שבה צפויים לתמוך חברי האופוזיציה ובהם ימינה, אם כחול לבן תתמוך - ההצעה תעבור. אם לאו, היציאה לבחירות תדחה במעט לסוף החודש הבא.