לקראת פיזור הכנסת מחר? כחול לבן דוחים את דרישות הליכוד

אלא אם רה"מ נתניהו יסוג מהדרישות שהעביר לכחול לבן, כבר בהצבעה הערב על דחיית אישור התקציב יתנגדו חברי כחול לבן • המשמעות היא כי מחר - לכשלא יאושר תקציב 2020 - תתפזר הכנסת אוטומטית והבחירות יתקיימו ב-23 במרץ 2021

בני גנץ - הצהרה בדיון בכנסת / צילום: אורון בן חקון
בני גנץ - הצהרה בדיון בכנסת / צילום: אורון בן חקון

כחול לבן דחתה את דרישות הליכוד במשא ומתן לשינויים בשיטת המינויים במערכת המשפט, תוך הקטנת מעורבותו של שר המשפטים בהם. יו"ר כחול לבן בני גנץ עדכן בישיבת הסיעה בזום את חברי סיעתו כי שוחח עם ראש הממשלה והבהיר את חמש הדרישות העומדות כעת על הפרק על מנת לקדם את החקיקה בנושא התקציב ולהשאיר את הממשלה:

הבטחת העברת תקציב לשנת 2020-2021; אישור תקנון ממשלה; העברת כל המינויים התקועים; שר המשפטים יישאר בתפקידו ולא יהיו שינויים שיפגעו בשלטון החוק; סגירת כל נקודות היציאה להתחמקות מהרוטציה.

"ירצו יקבלו. לא ירצו, יהיו בחירות", אמר גנץ.

משמעות הנקודות הללו היא דחייה מלאה של דרישות הליכוד, ואלא אם נתניהו יסוג מהן, כבר בהצבעה הערב על דחיית אישור התקציב, יתנגדו חברי כחול לבן. המשמעות היא כי מחר - לכשלא יאושר תקציב 2020 - תתפזר הכנסת אוטומטית והבחירות יתקיימו ב-23 במרץ 2021.

השר אריה דרעי האשים את עמיתו השר אבי ניסנקורן כי טירפד כל ניסיון להשיג פשרה. בדברו עם חברי סיעתו בכנסת אמר דרעי כי כחול לבן נסוגו גם מכל הסיכומים הקודמים ונראה שהחליטו סופית ללכת לבחירות.

בכחול לבן אומרים כי גנץ לא הצליח להשיג 9-10 חברים שיתמכו בפשרה ויביאו לאישור הצעת החוק לדחיית אישור התקציב, האמורה לעלות להצבעה בקריאה ראשונה הערב.

נתניהו התייחס למצב הפוליטי בפתח פגישתו עם השליח המיוחד ג'ראד קושנר ואמר כי "עבדנו קשה מאוד למנוע בחירות. עבדנו על סיכומים מול כחול לבן, לצערי בגלל לחץ פנימי מתוך המפלגה שלו, בני גנץ החליט לחסום ולהוביל לבחירות".

מהליכוד נמסר כי "בעקבות המאבק הפנימי בכחול לבן, גנץ חזר בו מכל ההסכמות שהושגו במשא-ומתן בין כחול לבן והליכוד, לרבות ההתעקשות שלו לאפשר לניסנקורן להמשיך בהפיכה פקידותית-משפטית העומדת בניגוד להסכמים הקואליציוניים.

"הליכוד עומד איתן נגד הפיכה זו של השמאל שרומסת את הדמוקרטיה ברגל גסה. מצער שגנץ החליט לגרור את המדינה לבחירות מיותרות בעיצומו של משבר הקורונה. במקום לאפשר ממשלה יציבה שעובדת למען האזרחים, גנץ ממשיך לדבוק ברעיון של 'ממשלה בתוך הממשלה' בניסיון כושל לקושש קולות למפלגתו המתפרקת".

שר המשפטים אבי ניסנקורן מסר כי "‏אין דמוקרטיה בעולם שהייתה מקבלת מצב בו ראש ממשלה מחזיק את תקציב המדינה כבן ערובה, ודורש לרמוס את מנגנוני שלטון החוק. גם בישראל זה לא יקרה".