תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

הפקדות סוף שנה לעצמאים: כך תבצעו אותן ותיהנו מהטבות מס

עבור עצמאים החיסכון לפנסיה ולקרן ההשתלמות מהווה הטבת מס חשובה שאסור להפסיד אותה • גם כאשר קיים קושי תזרימי, ישנן דרכים לבצע את ההפקדות וליהנות מהרווח בגינן

חלק גדול מהציבור לא מודע להלוואות הללו שניתנות במסגרת קרנות הפנסיה והמוצרים הפיננסיים השונים / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
חלק גדול מהציבור לא מודע להלוואות הללו שניתנות במסגרת קרנות הפנסיה והמוצרים הפיננסיים השונים / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

הכתבה בשיתוף מנורה מבטחים

כבכל שנה, חודש דצמבר מתקרב לסיומו וזוהי התקופה שבה העצמאים והעצמאיות מבצעים את הפקדות סוף השנה לקרן הפנסיה ולקרן ההשתלמות, על מנת לזכות בהטבות המס השונות. השנה, בשל הקורונה, רבים מהם נקלעו לקשיים תזרימיים וכתוצאה מכך מהססים לבצע את ההפקדות המדוברות. עם זאת, הימנעות מהפקדה לקרן ההשתלמות ולקרן הפנסיה, שאחוז מסוים ממנה גם כך מהווה הפקדת חובה, גורמת להפסד של הטבת המס שהולכת לאיבוד.

אז מה ניתן לעשות כדי לבצע את הפקדת סוף השנה ולנצל את הטבות המס?

"זה הזמן עבור עצמאים לנצל את הטבות המס שיכולות להגיע לסדר גודל של 30%, וכדאי לעשות זאת ממש עכשיו כי אי אפשר להשתמש בהן בזמן מאוחר יותר", אומר איתי יעקב, משנה למנכ"ל ומנהל אגף מוצרים ופיתוח במנורה מבטחים. " כיום יש פתרונות שנותנים מענה לקושי התזרימי ועדיין מותירים את החוסך עם רווח", הוא מוסיף.

מהן הטבות המס לחוסכים?

הטבת המס שניתנת לעצמאים בחיסכון על הפקדות לקרן פנסיה כוללת בתוכה שני מרכיבים. מרכיב ראשון הוא הטבה מסוג ניכוי, כמו הוצאה מוכרת, הקטנת ההכנסה החייבת במס. המרכיב השני הוא זיכוי, הפחתה של תשלום מס ההכנסה השנתי. ההטבות ניתנות על פי מדרגת המס שמשלם העצמאי.

איתי יעקב, משנה למנכ"ל ומנהל אגף מוצרים ופיתוח ,מנורה מבטחים / צילום: יעל צור
 איתי יעקב, משנה למנכ"ל ומנהל אגף מוצרים ופיתוח ,מנורה מבטחים / צילום: יעל צור

כדי להבין זאת, ניתן להיעזר בחישוב הבא. נניח שהכנסתו השנתית של עצמאי היא 150 אלף שקל. על פי החוק, השיעור המירבי מההכנסות שמזכה בהטבות מס הוא 16.5% - מדובר ב-24,750 שקל. הפקדת סכום זה תזכה את החוסך בשתי הטבות המס. הטבת ניכוי של 3,300 שקל, כלומר מס ההכנסה יחושב לו על פי הכנסות של 146,700 שקל בלבד. כמו כן, מהסכום שהוא יחויב לשלם למס הכנסה יופחתו 2,888 שקל כהטבת מס נוספת (זיכוי).

לפרטים נוספים על קרן פנסיה של מנורה מבטחים הקליקו>>

בנוסף להטבות הנ"ל מקרן הפנסיה, הפקדות לקרן השתלמות לעצמאיים בגובה של עד 4.5% מההכנסה החייבת ועד 11,925 בשנה יוכרו כהוצאה מוכרת לצורך הטבות מס הכנסה. לדוגמה, עצמאי שהכנסתו השנתית היא 150 אלף שקל תוכר כהוצאה הפקדה של 6,750 שקל אשר עשויים לזכות בהטבת מס של כ-1,350 ₪.

כמו כן, חשוב לדעת שקיימת אפשרות ליהנות מפטור מס רווח הון עד סכום הפקדה של 18,600 שקל ללא קשר לגובה ההכנסה.

כשמחברים את ההפרשות לפנסיה ולקרן השתלמות ואת הטבות המס, מתקבל החישוב הבא: 31,500 שקל שהעצמאי מפקיד לחיסכון בקרןהפנסיה ובקרן ההשתלמות. זאת לצד הטבות המס השונות בשווי של 7,538 שקל נוספים.

איך מפיקים את המיטב מהפקדות סוף השנה?

אחד הפתרונות הוא הלוואה על חשבון קרן פנסיה קיימת או קרן ההשתלמות. מדובר בהלוואות בריבית אטרקטיבית. "חלק גדול מהציבור לא מודע להלוואות הללו שניתנות במסגרת המוצרים הפיננסיים השונים ולא מנצל אותן לטובת אפיקי השקעה אחרים", מסביר יעקב.

לקראת סוף 2020, מציעים במנורה מבטחים לעצמאים לבצע הפקדה לקרן ההשתלמות שבניהולה, ליטול הלוואה על בסיס הצבירה בקרן ההשתלמות ואז להפקיד את סכום ההלוואה לקרן הפנסיה. "כך יכול אותו עצמאי להשתמש בפחות כסף נזיל, ליהנות מהטבות המס על הפקדות לקרן פנסיה ולקרן השתלמות וגם לתת מענה נכון כלכלית לאירוע תזרימי שהוא חלק מחוסר הוודאות העסקית שאופפת אותנו".

אם כן, ניתן לראות כי גם בתקופה כזו, קיימים פתרונות תזרימיים עבור עצמאיים שמאפשרים לנצל את הטבת המס. לכן, מומלץ שעצמאיים יבדקו את האפשרויות שעומדות לרשותם.

לפרטים נוספים על קרן פנסיה של מנורה מבטחים הקליקו>>