ועדת החוקה אישרה את ביטול הבידוד במלוניות לשבים מחו"ל

מעתה ניתן יהיה להיבדק בשדה התעופה וללכת לבידוד ביתי במקום בידוד במלון • גם השוהים כעת במלוניות ישוחררו לביתם בכפוף לביצוע בדיקה • עימות בין ח"כ אלי אבידר לד"ר שרון אלרעי פרייס: "למה אתם לא מחסנים רק את אוכלוסיות הסיכון והולכים על קמפיינים של מפורסמים כשאוכלוסיות חיסון מקבלות תור לעוד חודש וחצי"

ח"כ אלי אבידר / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
ח"כ אלי אבידר / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

עימות בוועדת החוקה בדיון להארכת מצב חירום קורונה, זמן קצר לפני שאושר ביטול הבידוד במלוניות לשבים מחו"ל. עוד הוחלט בוועדת החוקה כי גם השוהים כעת במלוניות ישוחררו לביתם בכפוף לביצוע בדיקה. הנוהל החדש נכנס לתוקף מיידי.

ח"כ אלי אבידר מישראל ביתנו האשים את ד"ר שרון אלרעי פרייס ראש שירותי בריאות הציבור: "אם את לא יודעת מה החיסון הזה עושה כראש בריאות הציבור זה אומר דרשני, אל תחסני".

ד"ר אלרעי פרייס הגיבה באמרה "אני מציעה להפסיק עם האמירות הפופוליסטיות לציבור. אני לא מנסה להביא אנשים להתחסן בלי לומר להם את כל האמת. אנחנו יודעים שהחיסון יעיל ב-95% ואנחנו לא יודעים אם מי שחוסן עדיין יכול להפיץ את הנגיף".

היא סקרה בפני הוועדה את הנתונים המצדיקים את הארכת מצב החירום בשל הקורונה ל-60 ימים נוספים, לאחר שחלק חברי הוועדה דרשו לקצר את משך ההארכה לאור תחילת החיסונים: "נכון להיום חיסנו 30% מהאוכלוסייה בסיכון במנה ראשונה ולא נגיע בתוך 60 יום לסיים את המנה השנייה לכל האוכלוסייה בסיכון.

"כמו כן, 1/3 מאוכלוסיית ישראל לא יכולה להתחסן כי הם ילדים ויהיו אנשים שלא ירצו להתחסן כך שב-60 ימים הקרובים עדיין נמצאים במצב חירום בפנדמיה עולמית. אם אתם חושבים שכשיש הכרזה על מצב חירום לאומי אפשר לעשות הכל, זה לא נכון. על כל צעד נכתבות תקנות, שום דבר אינו טייס אוטומטי. אנחנו כותבים חוו"ד עם נתונים והכנסת מצביעה על זה. האמירות האלה שהרשות המבצעת יכולה לעשות הכל זה פשוט לא נכון ולא מדויק וכל התנאים הנדרשים לתו סגול, עדיין יידרשו ב-60 יום הקרובים".

אבידר תהה: "למה אתם לא מחסנים רק את אוכלוסיות הסיכון והולכים על קמפיינים של מפורסמים כשאוכלוסיות חיסון מקבלות תור לעוד חודש וחצי. אמרת שאנחנו לא יודעים אם החיסון מונע את ההדבקה, וזה לא מעודד את הציבור להתחסן".

בדיון על ההכרזה החדשה לבידוד לשבים מחו"ל, ד"ר אלרעי פרייס סיפרה כי ממש ברגעים אלו מטפלים בהתפרצות קורונה במטוס שחזר מדובאי עם 14 חולים: "אנחנו במגפה מתפשטת עם יותר מהכפלה בחולים המאומתים, והמונשמים ובמקביל המגפה מתפשטת גם בעולם במדינות שנחשבו ירוקות.

"כרגע אנחנו מטפלים בהתפרצות קרונה במטוס מדובאי, ברגעים אלו המטוס נמצא בתחקיר לאחר שחזר עם 14 חולים. לגבי המוטציה באנגליה רואים עלייה משמעותית באשפוזים במאומתים ובתמותה, הדבקות מהירות בבתי"ס. במקביל, יש מוטציה בדרא"פ שפוגעת יותר באנשים צעירים. על המוטציה מאנגליה לא ידוע ודאית, אך ההנחות הן שהחיסון יעיל לגביה והתשובות יגיעו מפייזר בשבוע הקרוב. במצב התחלואה בישראל אין לנו לוקסוס להביא תחלואה מחו"ל".

עוד אמרה כי "הנתונים מראים שבבדיקות בכניסה נגלה 3% חולים מאומתים מהשבים מחו"ל והמשמעות עדיין גדולה. צריך להבין שזה לא שכשהבדיקה שלילית בכניסה זה פותר הכל, אלא של-97% נגלה אם הם חיוביים רק לאחר הנחיתה כשהם בארץ. כשמנקים את בדיקות הסקר לאוכלוסיות שונות אנחנו עומדים על 6% מאומתים ואנחנו רוצים להפסיק את הגברת התחלואה ע"י תחלואה מיובאת".