סין מטילה סגרים מקומיים בניסיון להתמודד עם התפרצות נוספת

יותר מ־20 מיליון איש הושמו בסגר רק כמה שבועות לפני החג הגדול ביותר בלוח השנה הסיני

בדיקות קורונה בסין / צילום: AP/ 	Yao Jianfeng
בדיקות קורונה בסין / צילום: AP/ Yao Jianfeng

סין נלחמת בהתפרצות הקורונה הגדולה ביותר במדינה מזה חודשים רבים, ואוכפת סגרים על מקומות בהם ההתפרצות חמורה במיוחד. המדינה הטילה סגר על יותר מ־20 מיליון תושבים ודוחקת באזרחיה להימנע מנסיעות מיותרות לקראת ראש השנה הסיני בפברואר.

האמצעים המחמירים יותר להתמודדות עם הקורונה מגיעים יחד עם החורף הקר ביותר מזה דור בצפון סין, ומדגימים את הגישה של הממשלה הסינית להתמודדות עם המגפה, כמעט שנה אחרי שהרשויות סגרו את העיר ווהאן בפעם הראשונה בעקבות התפרצות הקורונה.

ביום שלישי, מועצת הבריאות הלאומית של סין דיווחה על 42 מקרים חדשים של הדבקה מקומית, יום אחרי שנרשמו 85 מקרים - המספר היומי הגבוה ביותר מזה חצי שנה.

רוב המקרים החדשים התגלו במחוז הצפוני הביי, המקיף את הבירה בייג'ינג.

הרשויות המקומיות בעיר לנגפאנג הטילו סגר של שבוע ביום שלישי על חמשת מיליון התושבים שם, והחלו לבצע בדיקות קורונה בכל העיר. רשויות בבירה הפרובינציאלית שיג'אז'ואנג הטילו סגר דומה על העיר הזו בשבוע שעבר, ואסרו על אנשים וכלי רכב לצאת מהעיר. כמו כן, נסגרה התחבורה הציבורית.

הממשלה המחוזית בהביי דחתה מפגש פוליטי שנתי הקשור במדיניות המחוז. למפגש באים לרוב מאות פקידים ויועצים פוליטיים, והוא מהווה מפגש מקדים למפגש הראשי של הממשלה הסינית במרץ.

עבור עשרות מיליוני אזרחים סינים הנוסעים לאורכה ולרחבה של סין בראש השנה להיפגש עם משפחותיהם, העלייה במספר ההדבקות מתפרשת כהפרעה בחגיגות החג החשוב ביותר בלוח השנה הסיני כבר בשנה השנייה ברצף. בימים האחרונים, רשויות עירוניות ומחוזיות ברחבי סין עודדו את התושבים להימנע מנסיעות בעונת החגים, שמתחילה השנה ב־12 בפברואר.

לאבין לואו מצייתת להנחיות. לואו, בת 24, עובדת בחברה בבעלות ההמשלה בבייג'ינג ולכן הרגישה צורך גדול יותר לציית. היא ביטלה תוכניות לחזור הביתה לכרך הדרומי גואנגז'ו לאחר סדרה של מקרי הדבקה שם בדצמבר. "אחרי כל מה שקרה בשנה שעברה, אני רגילה לזה עכשיו", אמרה. אחרים עדיין מקווים שהמצב יתהפך בשבועות הקרובים.

ניי זימנג, מדריכת כושר בת 26 משנחאי, רוצה לדחות את קבלת ההחלטה לגבי ביקור אצל ההורים בעיר הצפון מזרחית שניאנג עד פברואר. "אם מספר ההדבקות יישאר גבוה או יחמיר, אשאר פה", אמרה.

סקר מקוון שנערך בשבוע שעבר וכלל יותר מ־15 אלף איש, מצא שהסינים מחולקים באופן שווה יחסית בין מי שמחליט לוותר על הנסיעות, מי שמחכה בקוצר רוח לנסוע ומי שמיהר הביתה ויצא כבר למשפחה. הסקר פורסם במגזין מקוון היוצא לאור בחסות סוכנות הידיעות הרשמית שינהואה.

בחודשים האחרונים, הרשויות בסין חזרו לשיטה המוכרת של סגרים נקודתיים, בדיקות המוניות והגבלות נסיעה על מנת לדכא את מוקדי ההתפרצות.

ז'אנג וונהונג, מומחה בריאות ציבורית ומנהל המחלקה למחלות זיהומיות בבית החולים הואשן בשנחאי, כתב באתמול רשת Weibo הסינית, מעין גרסה מקומית לטוויטר, שהוא בטוח שהביי תצליח להכיל את ההתפרצות בתוך חודש.

באותה עת, רשויות בריאות מחסנות מיליונים ברחבי המדינה, אם כי זה לא צפוי לשנות את התמונה באופן דרמטי לפני החגים בחודש הבא.

הממשלה העירונית בבייג'ינג הודיעה ביום שני שחיסנה יותר ממיליון תושבים, והיא מתכוונת לחסן יותר מ־100 אלף איש ביום עד ראש השנה הסיני, ב־240 אתרים שונים ברחבי העיר. בשבת, הודיעו בכירים במערכת הבריאות הסינית שחיסנו 9 מיליון איש והם רוצים לחסן כ־50 מיליון עובדים בתפקידים חיוניים ברחבי המדינה לפני תחילת חופשת החג הארוכה.

אך אפילו כך, בכירי מערכת הבריאות מזהירים מפני הסיכונים הגדולים של מוקדי הדבקה חדשים שיתגלו בחורף, בייחוד עקב נשאים לא סימפטומטיים.

מועצת הבריאות הלאומית דוחקת באזרחים להגביל התקהלויות ולקנות מצרכים ברשת. כמה ממשלות מקומיות הציעו לעובדים שהסכימו לא לחזור למשפחותיהם בחגים שכר נוסף, וחברות פרטיות התבקשו גם הן לשחרר עובדים לחופשה בצורה מדורגת כדי להפחית את כמות הנוסעים בבת אחת בתחבורה הציבורית.

על מנת לגרום לאנשים להישאר היכן שהם נמצאים, כמה רשויות מקומיות דורשות ממי שחוזר הביתה להציג בדיקה שלילית, אפילו אם הגיעו ממקומות בסיכון נמוך. במקומות אחרים דורשים מהתושבים לדווח מראש על תוכניות הנסיעות שלהם.

חברת הרכבות הלאומית של סין, שצפתה באמצע דצמבר כ-407 מיליון נסיעות רכבת במהלך תקופת השיא בין סוף ינואר לתחילת מרץ, מציעה החזרים מלאים על כרטיסי רכבת שנרכשו לפני 7 בינואר.

לחץ חברתי עוזר לרשויות לשמור על רמת ציות גבוהה בקרב הסינים. כאשר עמיתה של ניי, מדריכת הכושר משנחאי, חזרה משיג'אז'ואנג בתחילת ינואר והטלפון שלה צלצל בהתראה מאפליקציה שהודיעה לה כי ייתכן ונחשפה לנגיף, ניי ואחרים קראו לעמיתה לבודד עצמה, כך אמרה.

לזהירות כה רבה צפוי להיות מחיר כלכלי, אם כי הנזק מוגבל בינתיים להביי ולא משפיע על התחזיות הכלכליות לכלל סין, אמר טריי מקארבר, מייסד שותף של חברות הייעוץ Trivium China. "הביי נפגעת כרגע על מנת להגן על התפקוד התקין של הבירה", אמר מקארבר.

ההנהגה בסין הבהירה שעדיפותה הגבוהה ביותר היא הכלת המגפה, ובשבת הזהיר ראש ממשלת סי לי קקיאנג פקידים מפני טיוח או תת־דיווח של מקרים. הוא תיאר את ההשתלטות על המגפה כעניין של ביטחון לאומי ושלמות המרקם החברתי, וכמובן בריאות הציבור.

אם כי הפעילות הכלכלית חזרה לרמה נורמלית פחות או יותר בקיץ, נסיעות בתוך סין חזרו בנובמבר רק לשני שליש מהנפח הרגיל שלהן, כך אמר קואי ארנן, אנליסט בחברת Gavekal Dragonomics שמושבה בבייג'ינג. קואי אמר שהסבירות שהרשויות יחליטו על איסור נסיעות גורף או על איסור גורף על התקהלויות נמוכה, אלא אם ההתפרצות תחמיר באופן משמעותי.

בכל מקרה, ניי מודאגת שאם מספר ההדבקות יעלה, כללים מחמירים יותר עשויים להפוך את העבודה עם לקוחות לבלתי אפשרית. "כולנו צריכים לקצץ עכשיו קצת כדי שנוכל להמשיך לחיות חיים יחסית נורמליים", אמרה.

בינגיאן וואנג וז'או יולינג השתתפו בהכנת הכתבה.