העיכובים בהתחסנות מסכנים את שיקום הכלכלה הגלובלית

לוחות הזמנים למבצעי חיסונים מצביעים על כך שהחזרה לנורמליות עשויה להידחות במדינות רבות

חיסון לקורונה / צילום: Sirichai Saengcharnchai
חיסון לקורונה / צילום: Sirichai Saengcharnchai

לוחות הזמנים לחיסון כמות מספקת של אנשים על מנת לעצור באופן יעיל את הקורונה חומקים מממשלות רבות, ומעלים את החשש שחלק ניכר מהעולם עוד ימשיך להילחם במגפה ובהשלכותיה הכלכליות אל תוך 2022 או אפילו אחריה.

בעוד ארה"ב ומדינות אחרות, בעיקר מדינות קטנות, מתקדמות לעבר היעד של חיסון רוב האוכלוסייה עד סוף הקיץ, מומחי בריאות וכלכלנים מגיעים למסקנה שרוב העולם - כולל חלקים מאירופה, אסיה ואמריקה הלטינית - יצטרכו זמן רב יותר.

מגרמניה ועד מקסיקו ממשלות ורשויות נתקלות בקשיים רבים להשיג כמות מספקת של חיסונים. במדינות אחרות שיש בהן מיעוט מקרים יש פחות לחץ להתחיל לחסן, והן לא ששות לפתוח את גבולותיהן בעתיד הקרוב.

בקצב ההתחסנות הנוכחי, רק כ-10% מהעולם יהיה מחוסן עד סוף השנה ורק כ-21% עד סוף 2022, כך לפי נתונים מ-UBS. רק עשר מדינות נמצאת על המסלול לחסן יותר משליש האוכלוסייה השנה.

הנתונים מ-UBS כוללים מדינות בעלות הכנסה בינונית שנפגעו קשה, כמו דרום אפריקה, שם צפוי קצב ההתחסנות להיות מאוד איטי, אם כי בחלק מהמדינות שנבדקו צפוי קצב ההתחסנות לגבור בקרוב.

אבל אזורים עשירים יותר כמו אירופה גם הם מתמודדים עם עיכובים. בכירים אירופאיים היו עדים בימים האחרונים לכך שהיעד של חיסון 70% מהאוכלוסייה עד הקיץ חומק מידיהם בתוך כך שמלאי החיסונים במקומות מסוימים אזל, ועד כה חוסנו רק 2% מאזרחי האיחוד האירופי.

העולם מחכה להגברת קצב החיסונים

הקצב השונה של ההתחסנות ברחבי העולם מעלה את הסיכויים לכך שיהיו תוצאות כלכליות שונות בגושים הכלכליים העיקריים של העולם, לפחות בטווח הקרוב. כלכלת ארה"ב עשויה לצמוח השנה ב-5.1%, על פי תחזיות קרן המטבע העולמית, אך השיקום באזור הכלכלי של האיחוד האירופי ובכלכלות מתפתחות הפכו לפחות ברורים בהתחשב בעיכוב בהתחסנות.

ארה"ב וכמה מדינות אחרות עשויות ליהנות מיתרונות רבים של חיסוניות עדר אך עדיין לא יוכלו לתקן את הכלכלה לגמרי בגלל שייאלצו לחכות למקומות אחרים שיגבירו את קצב ההתחסנות. כשהגבולות בכל העולם סגורים, ישנם עסקים אפילו במדינות מחוסנות שייאלצו להישען על ביקוש מקומי.

"כל עוד המגפה מטילה אימתה על חלק מהעולם, נורמליות לא תחזור בשום מקום", אמר אריק נילסן, כלכלן ראשי ב-UniCredit Bank.

הפצה לא אחידה של החיסונים משמעותה גם שהקורונה עשויה עוד להיות בעולם שנים, בייחוד במדינות כמו ברזיל ודרום אפריקה, בהן כמות ההדבקות החדשות גדולה בשיעור ניכר מכמות המחוסנים. שתי המדינות הפכו לחממות של זנים חדשים ומדבקים יותר. עם הזמן, וירולוגים צופים שהנגיף יעבור מוטציות - בייחוד, ישנה את צורת חלבון הספייק שלו מבחוץ - התפתחות שהם חוששים שבסוף תהפוך את החיסונים הקיימים כיום לפחות יעילים.

מדענים רבים וקובעי מדיניות חזו שמבצעי ההתחסנות ייקחו זמן רב. עדיין, הפיתוח המהיר יחסית של חיסונים הביא לתקווה לכך ששנת 2021 תהווה נקודת מפנה בחזרה לנורמליות עבור רוב העולם. כלכלנים החלו לעדכן את התחזיות.

הצמיחה הכלל-עולמית עדיין צפויה להיות חזקה השנה, ותושבים של מדינות רבות כולל ארה"ב וודאי ייראו מסעדות מתמלאות וסימנים אחרים של קדמה. השיקום כבר כל כך חזק במקומות מסוימים שמלאי המעבדים למחשבים אוזל.

בארה"ב ובבריטניה היו עיכובים בתחילת קמפיין ההתחסנות, אבל הם נפתרו וכרגע קצב ההתחסנות בשתי מדינות אלה טוב.

ובכל זאת התחזיות לגבי מקומות אחרים הולכות ומתערערות.

גבולות נסגרים במדינות רבות באירופה. ראשת ממשלת ניו זילנד ג'סינדה ארדרן אמרה בשבוע שעבר שהמדינה תמשיך לאסור על כניסתם של מבקרים זרים למדינה במשך רוב השנה הקרובה. בכיר במערכת הבריאות האוסטרלית אמר דברים דומים לאחרונה, באופן חלקי בגלל שעוד לא ברור אם החיסונים נגד קורונה מונעים הידבקות בנגיף או רק מגנים על אנשים מפני מופע קשה של המחלה.

אפילו המדינה עם קצב ההתחסנות המהיר בעולם - ישראל - נמצאת תחת סגר, וטיסות בינלאומיות אליה וממנה אסורות כרגע עד להודעה חדשה.

"ההנחה הזו שכש-1 בינואר הגיע יכלנו פשוט לשרוף את לוח השנה הישן והכל יהיה בסדר הוכחה כגישה אופטימית באופן פרוע", אמר רוברט קארנל, כלכלן מחברת ING Group בסינגפור.

"אנו מדברים על שנים ולא על חודשים"

הבנק העולמי חזה שתשלומים לעולם המתפתח - קו חיים חיוני - יירדו בשיעור של 7.5% השנה, לאחר שירדו ב-7% ב-2020. אולמות הקונצרטים ובתי הספר עשויים להישאר סגורים זמן רב מהצפוי.

מלונות במקומות כמו דרום מזרח אסיה והאוקיינוס השקט לא צופים שהעסקים יחזרו לגמרי עד אמצע השנה הבאה. סטודנטים בינלאומיים רבים עשויים להיעדר מהקמפוסים של האוניברסיטאות עד אמצע 2022.

"הבוקר הייתי בטלפון עם לקוחות אמריקאיים נחמדים", אמר מארק פרנקל, בעלי Blue Dive Port Douglas, עסק צלילה לא רחוק משונית המחסום הגדולה. "אמרתי להם, 'בואו לא נקבע לכם חופשה ל-2021, סתם נצטרך לבטל'".

חברות שילוח, כולל DHL, צופות שמשלוחים דרך האוויר יהיו עמוסים יותר בחלק הראשון של השנה, אבל לא טובים יותר, מפני שפחות מטוסים מטיסים את הסחורות. דיונים באו"ם לגבי נורמליזציה של תעבורת אוויר על ידי יצירת דרכון התחסנות או אפילו מערכת כללים משותפת לבדיקות תקועים עדיין בתוך הבירוקרטיה של המוסד הבינלאומי.

טיסות בין-יבשתיות לא יחזרו לרמות של 2019 עד 2023 לפחות, על פי תחזית איגוד תעבורת האוויר הבינלאומי (IATA).

"אנו מדברים על שנים ולא על חודשים, וזה קשור באופן חלקי לחיסון בשתי מנות", אמר סגן הנשיא של IATA ניק קרין. "אנו צריכים שממשלות יסכימו על תהליך; איננו יכולים להמשיך לפעול כך".

בעיה אחת מרכזית היא שקשה להגביר במהירות את ייצור החיסונים. לעיכובים במשלוח עשוי להיות אפקט דומינו על הקונים הבאים בתור.

באירופה, שם מיוצרים כמה מהחיסונים המובילים, בעיות בייצור החלו בחודש שעבר כשבתי חרושת הודיעו שהם לא עומדים בקצב הייצור. האיחוד האירופי, מתוך תסכול, הציג צעדים בשבוע שעבר שאמורים לאפשר לו לחסום ייצוא למדינות עשירות, כמו קנדה, יפן או ארה"ב.

בגלל איטיות הייצור במפעל בבלגיה הרשויות בקנדה קיבלו בעת האחרונה כמות מנות של חיסון פייזר שהיא קטנה בשיעור של 70% ממה שהזמינו. אותן בעיות הותירו את יפן נאבקת לקבל את המנות להן היא זקוקה לחיסון אוכלוסייתה עד אמצע יוני, וזה עשוי לפגוע בכמות הצופים שיגיעו לאולימפיאדה בטוקיו ביולי.

"איני יכול לנקוב בשמו של חודש מסוים", ענה השר האחראי על מבצע ההתחסנות ביפן, טארו קונו, כשנשאל מתי יתחסן הציבור הרחב.

גם סין מתמודדת עם אתגרים. למרות שהחלה לחסן את האוכלוסייה שלה בחיסון מייצור מקומי, בלי לוח זמנים מספק להגעה לחיסוניות עדר, ייצור החיסונים ואישורם היו איטיים ממה שצופה, כך לפי חברת הייעוץ Trivium China.

אחד הסימנים לקושי: משרד הכשרונות בבייג'ינג הודיע שיצרנית החיסונים סינובאק (Sinovac) מתקשה לגייס עובדים חדשים.

"העניין העיקרי הוא נפח הייצור", אמר בריאיון גואו וויי, סגן מזכ"ל איגוד הלוגיסטיקה ברפואה בפדרציה הסינית ללוגיסטיקה ורכש, גוף הנתמך בידי הממשלה בבייג'ינג. הוא אמר שעל בסיס הערכות הייצור של יצרניות החיסונים בסין, המדינה לא תגיע לחסינות עדר השנה.

בחברת Trivium מעריכים שסך כולל של 850 מיליון מנות הוא הרף הגבוה של מה שאפשרי עבור סין השנה, בעוד שלהתחסנות מלאה יש צורך ב-1.68 מיליארד מנות חיסון. על פי Economist Intelligence Unit, ישנו סיכוי שערים סיניות מרכזיות יגיעו לחיסוניות עדר השנה אך ההערכה היא שהמדינה כולה לא תגיע לכך עד לקראת סוף 2022.

כל עיכוב בייצור בסין עשוי להשפיע על מדינות אחרות. מרוקו תכננה לחסן 80% מהאוכלוסייה שלה בחודשים הקרובים, באופן חלקי בחיסון הסיני, אבל בכירים במדינה אמרו שלא קיבלו את המלאי לו הם זקוקים והאשימו את היצרניות באי-עמידה בקצב.

אנליסטים תוהים אם מדינות אחרות יגיעו ליעדי ההתחסנות שקבעו. באינדונזיה, רוצה הממשלה לחסן 65% מאוכלוסייה בת 270 אזרחים בתוך 15 חודשים, מבצע שסביר יותר שייקח לו שלוש או ארבע שנים להסתיים, כך לפי אנליסטים מחברת IMA Asia. בפיליפינים רוצים לחסן השנה 70 מיליון איש.

"אנו בספק אם ניתן להגיע למחצית מהמטרה של 2021", נכתב בדו"ח מהעת האחרונה של IMA Asia.

שתי המדינות הגדולות באמריקה הלטינית, ברזיל ומקסיקו, חיסנו עד כה רק 0.8% ו-0.5% מאוכלוסיותיהן, בהתאמה. ארגנטינה מתכננת להזריק 5 מיליון מנות מחיסון ספוטניק V הרוסי בינואר, אבל בגלל עיכוב בייצור ברוסיה קיבלה רק 800 אלף מנות.

בניגריה, מצפה הממשלה רק למשלוח בודד של 100 אלף מנות בחודש הבא. אוכלוסיית המדינה מונה 206 מיליון נפש.

בינתיים, יותר ויותר אנשים מעכבים תוכניות לעתיד.

מוחמד וואקאס, בן 25 מלונדון, תיכנן להתחיל לימודי מאסטר בהוראה באוניברסיטה אוסטרלית בפברואר. וואקאס החליט לעכב את ההרשמה עד יולי לפחות בגלל שהגבול האוסטרלי סגור לרוב המבקרים הבינלאומיים. אם לא ייפתח הגבול עד יולי, הוא עשוי לדחות את לימודי עד 2022.

"אני בפיגור של שנה שלמה לעומת איפה שהייתי רוצה להיות", אמר.

צ'או דנג, פיטר לנדרס וסמנתה פירסון השתתפו בהכנת הכתבה.